Auteur Topic: Poliep ontdekt  (gelezen 853 keer)

Lynxis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Poliep ontdekt
« Gepost op: juni 10, 2018, 22:37:42 pm »
Dag iedereen, geen idee of dit forum nog actief is of niet, maar ik plaats mijn bericht toch eventjes in de hoop van wel.
Ik ben nu 25 jaar en besef dat mijn verhaal niet zo zwaar is als dat van vele anderen hier, maar zit wel met een heleboel vragen.

Ik heb al een 6/7-tal jaren last van mijn darmen, maar mijn oude huisdokter stak het altijd op gewone constipatie. Vanaf ik mijn nieuwe huisdokter hierover vertelde, dacht deze in eerste instantie aan spastische darm, maar wou uitsluitsel door een onderzoek. Toen ik haar vertelde over het regelmatige bloed in mijn ontlasting, maakte ze me duidelijk dat het nu nóg belangrijker was om een onderzoek te laten doen.

Alles goed en wel, ik doe de verschrikkelijke voorbereiding voor het onderzoek, dieet, nuchter blijven, de vieze drankjes en word in slaap gedaan.
Ik herinner me nog dat ik tijdens het onderzoek wakker werd en enorm veel pijn voelde, waarna ik extra verdoving gekregen heb.
Deze verdoving is uiteindelijk de oorzaak van mijn vragen en onzekerheid. Tijdens het gesprek met de dokter achteraf was ik nog zo groggy dat ik amper iets heb onthouden en niets heb kunnen vragen.

Wat ik wél heb onthouden is het volgende:
Ik heb dus effectief een spastische darm, maar tijdens het onderzoek zijn ze een vrij grote poliep tegengekomen, die ze dan ook meteen weggesneden hebben.
Ik ben nu 25 jaar en ookal zou deze goedaardig zijn, is het niet normaal dat ik deze op mijn leeftijd al heb. De kans dat dit zou uitgroeien tot kanker was reëel en ik heb ook verhoogde kans dat dit terugkomt.

Ik zit nu met een hele hoop vraagtekens.
Hoe groot is de kans dat dit terugkomt en binnen welke tijd?
Wat is de kans dat zoiets uitgroeit tot kanker?
Wat houdt dit alles eigenlijk in? Is er iemand met dezelfde ervaring?

De paar mensen die het dichtst bij me staan doen alsof er niets gebeurd is. ("Het was nog niet echt kanker en het is weg nu, dus maak je niet druk.")
Maar ze vergeten dat dat ding wel mooi bezig was met uitgroeien tot kanker en dat ik verhoogde kans heb om het toch nog te krijgen. Dus mentaal is dit best wel een klap.

summer36

• Bekijk profiel
Re: Poliep ontdekt
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2018, 15:51:13 pm »
beste lynxis,effectieve antwoorden op je vragen kan ik je niet geven,want ik ben in behandeling voor borstkanker.Maar ik begrijp je bezorgdheid wel helemaal.Ook ik krijg nu nog,negen jaar nà mijn operatie die opmerking " alles is achter de rug,je bent genezen,het is voorbij".Neen,eens geconfronteerd met deze ziekte is het nooit voorbij.Wat mij veel heeft geholpen in het aanvaarden,verwerken,een plaatsje geven,... is praten met een begripvolle psychologe en vooral de steun en het luisterend oor hier op het forum.
Ik zend je veel goede moed en positieve kracht.Je mag me ook altijd een privé sturen,als je daar nood aan hebt