Auteur Topic: pijnlijke reactie  (gelezen 4112 keer)

Eowyn

• Bekijk profiel
pijnlijke reactie
« Gepost op: december 14, 2011, 08:40:41 am »
Ik ben in ziekteverlof, maar was toch al van plan om te gaan studeren, nog voor ik deze zomer kanker kreeg.

Ik ben na lang aarzelen toch aan die studie begonnen. (lager onderwijs), omdat ik op mijn vorige werk echt veel te veel stress had, en ik daar al jaren probeer weg te geraken zonder dat het lukt. Nu hangen daar stages aan vast, normaal gezien vanaf februari.

In het onderwijs is dat allemaal nogal rot geregeld, ik ben intussen al bij vier instanties gaan aankloppen om te weten hoe ik dat moet regelen met die stages, of ik daar toestemming voor moet krijgen en zo. Al van eind september houdt dit me bezig, en er is nog altijd geen antwoord.

Gisteren kreeg ik een mail van iemand aan wie ik een eenvoudige vraag gesteld had, dat ze niet kon begrijpen dat ik zo van het systeem aan het profiteren was. Dat als je kunt studeren, je even goed kunt werken, en dat ik nooit van iemand toestemming ga krijgen om stage te doen. Dat dit misbruik is, zo staat het er letterlijk.

Heel pijnlijk en kwetsend. Die vrouw heeft geen idee waar het over gaat, en ik vroeg haar enkel maar om informatie, niet om een oordeel. Een oordeel dat zij trouwens niet mag vellen vanuit haar bevoegdheid.

Er is een groot verschil tussen thuis via afstandonderwijs studeren, met respect voor je grenzen, en de stages die je helemaal zelf kan invullen dus heel sterk kan spreiden zodat het haalbaar blijft, en een job waarin je je al jaren niet goed voelt, waarvoor je een aantal keer in de week een verplaatsing van 2x75km moet doen, en waarvoor je altijd 's avonds laat moet werken. Vreselijk dat mensen dat bestempelen als misbruik...

swiffy

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:pijnlijke reactie
« Reactie #1 Gepost op: december 14, 2011, 09:37:11 am »
hey eowyn, sommige mensen hebben een groot tekort aan inlevingsvermogen ; ze zouden eens in ons schoenen moeten staan met wa wij allemaal meemaken ; hoe ist mogelijk dat ze zo cru kunnen zijn!  Je hebt trouwens groot gelijk dat je iets anders wil in t leven zeker met een job waar je niet gelukkig mee bent en ik zou zeggen : laat je niet ontmoedigen en ga voor je studies . Ik wens je alvast veel succes!

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 14, 2011, 09:43:42 am »
Mensen die geen kanker gehad hebbben, weten inderdaad niet waar je doorgaat. En hoe lang het kan duren voor je je weer een beetje 'normaal' voelt.
Ik heb 3,5 jaar geleden NHL gehad. Ik werk nu al 3 jaar halftijds in progeressieve arbeid, en ik vind het nog steeds heel vervelend als ik aan mensen moet uitlegen dat voltijds wrerken echt nog niet lukt. En ja, het gaat al veel beter met me dan aan het negin van die 3 jaar. Ik kan al overuren maken, ik heb opnieuw energie voor hobby's en een sociaal leven, ik kna weer op familiebezoek gaan en uitstapje met mijn dochter maken zonder ervoor en erna te rusten. Dus ook ik vraag me dan af of ik niet voltijds moet gaan werken, maar dan moet ik al die andere dingen weer laten schieten.
Collega's zien dat het goed met me gaat, dat ik er goed uit zie, des te moeilijker is het uit te leggen dat ik soms toch nog ineens doodmoe ben in de namiddag, want dat zien zij niet he..
En wat stages betreft: toevallig is mijn echtgenoot een opleiding als leerkracht aan het volgen, hij heeft er net zijn eerste 20 uur stage op zitten, en ik kan je verzekeren: dat is zwaar! Lesvoorbereiding, stageverslag, de les zelf, administratie... Dus neen, je profiteert absoluut niet. En in jouw toestand zou het allicht onmogelijk zijn om te werken en te studeren tegelijk.
Kna het zieknfonds je geen sluitend antwoord geven of je de stage mag volgen en onder welke voorwaarden? Je wordt toch neit betaald voor de stage, dus in extremis zou je het zelfs gewoon kunnen verzwijgen voor het ziekenfonds, niet?
keikopje

