Auteur Topic: pijn door port-a-cath  (gelezen 27664 keer)

YvetteR

• ik ben een bang klein vogeltje in een kleine kooi
    • Bekijk profiel
pijn door port-a-cath
« Gepost op: juli 20, 2007, 09:44:50 am »
Hoi allemaal,

mijn laatste chemo heb ik 3 weken geleden gehad en een week daarvoor begon ik stekende pijnen in mijn rechterschouder te krijgen, aan de kant van mijn PAC. Ik heb al problemen gehad bij het plaatsen ervan en telkens ik aangeprikt moest worden, moest de chirurg erbij gehaald worden. Voor het inkapselen is hij wat gekanteld zodat hij schuin aangeprikt moest worden. De chirurg moets ook telkens zo'n keer of 10 proberen voor de naald goed zat.

Nu heb ik zo'n last van die stekende pijn, dat mijn ganse rechterarm pijn doet. Ik kan ook geen kracht uitoefenen met die arm. Mijn bestralingen beginnen binnen een week  (links borstgebied en oksel) en dan moet ik mijn linkerarm ontzien terwijl ik met die rechterarm ook al niks kan doen.

Volgende vrijdag heb ik een afspraak met de oncoloog en ga hem daar ook over aanspreken.

Is er onder jullie misschien iemand die daar ook last van gehad heeft en de PAC heeft moeten laten verwijderen tengevolge daarvan?

Dank alvast voor jullie reacties,

Groetjes,

Yvette

YvetteR

• Bekijk profiel
Re:pijn door port-a-cath
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2007, 19:38:13 pm »
ben ik dan echt de enige die pijn heeft door die verdomde part-a-cath.

In het ziekenhuis zeiden ze me wel dat dit slechts om de zoveel jaar voorvalt. Ik had gehoopt (eigenlijk mag dat niet) nog iemand te vinden die dezelfde last gehad heeft en me een beetje info kon geven.

Yvette

Dusicefe

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2007, 23:40:38 pm »
Dag YvetteR,

De pijn die jij hebt heb ik niet gehad maar er ging toch 3x iets verkeerd :
- bij het inbrengen, onder plaatselijke verdoving, kwam hij uiteindelijk in mijn HALS te zitten ! (de ader waar hij normaal in zou moeten ... splitste in 3 delen i.p.v. in 2 zodat er géén plaats genoeg was)
- bij één van de "spoelbeurten", 8 maanden nà de laatste chemo, bleef er vloeistof zitten  (dit zou óók maar 1 keer op de 1000 voorkomen) ... daardoor gaf de bloedanalyse een vals beeld ... ze dachten al dat ik leukemie had ! Sedertdien liet ik steeds bloed prikken in een ader van mijn "goede" arm.
- toen hij verwijderd mocht worden, bijna 2 jaar nà de laatste chemo, waren er zóveel vergroeiingen dat " de ingreep = sleur-en trekwerk " (en ik had toch wéér voor plaatselijke verdoving gekozen) een gans uur duurde !

Ik wil wel zeggen dat het werk van de plastisch chirurg NU géén sporen meer nalaat ! (is geleden van 1 sept. 2006)

Ik wens je véél sterkte !
Dusicefe

yvette2

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 27, 2007, 19:50:56 pm »
Hoi Dusicefe,

nu pas terug van bij dokter.  Volgende woensdag moet ik foto's en echo laten nemen van schouder. Eerst dacht de oncoloog dat het een peesontsteking was maar nadat hij de omtrek van mijn beide armen had gemeten, stelde hij vast dat de rechterarm 2 cm dikker was terwijl hij net andersom zou verwachten omdat ik links mijn amputatie gehad heb.

Misschien kan er dan een trombose zijn en om dat na te gaan wil hij dus verder onderzoek. Moest dat dan zo zijn dan gaat die verd.... pac eruit!!!!

Dat weet ik dus volgende donderdag pas.

Prettig weekend nog en, hopelijk, zonnige groetjes

Yvette

hildev

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 27, 2007, 21:53:22 pm »
Hoi allemaal,
Ik ben nog niet zover als jullie.  Mijn port-a-cath is pas deze week geplaatst (onder lokale verdoving) en volgende week begint de chemo.  
Maar het doet wel verschrikkelijk zeer !  Ik leef op pijnstillers sinds de plaatsing. En ik kan mijn arm nog amper bewegen.  Alhoewel het vandaag toch al iets beter gaat.
Is dat normaal ?  

Hilde

Dusicefe

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 28, 2007, 11:31:14 am »
Dag hildev,

Zit hj bij jou op de "gewone" plaats ?

Bij mij werd hij geplaatst op 2 aug. 2004 en de 4'aug. kreeg ik reeds mijn éérste chemo.
Ik kan mij niet (meer) herhinneren dat ik er véél pijn van had !

