Auteur Topic: lymfe in hand,wanneer naar kine  (gelezen 1972 keer)

summer36

• Bekijk profiel
lymfe in hand,wanneer naar kine
« Gepost op: maart 19, 2018, 15:27:04 pm »
Hallo,in 2009 had ik borstkanker.Amputatie en verwijderen alle okselklieren,chemo,bestralingen en ondertussen mijn 8 ste jaar nolvadex.Alles met vallen en opstaan,blijvende vermoeidheid,geheugenproblemen,concentratieproblemen.
Mijn linkerarm(kant operatie) heeft eigelijk altijd een minimale,dragelijke pijn gehad(ik heb wel een hele hoge pijngrens,dat hebben ze in het ziekenhuis ook al meermaals gezegd).Vorige week maandag kwam ik thuis van m'n werk en na het afdoen van m'n steunverband(die ik aan de linkerhand draag omwille van een cyste(ook reeds meermaals behandeld))zag ik vingers,dan een poot en dan mijn arm.Mijn volledige hand was opgezwollen,knokkels of aders waren niet meer te zien.Wanneer ik een putje duwde,dan bleef dat ook zeer zeer lang een putje.Ik had ook zeer veel(zelfs in mijn normen) pijn aan de cyste én in de onderarm een gevoel als knagende tandpijn.De volgende dag kon ik m'n steunverband niet aan omdat m'n hand te zwaar gezwollen was.Gelukkig hadden ze op m'n werk begrip en mocht ik enkel papierwerk doen.Na een viertal dagen verbeterde de zwelling,al ging het nooit volledig weg.Nu zijn we zeven dagen verder:de rechterkant van m'n hand is redelijk normaal(knokkels en aders zichtbaar);de linkerkant(kant pink) is nog steeds gezwollen(daar zijn de knokkels wel voelbaar maar niet zichtbaar)De pijn aan de cyste is weg,en ook de onderarm is veel beter.Maar ik ben natuurlijk ook wel enkele dagjes in verlof,en mijd die kant wat.
Mijn vraag:wanneer is het verstandig om naar een kinesist te gaan.Meteen al bij de minste zwelling,na een week of zo,bij pijn,....Ik ben zo iemand waarvan het kopke zegt' dat hoort erbij,je moet dit doorbijten ' ,maar misschien is dit niet altijd verstandig,want ik zou niet graag levenslang met een dikke hand/arm lopen.Kunnen jullie me tips geven,aub,alvast bedankt,summer

Anna

• **
    • Bekijk profiel
Re: lymfe in hand,wanneer naar kine
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2018, 00:27:27 am »
Ik zou er eerst mee bij een dokter gaan horen en die zal dan wel zeggen of je al dan niet kiné nodig hebt.

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2018, 14:32:08 pm »
dokter heeft voordien gezegd,als het langer dan één week duurt:naar de kine.
Maar probleem is:als ik totaal niks doe,dan betert het ,zij het stilletjes.Maar van zodra ik hand gebruik dan verslechterd het terug

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2018, 15:37:39 pm »
Nu reeds 17 dagen een dikke hand(bovenkant).Verbetert eens wat zodat knokkels terug te zien zijn.Dan verslechtert(zelfs bij rust) het terug.Morgen voor de eerste lymfedrainage naar de kinesist.

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2018, 16:51:00 pm »
hoi Summer,

ik ga voor lymfdrainage al vanaf 2008, eind 2007 borstreconstructie gehad en sindsdien begon mijne arm wat op te spelen
toen wekelijks drainage gehad en stilletjes begon het te beteren, heb toen ook een tijd een steunkous gehad, voor als ik hier poetste
boodschappen deed of zware dingen hefte, al die kleine beetjes hielpen me toch
heb nu al sinds een jaar of 2 geen kous meer nodig, laat wel nog om de 14 dagen drainage doen, blijven doen zegt mijn kinesiste
gr Sabine

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2018, 14:58:39 pm »
Hey sabine,bedankt voor je reactie en je uitleg.
Ondertussen ben ik al 12 keer geweest voor lymfedrainage.2 keer per week.
De zwelling in m'n hand komt allicht van een opstoot in m'n cyste die ik daar in de pols heb zitten(al sedert 1995:ze weigerden me te opereren).
Bleek ook dat ik operatiestrengen op het litteken in de oksel heb zitten en heel veel verklevingen daar.Zelf vond ik dat mijn arm goed bewegelijk was en ik daar eigenlijk geen beperkingen had.Tot ze mijn arm manipuleerde en ik ver van geraakte waar ik zou moeten geraken.Mijn kinesiste heeft ook al gesproken van onderhoudskine om de 2 à 3 weken.
Eigenlijk had ik al meerdere keren last van een opgezwollen oksel,maar ik dacht altijd " dat heeft niet met die lymfe te maken,want m'n arm is niet dik ":heb daar ook nooit geen uitleg over gekregen in het ziekenhuis.En als ik er iets van zeg tegen m'n oncoloog dan zegt hij " maar nu is het toch niet dik hé,anders moet je eens naar de kine gaan ":maar hij geeft me geen voorschrift.Blijkbaar heeft elke keer dat ik dat voelde er zich een laagje gevormd aldaar,wat er uiteindelijk voor zorgde dat de doorstroming beperkter werd en de bewegingsvrijheid ook.
Ondertussen blijft m'n hand op en af gaan.Kinesiste zegt wel dat de verklevingen wat beginnen te beteren.
Binnen twee weken moet ik terug op controle:zal dan aan de oncoloog ook een voorschrift vragen voor een kous(als hij tenminste één wil geven)
vele lieve groetjes,summer

Karine

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2018, 22:09:42 pm »
Ben geholpen geweest in UZ Brussel door dokter Asaf Zeltzer in  de lymfekliniek. Heb een soort van overbrugging gehad tussen pols en onderarm. Mss. toch wel proberen waard om contact te nemen.( zie ook VRT nieuws van 02/05/2018. )In UZ Leuven "wilde" men mij niet verder helpen,....vandaar mijn beslissing om de Lymfekliniek in UZ Brussel te contacteren.