duizendpoot

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 14, 2011, 10:31:33 am »
@ Eowyn, Ik zou het zeker niet verzwijgen voor het ziekenfonds. Als ze erachter komen heb je kans dat je alles "mag" terugbetalen. Als ik van u was zou ik ofwel eens bellen naar de RVA of eens langs de VDAB gaan. Misschien eens horen bij de vakbond en normaal gezien moet de sociale dienst van je ziekenfonds hierop toch een antwoord kunnen geven. De kans bestaat evenwel dat het ziekenfonds zal zeggen indien je stages kan doen, kan je ook progressief gaan werken. Dus ik zou het toch allemaal eens goed navragen en misschien één jaartje uitstellen tot alles achter de rug is. Laat het je niet aan het hart komen om het oordeel van die vrouw. Ongevoelige, lomperikken heb je overal. Wens je veel sukses.

@ Keikopje, zolang je van je controle arts toestemming krijgt om progressieve arbeid te verrichten, blijven doen. Nooit zeggen dat het beter gaat. Je kan enkel meer uren werken, en blijkt nadien dat het niet gaat kan je niet meer naar minder. Ikzelf heb van februari 2010 tot 10 november 2011 20u per week gewerkt. Normaal 38u. Controle arts vond dat ik meer uren kon doen, dus gedaan met gedeeltelijke ziekenverlof. Hij geeft wel toe dat ik meer kan dan 20u maar dat ik geen 38u aan kan. Dus daar sta je dan. Maar je krijgt wel een papier met alternatieven : 1) of wel vraag je je ontslag, geen optie, stempelgeld is te laag (alleenstaande), 2) vraag je een nieuw contract voor defenitief 20u-week met bijpassing van de RVA, is niet veel meer dan volledig werkloos dat ik dan zal hebben op de maand, geen optie. 3) Vraag aangepast werk, ik werk als kassierster, dus meer aangepast kan ik niet hebben. 4) en las laatste mogelijkheid vraag je tijdskrediet. Dit heb ik dus gedaan, heb ik nog wel een loonverlies per maand maar dat is niet zo heel veel.Tijdskrediet kan je natuurlijk pas krijgen in overleg met je baas. Maar gezien ik een hééééél goede baas heb, hij begrijpt dat ik inderdaad geen 38u kan werken,  en mijn leeftijd (57 jaar) was dat geen enkel probleem. Nu werk ik 30.40u per week, verdeeld over 5 dagen, maar tegen het einde van de zaterdagmiddag ben ik blij dat ik naar huis kan en wat kan rusten.
Wens iedereen veel sukses en goed moed