RAADPLEEG best maar eens je huisarts !
VRAAG ondertussen ook een voorschrift voor "Lidocaïne-spray" (of iets soortgelijks) ... dat gebruikten ze bij mij in de kliniek, een 10-tal minuten vóór het aanprikken van de catheter, om pijn te voorkomen ! (Emla-pleisters dienen daar óók voor maar daar kreeg ik rode, jeukende huiduitslag van)

Versterkende groetjes,
Dusicefe

buizerdje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 29, 2007, 08:59:59 am »
Dag Hilde,

Op 5 februari kreeg ik mijn PaC rechts onder sleutelbeen geplaatst, en diezelfde namiddag kreeg ik mijn 1e chemo.  2,5 week ervoor onderging ik mastectomie met okseluitruiming links.  
Ik heb ook heel veel pijn gehad in mijn rechterarm en op de plaats van de PaC.  Een uurtje na de plaatsing had ik zelfs zo een erge pijnscheut dat de verpleging onmiddellijk terug de chirurg opgebeld had en er longfoto's genomen zijn.  Een mogelijke complicatie is doorboren van het longvlies, met klaplong als gevolg.  Dat was gelukkig bij mij niet.
Maar ik heb de eerste weken verschrikkelijke pijn gehad.  Dat ebte langzaamaan weg.
Het frustrerende was dat ik met links niets kon doen door mijn borstoperatie, en rechts niets door PaC.  Dat vond ik wel even de hel, ik kon zelfs mijn boterham met moeite in mijn mond krijgen.  Gelukkig ging het elke dag een beetje beter.
Nu voel ik totaal niets meer van PaC, als het zo blijft kan hij nog jaren blijven steken.

Groetjes
Buizerdje

yvette2

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2007, 16:53:18 pm »
Hallo buizerdje,

ik heb nu dus hetzelfde probleem. Ik kan met mijn rechterarm (kant pac) zo goed als niks doen.

Net zoals jij kan ik mijn eten met mijn rechterhand niet of nauwelijks in mijn mond krijgen. Enkel als mijn elleboog op tafel rust, lukt dat.

Ik hoop dat hij er vlug uit mag en dat ik dan van die pijn verlost ben.

Groetjes

Yvette

hildev

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 29, 2007, 19:46:03 pm »
Buizerdje, Yvette2
Ik heb nu ook inderdaad hetzelfde probleem als jullie.  Links zit de PAC (onder sleutelbeen) en kan ik op dit moment niet veel doen, en rechts heb ik de amputatie gehad, dus mag ik niks doen !
Gelukkig is de pijn al beter.  Maar ik voel me wel kortademing.  Dat kan natuurlijk ook van de spanning/stress zijn voor morgen.  Mijn haar is ook al aan het uitvallen (en ik ben nog niet eens begonnen met de chemo) !  Dat had ik vroeger ook al als ik gestresseerd was.
Morgen krijg ik mijn eerste chemo, zal dan wel eens vragen of er medisch niks mis is met die PAC.

Hilde

yvette2

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 30, 2007, 10:53:24 am »
Hey Hilde,

ik hoop dat het vandaag wat meevalt wat betreft de stress.  Normaal ga je vandaag geen last hebben van je eerste chemo. De last begon bij mij pas vanaf dag 3. Ik heb nu bijna 5 weken geleden mijn laatste chemo gehad en ben al die ongemakken al bijna vergeten. Ik heb mijn smaak terug, mijn haar is bijna 2cm "lang". Het voelt wel aan als dons en is véél donkerder, maar dat doet er niet toe, het groeit !!! Ik heb wel last van aanhoudende spierpijn, maar ik ga een revalidatieprogramma volgen voor K-patiënten in het Virga Jesse Ziekenhuis in Hasselt.

Mijn pac doet wel nog altijd zeer, maar woensdag zal ik daar meer over weten.

Namiddag begin ik met de bestraling. Dat op zich is ook niet erg, alleen die dagelijkse verplaatsing met de auto, daar zie ik wat tegen op. Maar 5 weken zijn ook weer zo voorbij.

Dit hele jaar gaat achteraf snel voorbij lijken. Ik weet nog goed hoe ik begin januari dacht, was dit maar snel achter de rug niet wetend wat mij te wachten stond, en nu ben ik al meer dan halverwege. Ik ben er sterker dan voorheen uit gekomen, al zat ik wel in een dipje de laatste 2 weken. Maar de mensen op dit forum zijn er dan weer voor je als je je beklag eens wil doen en daar ben ik hun dankbaar voor.

Sterkte meid en laat maar van je horen als het nodig is,

Yvette

arno

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 30, 2007, 13:50:24 pm »
De PAC laten verwijderen zou een oplossing kunnen zijn.Mijn partner laat die deze week ook verwijderen na haar laatste chemo voor de bestralingen beginnen.
Veel sterkte.

buizerdje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 30, 2007, 19:35:18 pm »
Hey Yvette,

Wanneer start je met revalidatie in het Virga Jesse?
Ik ga normaal in september starten daar.

