Auteur Topic: mond spoelen  (gelezen 7111 keer)

abba

• ik voel me een klein angstig vogelke
    • Bekijk profiel
mond spoelen
« Gepost op: juni 30, 2007, 11:17:16 am »
ik heb al een 2 al weken last van een geirriteerde mond, gehemelte,tandvlees, tong, heel vervelend, mijn doter raadde me aan om te spelen met isobetadien ( vies bruin goedje) oké ik deed dat en het hielp wel, nu de fles leeg was wou ik eens hextril proberen.... omdat ik al had gelezen dat dat frisser smaakte en een ander kleurtje had, maar owé...
het goedje was nog maar nouwelijks in mijn mond of ik moest het direkt uitspuwen !!! het was precies of heel mijn mond stond in brand, zo prikken .... en nu nog ( de dag nadien ) zelfs mijn lippen prikken ! heeft er soms iemand nog een ander middel geprobeerd dat hielp ? ik moet pas vrijdag terug naar her dagziekenhuis om 3e chemo
bedankt al op voorhand

Wenneke

• Bekijk profiel
    • www.bloggen.be/wenneke
Re:mond spoelen
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2007, 11:34:08 am »
Dag Annabel,

Ik kreeg van het ziekenhuis een spoelmiddel dat ze zelf hadden gemaakt...en het hielp heel goed! Op de fles staat hetvolgende:

Lidocaine HCL 200mg
Propyleenglycol 10 ml
Nystatine 1 FLC.
Tylose 1% opl.AD 400 ml

Dit spoelmiddel moest ik zelfs doorslikken...omdat ik ook aften had achteraan mijn keel.
Veel succes nog
Wenneke

Nan

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 30, 2007, 12:12:48 pm »
Hey Annabel,

Neem wat vitamine B bij. Door de chemo worden de zenuweinden ook geraakt en door die vit. b worden die terug aangesterkt. Ik neem nog steeds die vit. B want dat is ook heel goed tegen gewrichtspijnen.(waarschijnlijk ook die zenuwuiteinden die geraakt zijn door de chemo).
Ik heb mijn mond steeds gespoeld met isobethadine. Ik heb ook heel veel bevrozen fruit gegeten. Dat kan je kopen in de colruyt. Ik at die bevrozen frambozen. Eerlijk gezegd vond ik dat nog lekker ook. Door die vries temperatuur verdoof je die pijnlijke aften en aan de andere kant heb je weer vitaminekes binnen. Wat mijn vader zei (oude dokter) tegen aften is heel veel plattekaas en youghurt. Ik heb daar ook nogal last van gehad maar t gaat over, hoor. Even doorbijten en voldoende vitaminekes innemen.

Dikke knuffel,
Nan

yvette2

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 30, 2007, 12:14:38 pm »
Hallo annabel,

bij mij hielp hextril wel maar mij werd ook gezegd dat het misscgien iets te agressief was. Ik heb het alleen na de eerste chemo moeten gebruiken. Wel kreeg ik veel meer last van kleine blaasjes op de rand en aan de binnenkant van mijn neus. Daarvoor heeft de dokter mij neuszalf  Rhinovita voorgeschreven en die is super goed. Verzacht onmiddellijk. Hoop dat je dat probleem niet krijgt, maar anders kan je dat misschien ook gebruiken.

Groetjes,

Yvette

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2007, 12:25:20 pm »
Hey Annabel,

Misschien in afwachting van je volgende doktersbezoek: Leng die Hextril aan met wat water.
Je kan ook om raad vragen bij je apotheker!

Groetjes, Steven

abba

• ik voel me een klein angstig vogelke
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2007, 14:20:44 pm »
ik zal deze week nog wel verder spoen met die isobetadien, ik durf echt die hxtril niet  meer te gebruiken, mischien later nog eens... mijn lippen, tong, en gehemelte prikken nog, heb ook al een paar tricidine pillekes opgezogen voor de keel, het helpt ietsje ,
bedankt al voor jullie tips

buizerdje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2007, 19:45:22 pm »
Hallo Annabel,

Ik had bij de eerste chemo ook echt last van aften en gevoelig tandvlees.  Mijn huisarts heeft mee kamilosan voorgeschreven, is niet zo lekker maar hielp mij wel goed.  Er zit wel alcohol in, dus het prikt wat in de aften.  Ik denk dat het ook vrij verkrijgbaar is, niet enkel op voorschrift.
Ik had ook gelezen en van verschillende mensen de raad gekregen om tijdens de chemo, terwijl alles induppelt, op ijs te zuigen (FEC: vooral tijdens de rode).  Ik heb dat bij chemo 2 en 3 gedaan en geen aften gehad.  Daarna had ik een dégoût van ijs.  Bij chemo 4-5-6 geen ijs gebruikt en gewoon afgewacht, telkens wel een aftje en gevoelig tandvlees maar met kamillosan viel het telkens wel mee.
Ik heb ook van in begin van de chemo's sensodyne tandpasta en een hele zachte tandenborstel gebruikt, om mijn tandvlees niet onnodig te irriteren.

Groetjes,
Buizerdje

YoKaDe

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 30, 2007, 20:58:30 pm »
Hallo Annabel,
Ook ik had een volledig ontstoken mond en keel van de Taxotere. Kon niet meer slikken. Ik heb gewoon naar de kliniek gebeld en om raad gevraagd. Ze zeiden onmiddellijk dat ik een fles kon komen halen die ze zelf maken en binnen de 48 uur had ik niks meer. Ik mocht ook het goedje doorslikken. Toegegeven, lekker is het niet :-[ maar ik zou alles hebben ingenomen om van die vervelende mondproblemen af te zijn. Dus : wees assertief en bel je dokter, je bent er waarschijnlijk binnen de kortste keren vanaf.

gerda_s

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 02, 2007, 16:44:59 pm »
Hallo Annabel,

Ik heb van mijn oncologe als mondspoelmiddel PERIO-AID (0,12% chloorhexidine digluconate, zonder alcohol) voorgeschreven gekregen. En verder NILSTAT druppels tegen schimmel in mond en slokdarm. Ik moet die preventief nemen. Ik krijg el wat last in mijn mond, maar die dingen helpen me toch heel goed.

Succes verder

Gerda