Auteur Topic: familie toegang geven tot ziekenhuisdossier  (gelezen 6335 keer)

Watervrwk

• Gast
familie toegang geven tot ziekenhuisdossier
« Gepost op: juli 25, 2007, 23:46:22 pm »
Deze avond was er weer een discussie.

Eind februari werd er bij mijn echtgenoot pancreaskanker vastgesteld, met metastasen in de lever, longen en buikvlieswand. Chemo is de enige behandeling.

Mijn schoonfamilie gelooft niet als wij zeggen dat mijn man niet meer te genezen is en dat men zich moet voorbereiden op afscheid nemen. Al verschillende keren hebben mijn schoonouders gevraagd om een gesprek met de arts omdat ze mijn man niet geloven wat hij hen vertelt. Mijn schoonouders zijn beiden midden de 70 en volgens hun huisarts moeten we elk nieuws heel voorzichtig vertellen. Mijn man en ikzelf zijn teneinde raad; wij willen onze tijd eigenlijk ergens anders insteken dan steeds een strijd te moeten voeren om hen al dan niet de naam door te geven van de behandelende arts.
Graag hadden wij jullie mening en/of hoe jullie daar me omgaan?
Bedankt alvast

Smifi

• Gast
Re:familie toegang geven tot ziekenhuisdossier
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2007, 13:11:22 pm »
Hallo,

Ik wil hier toch wel even op reageren. uit het verhaal kan ik opmaken dat u en uw echtgenoot heel goed weten hoe ernstig de situatie is. Dit is op zich al hééél belangrijk. Als ik inderdaad lees waar de metastasen zitten is het ernstig, zeer ernstig. Je moet realistisch blijven en inderdaad zoals u zelf ook aangeeft, hiervan 100 % van genezen, dat denk ik eerlijk gezegd niet. Ik hoop wel dat de chemo de kanker onder kontrole houdt.

Wat het verhaal van de schoonouders betreft, kan het zijn dat zij in fase van ontkenning zijn. Op zich kan je hun dat ook niet kwalijk nemen. het enige wat je eventueel zou kunnen doen is dat de oncoloog hun verteld hoe de situatie is
Het blijven ontkennen kan later voor hun voor een klap zorgen die enorm zwaar kan zijn.

Wat ik voor u en uw echtgenoot (en evt kinderen) als goede raad kan meegeven is dat u de mogelijkheid hebt om uitgebreid afscheid te nemen van elkaar.
Zorg ook dat uw echtgenoot geen pijn lijdt, roep op tijd het "palliatief support team" erbij en dit enkel om het comfort te verhogen dat jullie beiden ten volle van mekaar aanwezigheid kunnen genieten. En als laatste, pluk de dag. Zie hoe de dag komt, neem in functie daarvan beslissingen wat je die dag gaat doen.

Veel sterkte toegewenst
hoop dat ik u een beetje heb gesteund,
groeten,
Filip

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2007, 17:33:53 pm »
Hey Watervrwk,

ALLES wat Filip schrijft kan ik alleen maar bijtreden!!!

Enkel 1 ding zou ik willen toevoegen:
Als ik de titel van de ze topic lees "Familie toegang geven tot ziekenhuisdossier", kan ik een persoonlijke ervaring met je delen:
Mijn schoonzussen zijn ook naar mijn huisarts geweest om iets meer uitleg te kunnen krijgen. Hij heeft hen enkel verteld dat de situatie zeer ernstig was en dat hij op medisch gebied aan het beroepsgeheim gebonden is. Hij kon/wou enkel meer vertellen als hij van mij (als zijnde echtgenoot) de toestemming zou krijgen.
Geniet vooral van de tijd die jullie nu samen hebben!!! Dat is iets dat ik (wij) zelf niet genoeg gedaan hebben en dit wellicht ook wel ergens door het niet inzien van de ernst van de situatie. Of... er niet willen aan toegeven wat we toch in het onderbewustzijn hadden?!
JULLIE alleen tellen nu!!

