Auteur Topic: borstkanker als jonge dertiger  (gelezen 24392 keer)

claudia

• Gast
borstkanker als jonge dertiger
« Gepost op: augustus 21, 2004, 23:00:38 pm »
hallo, ik ben een 'jonge ' dertiger en mama van justine (bijna 4jaar) en arthur (2maand). Vier dagen geleden kreeg ik een pijnlijke diagnose: een kwaadaardig gezwel in de borst. Door een hormonale verandering (zwangerschap) in mijn lichaam, is deze kanker op korte tijd enorm gegroeid en vroeg ontdekt.  Wie maakt(e) dit ook mee???

muis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:borstkanker als jonge dertiger
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2004, 19:34:03 pm »
Hallo,

Bij mij werd na de zwangerschap van mijn dochtertje geen borstkanker gevonden maar wel de ziekte van Hodgkin.
Het is vreselijk als je het woord kanker te horen krijgt. Het doet enorm pijn en het vervult je met verdriet.
Maar ik ben nu heel anders gaan leven. Probeer zo veel mogelijk plezier te maken en niet meer te zeggen : later! Maar NU !
Gelukkig waren mijn kinderen nog te klein en weten ze er niet veel meer van. Maar toch is het en blijft het moeilijk te verwerken.
Je zocht misschien lotgenoten maar ik las je oproep en het kwam me zo bekend voor , kanker krijgen pril na een zwangerschap, terwijl je met volle teugen van je kindje zou moeten genieten en niet zou moeten denken aan deze vreselijke rotziekte.
Maar ik wens je veel sterkte en probeer toch maar zo veel mogelijk van je gezin te genieten. Ook veel sterkte gewenst voor de eventueel komende behandelingen.
Ik wens je al het goede toe en hoop dat je vlug weer genezen bent en lekker kan genieten van je gezin.
Met veel groetjes en veel sterkte
Muis

fie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 09, 2004, 21:55:51 pm »
hallo, claudia,

ik zit met hetzelfde als u.  Na de zwangerschap van mijn derde kindje, kreeg ik ook de diagnose borstkanker te horen.  Tuur was toen 2 maand en half.  Mijn wereld stortte in.  Ik was pas 2 weken weer aan het werk.  Ik werd een week later geopereerd; Mijn borst hebben ze gelukkig kunnen sparen;  Nu ben ik bezig met de chemo.  Ik heb dagen dat ik niet goed ben en andere dat ik me zeer goed voel.  Ik ben wel gevoeliger voor infecties nu.  Maar ik praat er heel gemakkelijk over met mensen en doe heel gewoon zoals anders.  Je moet de ziekte gewoon ondergaan en er het beste van maken, hé?
Ik ben pas 31 jaar.
Hopelijk gaat alles goed met jou.
Hoe zit het nu met jou?

Karen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 10, 2004, 11:43:22 am »
Ikzelf ben 34jaar en mijn kinderen zijn 7 en 9 maar in april stortte mijn wereld ook in :  een kankergezwel in de linkerborst. Gelukkig hebben ze bij mij borstsparend kunnen opereren maar ook de lymfeklieren in de oksel moesten eruit omdat die zorgvuldig moesten gecontroleerd worden. Nu is de bestraling 25x dan inwendige bestraling en de chemo achter de rug en ben ik kankervrij. Behalve moe ben ik niet ziek geweest ik hoop dat het bij jou ook allemaal goed verloopt, succes.
Groetjes Karen

fie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 10, 2004, 12:41:50 pm »
ik heb ook een borstsparende operatie achter de rug waarbij de okselklieren verwijderd werden;
de dag van de chemo ('s avonds) ben ik zo ziek als een hond en de volgende 2à3 dagen kan ik geen eten ruiken of zien; eens ik dat doorsparteld heb, ben ik weer beter.
het vraagt veel energie (dat ziek zijn), maar ik/wij moeten erdoor.  Het lukt al bij al behoorlijk.

Karen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 10, 2004, 13:23:41 pm »
Goh ik weet niet of hetbij anderen helpt maar een uurtje voor ik vertrok voor mijn chemo heb een 20tal druppeltjes chamomilla vulgaris ingenomen dat is een natuurproduct vrij verkrijgbaar bij de apotheek. En als ik terug thuiskwam nam ik terug die druppeltjes, je kan het misschien ook eens proberen het kan geen kwaad .Ik hoop dat het helpt groetjes Karen.

fie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 10, 2004, 17:17:04 pm »
Beste Karen,
ik zal dat eens proberen, dat van die druppeltjes.  Hopelijk verdraag ik de chemo dan ook wat beter.
Ik wil nog even kwijt dat mijn kinderen respectievelijk 5 jaar en half, 3 jaar en 4 maanden oud zijn.
Tot later, Fie.

