Auteur Topic: Hoe lang ziekteverlof?  (gelezen 3935 keer)

Eowyn

• Bekijk profiel
Hoe lang ziekteverlof?
« Gepost op: januari 12, 2012, 10:32:06 am »
Hallo,

Ik ben in juli geopereerd aan borstkanker (volledige amputatie). Er is geen chemo of bestraling geweest, maar ik volg wel nog revalidatie, en word begeleid door een psycholoog en een psychiater. Ik ben er psychisch helemaal onderdoor gegaan.
Nu wil mijn schoolbestuur mij naar de pensioencommissie sturen. Stel je voor, op mijn veertigste op pensioen, ik moet er niet aan denken.

Terug aan het werk zie ik nog niet haalbaar. Nu gaat het wat beter met me maar ik heb nog veel slechte dagen, waarop het niet verantwoord zou zijn om voor de klas te gaan staan.

Hoe ging dat bij jullie? Hoe denken jullie over deze situatie?

Groetjes,
Eowyn

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
Re:Hoe lang ziekteverlof?
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2012, 11:22:30 am »
Hoi,

ik heb in 2008 non-hodgin gehad, met 8 sessies chemo. Ik ben nu 40 jaar.  Ik ben ca. 3 maanden na de laatste chemo halftijds aan het werk gegaan (stelsel van progressieve arbeid via het ziekenfonds) - en dat doe ik nog steeds zo. Voltijds of 4/5de werken zit er nog altijd niet in wegens te vermoeid, al voel ik wel dat het nu na bijna 4 jaar echt de goede richting uit gaat met, mijn energie.
Je nu al pensieon sturen lijkt me ook nogal overdreven, je zou eerst kunnen proberen om enkele uren per week te werken. De werkgever - in jouw geval de directie - moet dat natuurlijk wel willen....
Voor zover ik wete kan je als vastbenoemde in het onderwijs zelfs heel flexibel met die progressieve arbied omspringen. Ik werk in de privé, en ik mag maar maximaal 50% werken. Als ik meer wil (maar midner dan voltijds), heb ik geen recht meer op een uitkering. Maar ik ken mensen in overheidsdienst die stelselmatig hebben kunnen opbouwen naar 50%, 60-70-80%. Je meot je dus zeker eens informeren.
En wat je behandeling betreft: al of niet chemo speelt geen grote rol denk ik. Na een operatie blijf men ook een jaar vermoeid, zegt men, en de psychologische impact op je energie kan heel groot zijn. Een kennis van mij heeft ook geen chemo, noch bestraling gehad, is veel te sbel (na 1 jaar) weer voltijds gaan werken, met als resultaat een psychologische terugslag en nu nog steeds thuis.
Luister dus naar je lichaam, en laat je neit pushen door de buitenwereld, niet om te veel te gaan werken, en ook niet om te weining te gaan werken.
groetjes,
keikopje