Warme groetjes, Steven

Watervrwk

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2007, 21:48:22 pm »
Beste Filip en Steven,

bedankt voor jullie reactie. Jullie woorden betekenen enorm veel voor me (en ik hoop ook voor mijn echtgenoot). Ik zal ze zeker aan hem voorlezen.

Volgende week moet hij bloed laten prikken en maken we samen een afspraak met de arts en zullen we het zeker met haar bespreken.

Wat het samen genieten betreft, dat doen we zeker iedere seconde... maar dan mogen er wel niet te veel van zulke opstakels op onze weg komen (bvb het aandringen van mijn schoonfamilie om mijn echtgenoot in Zwitserland te behandelen), want dan komt mijn verdedigingsmechanisme in actie.

Vele groetjes en een grote knuffel als bedanking,
Tanja

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 26, 2007, 21:55:43 pm »
Hey Tanja,

Je hebt groot gelijk om je niet door die 'obstakels' te laten verleiden of beïnvloeden. Doe gewoon waar jullie zin in hebben en wat je echtgenoot aankan. Volg jullie hart!!

Knuffel, Steven

Smifi

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2007, 08:53:38 am »
Hallo Tanja,

vertel me eens wat die zwitsers meer kunnen dan wij ?
Je gaat dan nog eens op de koop toe in een andere omgeving zitten met een taal die niet altijd machtig bent. Vergeet niet, we spreken hier niet over een griep of beenbreuk. we spreken hier over een kanker met metastasen in belangrijke organen.

Mijn raad is : hierblijven, in de omgeving die jullie kennen. Julie moeten geen extra "stress" gaan zoeken.

Eigelijk vindt ik dat voorstel van Zwitserland pure bullshit.

Groetjes
Filip

Watervrwk

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 28, 2007, 22:35:43 pm »
Beste Filip,
dit is een heel verhaal, maar om het kort te zeggen, mijn schoonfamilie hun tweede thuisland is Zwitserland.

Mijn oudste schoonzus is daar onlangs succesvol behandeld (wel niet voor kanker), terwijl men in België niet had gevonden wat er mis liep. Alhoewel ik mij daar een beetje vragen bij stel, want er bestaat er hier al jaren lectuur over. (voor mijn schoonzus is alles wat Zwitsers is, heilig...)

Het is ook zij die eigenlijk niet geloofd hoe ernstig het met haar broer gesteld is, en die eist dat haar ouders een consult vragen met de behandelende arts en die blijft aandringen, ook via andere familieleden, om de behandeling verder te zetten in Zwitserland.

Eind mei, begin juni zijn wij afscheid gaan nemen van de streek waar wij dikwijls op vakantie gingen en ook van enkele mensen die wij daar kennen. Wij zijn daar ook naar de plaatselijke huisarts geweest (mijn man kent die al 15 jaar), en die zegt zelf dat het in CH niet beter is, en dat wij hier in België zeker niet slecht af zijn.
Maar de druk blijft, en ik vraag mij af of mijn man, als hij hier niet meer kan behandeld worden, hij niet aan de druk zal bezwijken. Maar dit zijn zorgen voor later...

Ik ben bereid om veel op te geven en te geven aan mijn echtgenoot, maar niet dat ik geen dak meer boven mijn hoofd heb, en een hele pak schulden heb, en hem uiteindelijk toch moet laten gaan...

Ik hoop dat ik je met dit antwoord jouw vraag heb kunnen beantwoorden.

Zo zie je maar: als man en vrouw kan je het nog zo goed hebben samen, maar dat wil nog niet zeggen dat het met de familie van je partner klikt, en dan is het soms moeilijk "samen"leven.

Groetjes,
Tanja

ps. in je eerste bericht zette je tussen haakjes (kinderen). Onze kinderwens is jammer genoeg niet volbracht.