Karen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 10, 2004, 22:00:34 pm »
Beste Fie,
Ik ben blij dat je het gaat proberen en als er iets is of je wil nog iets weten je mag me altijd mailen hoor, succes Karen

witteke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 13, 2004, 23:12:58 pm »
Dag Claudia,

Bij mij werd vorig jaar ook borstkanker ontdekt, ik was toen 36.
Mijn beide borsten zijn geamputeerd, onmiddellijk gereconstrueerd en ik heb chemo achter de rug.
Ikzelf heb geen kinderen.  Blijkbaar heeft iemand zonder kinderen veel kans om een hormonale kanker te krijgen...

Je mag me gerust mailen: impens.veerle@telenet.be

Ik wens je veel sterkte en hou de moed erin.

Griet

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 26, 2004, 10:22:08 am »
Hay,
als je zo eens gaat zien in dit forum, kom je direct toch tot de vaststelling dat er heel wat jonge dertigers de zware diagnose van kanker te horen krijgen hé!
Ikzelf ben 33, moeder van 2 dochters (4 en 6 jaar). twee maand terug heb ik een amputatie ondergaan van de borst en een okselontruiming.
Ik ben nu bijna in de helft van mijn chemokuur en nadien volgt dan de radiotherapie.
Mijn man en ik heb ervoor gekozen om stap per stap de kinderen op de hoogte te brengen van de mogelijke zaken die konden gebeuren. Wij hebben dat op hun niveau en met eenvoudige taal uitgelegd. Ook de school doet hun best om mee te werken. Zo heeft de juf van de eerste klas het boekje voorgelezen 'Mama heeft kanker', waarna de kinderen vragen mochten stellen aan onze dochter. Voor haar was dat ook een manier om met mijn ziekte te leren omgaan. Zij had eerst het gevoel dat dat iets vreemds was maar nu ziet zij dat écht als ziek zijn, en moet zij haar daar niet voor schamen!
Mijn dochters waren erbij als de kapster mijn laatste haren heeft afgeschoren, dan hebben zij mijn hoofd gewassen en gekeken hoe de kapster mijn pruik opzette. Nu helpt de kleine iedere morgen om te zien of mijn pruik goed staat. Dit is dan haar manier om mij te helpen!!!
Het is niet makkelijk , maar we moeten erdoor en ieder leuke dag, ieder leuk moment is voor mij GENIETEN!!!

fie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 27, 2004, 20:47:46 pm »
Mijn kinderen zijn ook betrokken bij mijn ziekte, voor zover als mogelijk (ze zijn nog zeer jong : 5j,3j en 4maand).  Ze zien ook mijn kaal hoofd en ze weten ook dat ik een pruik heb.  Ze noemen dat dan : Mama's haar dat aan en af kan.
Ik weet ook dat de oudste veel erover praat in de klas/school.  De leerkrachten zijn allen op de hoogte van de situatie.
Ze steunen ons erg en ze helpen de kinderen in het verwerkingsproces van 'een zieke mama' te hebben.
Als je veel steun hebt, is dat toch heel verwarmend.

Lievevdv

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2005, 14:17:07 pm »
Hallo,

ik ben Lieve en heb sinds eind juni 2004 borstkanker. Ik heb een borstsparende operatie gehad en ze hebben mijn lymfeklieren weggenomen. Bij mij was het géén hormonale tumor. Ik ben mama van een zoontje van 22 maanden. Toen ik het nieuws vernomen had dat ik borstkanker had, ik had het knobbeltje zelf gevoeld, waren we net aan het denken aan een tweede kindje. Het was een dubbele slag want niet alleen met de ziekte geconfronteerd worden was erg, maar ook dat we waarschijnlijk géén tweede kindje meer konden krijgen.
Ik heb zes chemobehandelingen achter de rug, en ben nu begonnen met de bestralingen. De chemo vond ik wel wat zwaar, omdat ik er ziek van was.
Mijn zoontje is te klein om het te beseffen en reageert niet eens op een mama zonder haar of met pruik!!  Ik ben positief ingesteld, maar het is precies of ik nu een klap krijg!! Ik had zo uitgekeken naar de "chemo-vrije" dagen, maar het valt me soms zo zwaar!!
Het moeilijkste van deze ziekte vind ik het sociale aspect: ik praat er gemakkelijk open en vind het prima als mensen mij er vragen over stellen. Alleen krijg ik vaak rare reacties van mensen (domme reacties) of , en dat is misschien nog erger, helemaal géén. Mensen die doen alsof er niets aan de hand is. Het blijft precies toch nog een taboe!! Soms voel je je toch een jaartje aan de kant gezet!
In de ziekenhuizen kom ik zelden iemand van mijn leeftijd tegen, dus vind ik het wel fijn om toch vele dingen te herkennen van wat hier beschreven staat!! Als iemand zich hir in herkend, graag een reactie!!
Ik wens iedereen veel sterkte, en positieve krachten en een mooie toekomst!!
Lieve.

