Auteur Topic: pijn door port-a-cath  (gelezen 27667 keer)

YvetteR

• ik ben een bang klein vogeltje in een kleine kooi
    • Bekijk profiel
Re:pijn door port-a-cath
« Reactie #15 Gepost op: augustus 02, 2007, 20:16:55 pm »
Ik heb vandaag de uitslag van de onderzoeken aan mijn schouder en arm aan de kant waar de pac zit.

Het is goddank geen trombose, waarschijnlijk door innesteling en vochtophoping zijn de pijnscheuten te wijten aan een zenuw die geraakt wordt, of het is een peesontsteking.

1 week dafalgan nemen (alsof dat gaat helpen, ik neem nu immers ook al pijnstillers als het te veel wordt)  en als er dan niets veranderd is, dan terug naar de chirurg die de pac geplaatst heeft om te laten reviseren.

Ik hoopte zo dat hij eruit mocht, nog niet dus, misschien wel na volgende week, wie weet???

Ik ben al bang voor volgende week woensdag, dan moet er gespoeld worden en elke aanraking van die pac doet pijn.

Groetjes
Yvette

Nan

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 02, 2007, 21:30:50 pm »
Hey Yvette,

Ik weet niet of het bij u zal helpen maar emla zalf (of zoiets) verdooft de huid. De apotheker verkoopt dat. Maar voor je het gaat halen, moet  je eerst wel eens horen op de oncologie of dat dat mag. Ik weet dat er veel pten die zalf aandoen vooraleer ze hun port laten aanprikken.

Sterkte,

Nan

Dusicefe

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 02, 2007, 21:41:14 pm »
Goedenavond Yvette,

Op 28 juli mailde ik, in "bovenstaand onderwerp", aan hildev ...

Beterschap,
Dusicefe

mama

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 03, 2007, 18:26:11 pm »
hallo ik heb mn pac nu reeds byna 3 maand en heb er gn last van . ze hebben hem geplaatst de dag van mn eerste chemo , heb er ondertussen al 3 gehad en volgende week de 4de .                                            veel sterkte  gr mama

YvetteR

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 14, 2007, 12:44:33 pm »
Hoi allemaal,

vorige week is mijn pac voor het eerst gespoeld en ja hoor, er is weer een paar keer geprikt door verschillende verpleegsters om dat ding te kunnen spoelen. Tegenover mij kwam een madammeke zitten ook om te spoelen en die was na ene prik al klaar. Om jaloers op te worden.

Ik neem nu elke avond 1 pijnstiller om toch 's nachts al nie wakker te worden van de pijn en ik ga een afspraak maken met de chirurg die hem geplaatst heeft om na laten te kijken.

Dat ding duwt volgens mij tegen een zenuw en heb ik ook last van een ontsteking want mijn rechter bovenarm is nog altijd dikker dan mijn linker.

Ik wil er echt vanaf of toch tenminste van die pijn.

Allee, nog even wachten maar

Nu alweer naar de bestraling

Groetjes

Yvette.

YvetteR

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 21, 2007, 20:46:25 pm »
vandaag heb ik rx van longen en echo van lever laten nemen samen met bloedonderzoek. Dit allemaal om te weten of alles in orde is en dan mag de PAC eruit.

Nu ben ik toch wel een beetje bang moet ik toegeven, want stel je eens voor dat ze morgen zeggen dat er nog iets te zien is. Brr, ik mag er eigenlijk niet aan denken. Die chemo heeft toch al wa slecht was kapot gemaakt. Dat moet gewoon.

Afschuwelijk is het dat gevoel. Bah, ik wil me niet slecht voelen, ik wil leven zonder daar wakker van te liggen.

En toch zal ik vannacht liggen piekeren. Wees maar zeker.

Hopelijk mag mijn PAC eruit.