Smifi

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2007, 11:09:51 am »
Dag Tanja,
Het enige wat telt is wat jullie beide willen
Kan je het statement van de zwitsere huisarts niet gebruiken om je standpunt te verdedigen ?

groetjes en dikke knuffel
Filip

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 29, 2007, 14:17:38 pm »
Hey Tanja,

En als je man nu eens ZELF aan zijn familie duidelijk zou maken dat het zijn keuze is om niet naar andere oorden te trekken, om wat misschien maar een peulschil verschil zou maken in tijd, maar inderdaad sociaal een zware dobber zou kunnen worden. Dan kunnen ze jou daar in ieder geval geen verwijten meer voor maken nadien. Ons werd ook de raad gegeven om NIET uit de vertrouwde omgeving weg te trekken (de kansen waren zo goed als nihil).

Lieve groetjes,
Steven

Jani

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 30, 2007, 15:14:55 pm »
Hey allemaal,

Vorig jaar is mijn mama gestorven aan pancreaskanker. Alhoewel wij (mijn vader, mijn zus en ik) vrijwel onmiddellijk konden vatten wat de prognose inhield, heeft het mijn grootouders (haar ouders) héél veel moeite gekost.
Ook zij zeiden dingen als dat ze moest blijven vechten, ze moesten haar maar opereren (was niet mogelijk), desnoods in Amerika, geld was geen punt, enz....  En het was moeilijk, maar noodzakelijk, om altijd maar weer te herhalen, dat ze niet beter zou worden. Zij hebben nooit de dokter gesproken.
Tegen de tijd dat mijn mama thuis gestorven is, waren mijn grootouders 'mee'. Het was voor hen vooral wanhoop die zich uitte in ongeloof en het grijpen naar strohalmen, en ik zou er niet van schrikken als dit ook zo zou zijn bij jou schoonouders.
Geef hen vooral ook de tijd om het één en het ander te overpeinzen, en misschien al een stukje te verwerken.
En ja, ook de omgang met familie en 'vrienden' is een zeer energierovende bezigheid als je met kanker geconfronteerd wordt, maar je kan nu éénmaal niet op een onbewoond eiland gaan zitten.

Heel veel sterkte! Ik heb met mijn mama nog heel mooie momenten beleefd tijdens haar ziek zijn, dus het kan. Veel moed!

Watervrwk

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 30, 2007, 22:02:55 pm »
Beste Filip,
wat de woorden van de (zwitserse) huisarts betreft, enkel wat een Professor zegt wordt waarde aan gehecht door mijn schoonfamilie.

Steven,
het probleem is dat mijn echtgenoot het niet de moeite vindt om de krachten die hij nog heeft, te verspillen aan de futiliteiten waar zijn familie zich met bezighoud. Maar ondertussen houden zij er wel niet mee op... Och het zal wel eens koelen zonder blaren.

Jani, inderdaad op een eiland gaan wonen kunnen we niet. Gelukkig hebben we veel aan elkaar, en genieten we van de momenten samen en van de mooie momenten met vrienden.

Bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Tanja

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 31, 2007, 22:38:43 pm »
Hey Tanja,

Zoals Jani ook aanhaalt, denk ik dat dit inderdaad wel een sdoor hun leeftijd en het 'ongeloof' kan komen. Ze zullen wellicht meer tijd nodig hebben om tot het volle besef te kunnen/durven komen dat dit het onvermijdelijke lot is. Ik hoop dat de verstandhouding ooit weer betert. Echt waar. Want dit kan je nu wel missen als kiespijn!
Pluk de dag; één voor één en geniet intussen met volle teugen!!! ;)

Lieve groetjes, Steven

Watervrwk

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 31, 2007, 23:49:51 pm »
Beste Steven,
de verstandhouding is nooit helemaal goed geweest; heb dit reeds eerder aangehaald.

Inderdaad, iedereen heeft zijn tijd nodig om het nieuws een plaats te geven; de ene heeft al wat meer tijd nodig dan de andere. Dat is met veel zaken zo in het leven.

Ik weet 1 ding en dat is dat mijn echtgenoot en ikzelf genieten van de momenten samen en met de alles wat we nog samen ondernemen en dat is het voornaamste.

Ik ben blij dat ik het forum ontdekt heb, en wil jullie allemaal bedanken voor jullie reactie, want uiteindelijk heb ik het een plaats kunnen geven en heb ik er nuchterder kunnen over nadenken. En heb ik kunnen relativeren.
Bedankt en groetjes,
Tanja