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2018, 12:18:06 pm »
hoi Summer,

heb gisteren een voorschrift voor een armkous gevraagd aan mijn oncologe was geen probleem
gr Sabine

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2018, 14:43:34 pm »
Hey Sabine,beankt voor de info.Ik moet volgende donderdag naar de oncoloog.Ik zal dan ook een voorschrift vragen,als hij één wil geven tenminste.
Heb aan m'n kinesiste ook gevraagd of ik een nieuw voorschrift voor lymfedrainage moet vragen aan de oncoloog.Maar ze zei dat dit geen zin had.Doordat dit niet is nà m'n operatie(is nu al negen jaar)en doordat er geen bepaald percentage dikteverschil is tussen m'n goeie en m'n slechte arm,zouden ze daar moeilijk over doen.Zij zal me bij m'n laatste beurt een brief meegeven voor m'n huisarts(m'n vorig voorschrift kreeg ik ook van hem),waar specifiek instaat dat ze moet verder werken op m'n oksel(omdat daar het grootste probleem zit,ook al zie je het niet altijd:operatiestrengen en verklevingen).En dat ik dan voor onderhouds zou kunnen blijven gaan om de 2 à 3 weken.
Ondertussen is één streng,die als ik naar boven strek,doorgeklakt.Maar de zijdelingse wil niet door.Had oefeningen gekregen voor thuis,maar ben die ook moeten minderen(van haar) wegens té veel pijn.
Sabine,heb jij dan enkel zo'n kous,of ook een handschoen.Want weet niet zo goed wat dan beste is,aangezien het vocht hem bij mij opstapelt in de hand en oksel,goed weekend,en bedankt voor al je steun en uitleg hier,summer

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 18, 2018, 18:58:24 pm »
Hoi Summer,

mijn kinesist heeft altijd gezegd dat ik ook een handje moest nemen
heb jaren geleden ook armkous moeten dragen, maar was er al jaren vanaf
maar mijn hand is wat verdikt en arm voelt héél zwaar
dinsdag mag ik mijn armkous laten opmeten
gr Sabine

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2018, 16:08:20 pm »
Dank je wel Sabine,heb hier al zovele nuttige bruikbare en vooral verstaanbare info gekregen van jou.En dit terwijl je het zelf niet altijd makkelijk hebt,bedankt super-madam,fijn weekend,summer

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 23, 2018, 16:55:44 pm »
graag gedaan Summer, we zijn er om elkaar te helpen en te ondersteunen
veel succes bij je oncoloog morgen
gr Sabine

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2018, 20:17:15 pm »
Controle in het ziekenhuis is weer achter de rug:was klinische controle:alles in orde.Nog maar eens gevraagd of m'n vermoeidheid nog zou kunnen beteren als ik mag stoppen met nolvadex(2020).Hij zei ' ik hoop het,maar we gaan niet alles op de medicatie steken hé 'Tja daar moet je het dan mee doen hé.Gister dan ook al geweest om m'n armkous en handschoen op te meten.
We zijn er inderdaad om mekaar te helpen,al lotjes,maar toch vind ik dat belangrijk om dat soms nog eens te vermelden.
Dus :BEDANKT
groetjes,summer

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 28, 2018, 10:39:47 am »
graag gedaan Summer, hebben ze je toch ook een armkous voorgeschreven
duurt wel aantal weken voordat je ze hebt
heb nu ook sinds gisteren wat vocht in enkel, als dat zo blijft kan ik daar ook nog een steunkous gaan dragen
heb ik nog al voorgehad
gr Sabine

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 28, 2018, 19:29:11 pm »
Ja, de oncoloog heeft me een armkous en handschoen voorgeschreven.Hij vroeg wel of ik naar de kinesist ging,want momenteel ziet m'n hand er inderdaad niet dik uit.De oksel wel,maar dat ziet hij precies nooit.Ben om voorschrift voor lymfedrainage naar de huisdokter geweest(omdat ziekenhuis me vorig jaar geen wou schrijven).Ben ze allebei al gaan bestellen in de thuiszorgwinkel:de dame heeft alles opgemeten en 1 armkous en 2 handschoenen besteld.Ze zei ook dat het een beetje zou duren omdat op maat gemaakt moet worden.
Ondertussen 15 lymfedrainage gehad.Had een briefje voor 18.De kinesiste zei me dat ze zouden moeilijk doen als ik verder zou gaan,omdat dit niet is na mijn operatie(is al 9 jaar geleden):maar ik kan er toch ook niet aan doen hé dat ik daar nu last van krijg.Voor ziekenfonds moet er een percentage verschil zijn tussen de linker en rechterarm:dat heb ik ook niet.Maar de kinesiste zou me nu een briefje schrijven voor de huisarts om specifiek op het voorschrift te schrijven dat het voor behandeling aan de oksel is en onderhouds(om de twee of drie weken)
Is het al beter met je enkel,goede moed hé
groetjes,summer