Doeikes

Yvette

md

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 22, 2007, 11:14:25 am »
Hallo Yvette,

Met die angst en onzekerheid zullen we inderdaad altijd wel blijven zitten. Ik hoop dat alles goed zal zijn. Hopelijk kan je Pac er dan ook uit. Ik heb eigenlijk ook alleen maar slechte ervaringen met die PAC. Ik vind het eigenlijk dat ze zoiets veel te snel plaatsen. Bij mij is dat ding 5 keer gebruikt bij de chemo en daarna om te laten spoelen. De operatie om het te laten plaatsen vond ik heel pijnlijk. Ook daarna had ik er last van. Bij mij zat hij (omdat ik nogal mager ben denk ik ) helemaal zichtbaar onder mijn huid, ik stootte er zelfs dikwijls ergens mee tegen en andere mensen konden er moeilijk naar kijken omdat het zulk een 'vies' zicht was. Normaal moest hij nog blijven zitten maar toen ik mijn eierstokken moest laten wegnemen heb ik geeist om hem er ook uit te halen. Nu heb ik op die plaats een enorm litteken en een hele put, ik hoop dat dat nog wat weg gaat.
Als ik moest weten wat ik nu weet zou ik die PAC niet meer laten plaatsen. Dan zou ik mijn chemo wel gewoon via een infuus laten geven. Ik vind dat ik niet genoeg was ingelicht wat eigenlijk zo een Pac deed, wel over de voordelen maar zeker niet over de nadelen ervan.Er is me eigenlijk ook nooit gevraagd of ik dat wel wou. Er werd gewoon een afspraak gemaakt om die te laten plaatsen door een 'kleine ingreep', die dan erg tegenviel omdat ik het heel pijlijk vond.
Zo ik hoop dat alles goed gaat met jou en als je iets weet vertel dan maar.

Knuffel
Martine

YvetteR

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 22, 2007, 16:37:26 pm »
amaai, amaai, amaai

ik heb namiddag nog eens een huilbui gehad in mijn eentje op het toilet in het ziekenhuis, maar het waren tranen van opluchting en opgekropte frustratie.

De uitslagen van de onderzoeken waren goed !!! Niets merkwaardigs te zien op echo van lever en rx van longen en de tumormarkers waren goed. DUS, mijn PAC mag ERUIT.

Ze gaan me nog bellen om een afspraak te maken en dan maar hopen dat de pijn dan weg trekt.

Ik heb vannacht natuurlijk slecht geslapen en dat zal zo de volgende keren ook wel zijn als ik de uitslag van de volgende onderzoeken ga moeten afwachten.

Rot is dat, dat hulpeloze gevoel. Niet weten wat te denken en niet weten wat er verder gaat gebeuren moest de uitslag niet goed zijn. Ik haat dat gevoel zoals zovelen van jullie.

Ik geloof dat ik toch maar eens een kaarsje ga laten branden voor degene die zijn hand boven mijn hoofd houdt en ene dikke merci daarvoor.

Nog 2 weken bestralingen en dan er weer tegenaan.

Groetjes

Yvette

md

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 22, 2007, 20:39:45 pm »
Af en toe eens goed huilen yvette, dat kan eens goed doen hè. :'( Dat lucht op. Ik ben blij te horen dat de uitslagen goed waren. Nog veel sterkte de volgende weken met je bestraling. Ook daar komt weer een eind aan. En goed slapen de volgende nacht!!

Groetjes
Martine
 :-*

YoKaDe

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: augustus 22, 2007, 20:50:39 pm »
Hallo, ik heb geen centje pijn van m'n PAC, toen ze hem plaatsten hebben ze wél 2 x moeten snijden, de eerste keer konden ze geen verbinding maken met een ader...

@md : toch één opmerking over de PAC. Als je op Nederlandse sites leest (daar plaatsen ze véél minder PAC's dan in België), dan is het 1 grote klaagzang van lotgenotes over verzworen en kapotgeprikte aders van de infusen (OOK na 5 x), zij smeken hun dokters bijna om een PAC te krijgen. Zo zie je maar, aan alles zitten positieve en negatieve kanten...

suzyvr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 22, 2007, 21:25:28 pm »
Hoi yvette,

blij te horen dat je nog eens goed nieuws hebt. Profiteer er dus maar van de komende dagen.

Bij mij zit de PAC helemaal niet in de weg, ik kan zelfs topjes dragen wel ni met spaghetti bandjes maar met zo'n bredere. Een nadeel is wel de die PAC om de 8 wkn moet gespoeld worden maar zo kom ik nog eens in het oncologisch dagziekenhuis en de band met het verplegend personeel en patiënten is daar wel zeer sterk.