Groetjes
Buizerdje

YvetteR

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 30, 2007, 19:51:27 pm »
Hey buizerdje,

ik ben namiddag na mijn bestraling gaan vragen op de dienst fysische geneeskunde wanneer ik met revalidatie mag beginnen. Spijtig genoeg moet ik daar nog mee wachten, want daar vertelden ze me dat mijn behandeling volledig achter de rug moet zijn en dan pas 3 maanden nadien mag starten.

Omdat ze niet weten in hoe verre mijn huid gaat verbranden moet ik dus afwachten. Uitzonderlijk mag er eens iemand vroeger na einde bestralingen beginnen, maar dan beslist nog altijd de dokter of dat mag of niet. Dus het zal nog niet voor direkt zijn. Mijn laatste bestraling is op 3 september.

Ik had gehoopt daar nu al mee te kunnen beginnen, maar omdat je met verbrande huid niet in het zwembad mag oefenen en niet te fel mag zweten, begrijp ik wel dat ik niet te gehaast moet zijn. Ik vind het wel spijtig omdat ik voor mijn ziekte ook 2 keer per week ging fitnessen en nu met stramme spieren zit.

Ik zal het dan maar houden bij fietsen en wandelen zeker?

Misschien komen we mekaar toch wel eens tegen want dat revalidatieprogramma duurt toch 3 maanden en ik hoop toch nog dit jaar te mogen beginnen.

Allee, tot mails misschien

Yvette

buizerdje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 31, 2007, 11:06:30 am »
Dag Yvette,

Ik krijg dinsdag mijn laatste bestraling.  En normaal gezien mag ik in september starten met het revalidatieprogramma.  Ik heb me zo'n 2 maanden geleden ingeschreven met goedkeuring van de oncoloog.  En vorige week heb ik ook de goedkeuring gekregen van de radiotherapeut.  
Ik was voor mijn kanker niet echt een supersportieve, maar wel een bezige bij al ging ik elke week een uurtje zwemmen.  Ik heb wel een fysiek actief beroep, en nu merk ik wel dat dat voor mij gelijk stond aan een sport doen.  Nu ben ik stijf en stram, mijn lenigheid is minder enz.  Ik probeer nu al regelmatig te gaan wandelen en fietsen maar ik voel wel dat wanneer ik echt terug ga sporten ik in het begin serieus ga afzien...
Het enigste wat ik echt mis, is mijn zwemuurtje.  Misschien mag ik dat snel al opnieuw doen want voorlopig doet mijn huid het super met de bestralingen.  Ik had veel erger verwacht omdat ik zo'n licht dun velleke heb dat door de zon onmiddellijk verbrand.  De radiotherapeut vertelde me vorige week zelf dat het beter is dan hij verwachtte.  Met zo'n kleine meevallers ben ik al enorm blij!

Ik wil je niet té erg ontgoochelen, maar ik heb gehoord dat het volgende revalidatieprogramma pas in januari 2008 start in het Virga Jesse.  Net omdat dat nog zo lang duurt, en ik terug wat conditie wil opbouwen voor ik terug begin te werken, heb ik de goedkeuring van de radiotherapeut om in september te starten.
Misschien moet je toch eens met je oncoloog of radiotherapeut er over praten.  Als je echt tot januari moet wachten, kan je misschien in afwachting onder begeleiding van een kinesitherapeut wat conditie opbouwen?

Groetjes
Buizerdje

YvetteR

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 31, 2007, 22:31:17 pm »
Hoi buizerdje,

Ja, mij is ook gezegd dat de volgende revalidatie pas in januari gaat doorgaan. Tja, ik zal dan mijn plan maar moeten trekken tot dan. Wandelen gaat elke dag beter hoor. Fietsen is nog wa te inspannend, maar da zal ook wel weer in orde komen.

Ik was ook nie zo super sportief hoor, maar omdat ik een zittend beroep had (rijschoolinstructrice) ging ik 2 keer per week naar de fitness om toch wat beweging te hebben. Ik hoopte tijdens mijn chemokuur al dat ik dat opnieuw zou kunnen, maar dat idee was zo weer voorbij toen ik mijn eerste lading taxotere gekregen had.

Ik heb ook zo'n teer wit velletje dat dadelijk verbrand in de zon, dus ik hoop net zoals jij dat de bestraling meevalt. Ik heb me alvast goed ingesmeerd met de zalf. Ik hoop ook dat ik niet te veel last van verbranding ga hebben.

Ik heb al rugschool gevolgd in Virga Jesse Ziekenhuis bij dezelfde kinesisten die de revalidatie doen en die vallen enorm mee. Het is daar een plezant boel, da zal je wel snel genoeg merken.

Groetjes,
Yvette