Lievevdv

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2005, 15:31:41 pm »
Hoi Karen,
Bedankt voor je mailtje. Blij te horen dat er mensen zijn die zich een
beetje kunnen herkennen in mijn verhaal! Allereerst wil ik toch iets
verduidelijken; mijn zoontje herkent mij gelukkig wel, maar het maakt hem
niet uit of het met of zonder haar is. Ik bedoelde hiermee dat hij daar niet
vreemd op reageert!! Want anders zou het inderdaad erg zijn geweest!!!
Ik ben nog maar pas van deze week begonnen met bestraling en heb 5 sessies
van de 33 gehad!
Voorlopig heb ik nog geen last van mijn borst. Ik heb een lichte zwelling
aan de zijkant van mijn borst waar de tumor zat. Ik volg wel een preventieve
lymfedrainage waar ik me zeer goed bij voel. (eigenlijk is het een algemene
drainage, want ik heb niet echt last van vocht in de arm).
Wat ik wel heb, is dat op sommige plaatsen het nog steeds wat gevoelloos is,
maar voor de rest gaat het prima!
Ik heb aan bepaalde mensen uit mijn omgeving hééééél veel steun, en ik heb
een schat van een man die me zeer goed helpt!!Dat is ook al heel wat!
Ik hoop inderdaad dat mijn haar nu snel zal groeien, want hoe makkelijk en
mooi dat die pruik is, er gaat toch niets boven je eigen haar!! Wanneer mag
ik al een beetje stoppeltjes verwachten denk je? Ik heb nu al een beetje
donshaartjes waar ik al heel fier op ben!! Ik kan niet wachten op mijn
eerste echte shampoo-beurt!!!!
Het doet me echt deugd om eens met iemand van mijn leeftijd te praten...het
ligt dan toch wat anders!!
Zo te horen ligt het bij jou al allemaal achter de rug (of niet??)
Zo , het deed meplezier om zo snel een reactie te krijgen, en hopelijk hoor
ik nog iets van jou

Groetjes,
Lieve   (31j)
(PS: ik kan je enkel via deze weg mailen, heb géén adres of zo)

fie

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 31, 2005, 16:43:30 pm »
Dag Lieve,
ik ben ook 31 jaar (kom er 32 dit jaar) zoals jij.
Ik begrijp heel goed dat het erg moet zijn geweest dat je je tweede kinderwens niet in vervulling zag gaan.  Ik daarentegen heb het geluk gehad dat ik mijn derde kindje (dat ik persé nog wou)nog heb gehad.  Hij was  2 maand toen ik de diagnose kreeg.  Ik krijg morgen mijn 5de chemokuur en ben ook steeds zeer misselijk.  Ik verlang zo tegen dat die chemo achter de rug is.
Hoe vallen de bestralingen mee?  Ben je niet te moe?  Ik zie daar niet tegen op, want je bent alleen maar moe zeggen ze.
Ik ga nu en dan naar een bijeenkomst met kankerpatiënten, maar ik ben daar ook altijd de jongste.  Ik vind dat jammer.  Blijkbaar durven jonge mensen de stap niet zo goed zetten om naar zo 'n bijeenkomst te gaan of is het iets anders? Ik weet het niet.
Ik wens je nog veel moed bij je bestralingen.
Fie.

Karen

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 31, 2005, 17:59:43 pm »
Hoi Lieve, ik ben heel blij dat ik dat verkeerd begrepen had van je kindje (voel me wel wat onnozel).Bij mij is het inderdaad allemaal achter de rug maar ik moet nu om de 3 maanden op controle en dat steekt me nu al tegen. Ik kreeg eerst ook een donske en na een 3tal weken was dat al wat beter nu na 4 maanden is het ongeveer 3 cm ik ben zelfs vorige week naar de kapper geweest gewoon om mijn haar vanachter wat te laten knippen, heerlijk was dat.Van de bestraling heb ik niet echt afgezien juist helemaal op het laatste had ik een kleine brandwonde, ik heb wel tijdens de stralen elke dag verschillende keren zuivere talk op heb bestraald gebied gedaan.Mijn man is ook een schatje geweest tijdens heel die periode ik ben dan ook heel blij dat hij niet de enige is want ik denk dat er misschien wel zijn die dat minder hebben.Als je mij persoonlijk wil mailen mag dat altijd, ik heb al heel de toestand doorgemaakt en dat schept toch een band, hier mijn adres (t sta wel op mijne man zijn naam maar die leest die mailkes ni hoor) didier.warzee@telenet.be trouwens als je iemand anders van de liga persoonlijk iets wil vragen moet je gewoon op de naam klikken. Groetjes Karen