Auteur Topic: wel of niet vertellen?  (gelezen 3298 keer)

Steffy

• Gast
wel of niet vertellen?
« Gepost op: juli 11, 2007, 14:30:30 pm »
hoi allemaal,

Omdat ik wou weten hoe je met volgende situatie moet omgaan, ben ik al surfend hier terecht gekomen....

Bij mijn schoonvader hebben ze zo'n 3 jaar geleden darmkanker geconstateerd...hij werd geopereerd en heeft hierdoor een stoma er aan overgehouden...bleek dat hij ook metastasen thv de lever had, deze werden ofwel "weggebrand" of weggesneden.
Zo heeft hij ondertussen al ontelbare operaties en chemokuren erop zitten.
Helaas is de kanker niet te stoppen, alvast die indruk heb ik.
Vorige week is er ontdekt dat hij ook al metastasen aan beide longen heeft...
Waaraan mag ik mij nu verwachtten?  Is hier nog iets aan te doen?
En dan mijn eigenlijke vraag: mijn man is sinds de beginfase erg teruggetrokken wanneer dit onderwerp aan bod komt.  Hij weet nog niet dat het alweer geen goede vooruitzichten zijn voor zijn vader.   Ik twijfel er ook aan of ik het hem al dan niet moet vertellen.  Want dit gaat bij hem weer niet goed aankomen (wat begrijpelijk is), maar ik zit met twee kindjes..en ik zou zo graag willen dat die ook iets aan hun papa hebben..is dat egoïstisch?
Hoe moet ik hiermee omgaan?

Alvast bedankt, groetjes

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:wel of niet vertellen?
« Reactie #1 Gepost op: juli 11, 2007, 15:29:25 pm »
Hey Steffie,

ZEKER vertellen !!! Dan is hij al deels voorbereid op eventueel slechter nieuws. Indien je dit niet doet, zal de schok nog eens zo hard aankomen op het moment dat het fatale noodlot zou toeslaan.
Op aanraden van een psychologe heb ook ik onze kindjes (kleuters!!) op die manier voorbereid dat hun Mama zou gaan overlijden. We zijn steeds eerlijk en open naar hen toe geweest. Op deze manier beleefden ze de ziekte van hun Mama stapsgewijs en zagen ze ook de evolutie (ziek, operatie, beter, terug ziek, aftakeling, immobiel, palliatieve, overlijden, begrafenis,...). Betrek er eventueel een psycholoog bij als je het zelf moeilijk kan vertellen aan je man, maar blijf wel eerlijk. Hij heeft je steun nu nog meer dan ooit nodig!!

Lieve groetjes, Steven

md

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2007, 19:48:59 pm »
Hallo Steffy,

Ik vind dat je het zeker moet vertellen. Ik heb zelf kanker gehad en ik ben heel dankbaar dat de dokters mij altijd alles eerlijk verteld hebben. OOk al was dat niet altijd goed nieuws en was het heel moeilijk. Ook heb ik zelf alles verteld aan mijn vrienden, ouders en ook aan mijn kinderen(toen 7 en 8 ).

Veel sterkte,
Martine
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2007, 19:49:33 pm door md »

Lieve47

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2007, 21:55:30 pm »
Dag Steffy,

Je moet dit zeker vertellen, anders gaat de schok veel te groot zijn. De dokters hebben ook altijd de waarheid aan ons en onze zoon verteld. Ook als het slecht nieuws was. En wij ook aan onze familie. Ik denk dat je er spijt van krijgt als je het niet vertelt.

groetjes
Lieve

Smifi

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 24, 2007, 15:30:35 pm »
Steffy,

Je moet dit vertellen, probeer ook je kindjes ermee te betrekken (ik weet natuurlijk niet hou oud ze zijn)
vergeet niet dat jullie straks verder moeten en moet je sterk staan

Mijn dochtertje was net geen 2 jaar toen mijn vrouw stierf. Dus je moet daar een zien in functie van je eigen situatie
Smifi

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #5 Gepost op: juli 24, 2007, 18:54:40 pm »
Hey Steffy,

Heb je het hem al proberen te vertellen nu??

Groetjes, Steven

Smifi

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 27, 2007, 09:08:32 am »
Hey Steffy,
En, al een poging ondernomen ?

groetjes,
Filip