Begin die bestralingen al maar af te tellen, er komt zeker een einde aan.
groetjes,
suzy

YvetteR

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 22, 2007, 22:37:15 pm »
hoi allemaal,

bedankt voor jullie berichtjes. Ik zou er bijna weer een traantje door laten, zo bezorgd dat   !! mijn lotgenoten !! zijn, is echt aandoenlijk.

Mij werd ook geen keuze gelaten, hopla PAC erin. Wel werd gezegd dat dit een betere oplossing was dan recht in de aders met de chemo,en dat begreep ik ook wel, maar de nadelen van de pac werden mij ook niet verteld.

Ik weet ondertussen wel dat ik één van de weinigen ben die last ervan gehad heeft, maar zoals je merkt op dit forum, ben ik toch niet de enige hee Martine. Bij mij was de plaatsing ook uiterst pijnlijk en dan nog eens naar huis gestuurd worden om 14 dagen een lange naald met buisjes in die pac te laten zitten, dat wil ik echt geen 2de keer meer meemaken.

De chirurg die hem geplaatst heeft kent mij ondertussen al goed, want hij heeft me  ongeveer 4 x 10 keer mogen prikken om de chemo's te kunnen geven. Nu mag hij zijn best doen om hem er met zo weinig mogelijk pijn 'hoop ik' er terug uit te halen. Dan kan ik terug op mijn rechterzij slapen en weer iets doen met mijn rechterarm EN stoppen met die pijnstillers.

@Suzy : Ik droeg ook topjes met spagettibandjes  hoor en ik stoorde me helemaal niet of een ander mijn bobbel zag zitten, ze zagen toch eerst naar mijn hoofd ( kaal met pet of sjaaltje) en dat leidde de aandacht op dat andere ongemak dan af. Mijn Pac is maar 1 keer na mijn chemo gespoeld en da was weer vant zelfde. Te veel geprik en nog meer pijn. Inderdaad zal ik ook het personeel op de oncologische afdeling missen, want in het virga jesse ziekenhuis in hasselt is dat ook top!!! Maar niets weerhoudt mij om daar nog eens binnen te lopen hee.

@Martine : hoe lang is jouw PAC al verwijderd? Vannacht zal ik zeker goed slapen. Ja, eindelijk eens goed nieuws, dat doet goed hoor. Ook voor mijn familie en vriend, die zaten ook met de poepers. Op naar de volgende stap. Mijn huid begint vanaf gisteren wat te irriteren, maar daar smeer ik dan maar weer goed mijn zalf op en dat gaat dan ook weer over.

En nu slapen sè,

slaapwellekes  ;)

Yvette

md

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 23, 2007, 08:03:16 am »
Hallo Yvette,

Mijn PAc werd verwijderd op 29 mei.Dat is dus weeral 3 maanden geleden. Toen werden bij mij ook mijn eierstokken verwijderd dus was ik wel onder volledige narcose. De plaatsing gebeurde onder plaatselijke verdoving en is ook helemaal niks voor mij.
En goed geslapen? Hopelijk beter dan mij, door mijn borstreconstructie kan ik nog heel moeilijk slapen. Normaal slaap ik op mijn zij of mijn buik en nu moet ik op mijn rug slapen en dat lukt mij niet goed. Nog een weekje of twee en dan lukt dat ook wel terug. Het is allemaal zo mooi gelukt dat ik er dat wel voor over heb.

knuffel
Martine

YvetteR

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 23, 2007, 09:08:45 am »
Hoi martine,

ja hoor, beter geslapen en ook op mijn buik. Ja ja, ik ben ook een buikslaper en begrijp je volledig als je zegt dat je nu je gemak niet vindt in bed. Maar allee de reden waarom is wel goed hee.

Ik hoop da je goed herstelt

knuffel
Yvette

yvette2

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: augustus 25, 2007, 15:51:52 pm »
hoi allemaal,

ik heb gisteren een afspraak gekregen voor het laten verwijderen van mijn PAC.

11 september is het zo ver. Dan zijn mijn bestralingen net 1 week achter de rug.

Hopelijk ben ik dan verlost van die vervelende pijn in mijn rechterarm en -schouder en hopelijk gaat het verwijderen beter dan het plaatsen.

Ben toch al weer een beetje nerveus. Het liefst van al zou ik niet meer onder het mes moeten. Ik ga maar net doen of ik mijn wijsheidstanden weer eens moet laten verwijderen. Dat viel namelijk best mee.

Groetjes,

Yvette