keikopje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 14, 2011, 16:14:49 pm »
@ duizendpoot: ik schrik wel van jouw verhaal dat je door het ziekenfonds gedwongen werd om uit de progressieve arbeid te stappen. Ik werk nu al 3 jaar 50% (komt neer op 19 uur ipv 39). Sinds enkele maanden voel ik dat ik ook meer kan, maar nog steeds geen 39 uren. Ik was al van plan om dat bij een volgende oproep door de CM nog eens aan te kaarten. Ik heb in het verleden al eens gevraagd of er geen mogelijkheid was om meer dan 50% te werken, maar dat kan wettelijk blijkbaar niet. Maar als ik jouw verhaal lees, dan moet ik er misschien maar wijselijk over zwijgen?  In mijn geval is het ook zo dat ik in het geval van tijdskrediet (4/5de werken), netto minder zou verdienen dan nu met de bijpassing door het ziekenfonds. Maar zelfs aan 4/5de ben ik nog niet toe, denk ik, ik zou echt graag geleidelijk willen opbouwen van 50 naar 60, naar 70% enzoverder. Maar goed, ik kan er over bijven doorzagen als het niet kan, kan het niet.
Je hebt me met jouw verhaal in ieder geval "gewaarschuwd", ik zal mijn frustratie dan maar verbijten. Desnoods nog maar eens langs de psych voor een rapport dat zegt dat ik maar halftijds kan werken, en de stap pas zetten als ik er echt, echt, echt klaar voor ben. Pff.
keikopje

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2011, 16:34:24 pm »
nu er over progressieve arbeid gesproken wordt wil ik graag
wat vragen.
Ik zou zo graag starten met werken, weet wel dat het momenteel nog niet kan
maar nu al zeiden zowel de oncologe als gynecologe dat ik niet meer dan halftijds mag beginnen
Heb al meerdere collega's in dat systheem en dit zonder problemen maar
hoe dikwijls kan je dat aanvragen?
Staat daar een termijn op?
Ik vrees dat zelfs 3/4 werken voor mij niet meer zal kunnen
heb nog steeds heel veel last op de plaats thv de oksel waar klieren zijn verwijderd
van het minste werk ik doe en dan is dat echt licht huishoudelijk werk
komt die plaats gezwollen te zitten met als gevolg dat ik niet zo veel meer met die arm kan doen.
Ik werk nachtiensten in een ZH dus heb die arm wel degelijk nodig voor mijn werk.
hoe wordt dat beoordeeld dat je in progressieve arbeid mag blijven?
Hartelijke dank
Liefs Fee

duizendpoot

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 15, 2011, 07:54:58 am »
@ Lieve Fee, progressieve arbeid doe je in afspraak met de controle arts van jouw ziekenfonds.Sommige beginnen aan 8u per week, ander aan meer. Ik zou inderdaad niet te vroeg beginnen en zeker niet als je nachtdienst doe in in ZH. Bestaat er geen mogelijkheid dat je bv. aangepast werk kan doen. Bv. daghospitaal, daar sta je er minder alleen voor.Veel sukses

@keikopje, inderdaad als je 4/5 gaat werken heb je minder dan met de bijpassing van het ziekenfonds. Maar daar is ook geen belasting op afgehouden (gedeelte ziekenfonds)Dus als je alleenstaande bent, moet je toch ongeveer 160€ per maand belasting terugbetalen. Dus met 4/5 werken heb ik nu ongeveer 100 € per maand minder. Dus dat valt dan weer mee.
Duizendpoot

keikopje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 15, 2011, 09:06:48 am »
@Fee: zoals Duizendpoot zegt: het opbouwen van de progressieve arbeid is voleldig in samenspraak met de arts van het ziekenfonds, en op advies van je oncoloog. Maar je kan aan veel mider dan 50% starten. Ik ben bijvoorbeeld al tijdens de chemo beginnen werken (ik schrijf handleidingen en kon dat van thuis uit doen), ik heb toen de toelating van mijn oncoloog gekregen om 8 uur per week te werken. Dat ben ik zo blijven doen tot ongeveer 3 maanden na de laatste chemo, denk ik. Toen ben ik op eigen initiatief overgeschakeld naar 50% (op kntoor dan), en dat doe ik nu al 3 jaar zo. Het is de advisierend geneesheer van het ziekenfonds die beslist of mijn progressieve arbeid verlengd wordt, maar als ik opgeroepen wordt, zorg ik wel voor een degelijk verslag van de oncoloog en de psycholoog/psychiater. En dan iedere keer hopen dat er aan dat verslag nog gehoor gegeven wordt.
groetjes, keikopje