Auteur Topic: MAAG_SLOKDARM KANKER  (gelezen 2608 keer)

sientje

• Nieuwkomer
  • *
  • zoveel verdiet niet te doen
    • Bekijk profiel
MAAG_SLOKDARM KANKER
« Gepost op: juni 16, 2007, 00:13:22 am »
HALLO
Bij mijn man werd er op 20 februari slokdarmmaagkaker vastgesteld. Hij onderging een totale gastrectomie. Na 10 dagen intensieve zorgen met de nodige complicatie's kon jij dan na een week ontslagen worden. Na 3 weken zijn ze gestart met de eerste chemotherapie 5FU en kort daaarna met een 25 sessie's radiotherapie. De dokters zijn verwonderd dat hij na zo'n zware operatie dit alles kon doorstaan. Hij heeft nog een jejunumsonde maar teleksn na toesiening van de peptiesorb voeding heeft hij diarhee.
Voorlopig heeft hij het heel moeilijk en heeft af en toe last van pijn in de maagstreek? nu een stuk dikke darm? Melkprodukten kan hij niet meer vewerken.
Kan ermij iemand de nodige informatie geven omtrent voeding? Hij verliest nog steeds kilos's. Volgens de artsen is dit een normale situatie na de drukke behandeling. Ik zou alles willen doen om mijn man er boven o pte helpen.

neel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:MAAG_SLOKDARM KANKER
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2007, 17:06:58 pm »
Dag Sientje,
Eind mei vorig jaar werd mijn maag weggenomen. Ik begrijp jouw probleem. Zelf ben ik al een jaar op zoek naar lotgenoten om tips uit te wisselen over voeding maar ook om elkaar te steunen want ik heb ervaren dat leven zonder maag zo veel meer inhoudt dan een dieet volgen.
Ook psychisch is het zwaar, eten is zo'n natuurlijk en levensbelangrijk gegeven dat je er niet bij stilstaat wat het wil zeggen als je er plots niet meer in slaagt, ondanks veel moeite, om je lichaam van de nodige energie te voorzien.
In het ziekenhuis heb ik, na mijn operatie, geen diëtist gezien, ik heb zelfs geen foldertje met raadgevingen meegekregen. Erg toch dat je dit allemaal zelf moet uitzoeken.
Als ik kan wil ik je graag helpen.
Heel wat zuivelproducten kan je vervangen door soyaproducten: boter, melk, yoghurt, pudding, room zelfs ijs en "frisco's".  Gisteren hebben we met het hele gezin genoten van een steak met peperroomsaus gemaakt met soyaroom.
Bij de apoteek kan je aanvullende voeding kopen met veel calorieën. Meestal zijn die dingen op basis van melk maar Ensini is op basis van vruchtensap en Diasip is lactosevrij. Voor mij werkt dit jammer genoeg niet maar het is het proberen waard.
Ik wil je graag nog meer tips geven als je wil maar ik heb wel wat vragen: wat is peptiesorbvoeding en wat is een jejenumsonde? Heeft jouw man ook problemen met slikken of valt dat mee?
Geef maar een seintje als je meer wil weten.

marilyn

• Gast
Re:MAAG_SLOKDARM KANKER
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2007, 22:22:49 pm »
HOI SIENTJE.
HELAAS HEB IK GEEN ECHT ANTWOORD VOOR JE,MIJN VADER IS 29-5-2007 IN HET A.M.C. GEOPEREERD AAN SLOKDARM KANKER(GELUKKIG IS DE OPERATIE GOED GEGAAN)HIJ IS SINDS 12 JUNI WEER THUIS MET DE NODIGE ZORGEN.
HIJ KON DE SONDEVOEDING OOK NIET VERDRAGEN EN SINDS VIJDAG IS OP AANDRINGEN VAN MIJN VADER DE PEGSONDE ER UIT GEHAALD,DUS NU MOET HIJ HET ZELF GAAN DOEN,,,,EN DAT GAAT ZEER MOEIZAAM,,HIJ KAN WEL ELKE DAG WAT MEER ETEN,MAAR ZIJN GEWICHT IS OOK NOG MAAR 62KILO.BIJ MIJN VADER IS DE CHEMO EN DE BESTRALING VOOR DE OPERATIE GEDAAN(HIJ WAS UIT GELOOT VOOR EEN ONDERZOEK EN DAT HEEFT HIJ   GEDAAN,,OOK DAT IS EEN HELE MOEILIJKE TIJD.27JUNI MOETEN WE BIJ DE ARTS KOMEN EN ALS HIJ NOG MEER IS AFGEVALLEN DAT MOET HIJ WEER AAN DE SONDEMAAR DAT WIL HIJ ECHT NIET EN GAAT DAT OOK NIET DOEN..HOOP DAT HET ALLEMAAL GOED GAAT,,OOK VOOR JULLIE HET ALLER BESTE!!!!!!!

MARILYN