Auteur Topic: Seksualiteit binnen de relatie bij kankerpatiënten  (gelezen 747 keer)

Katoo

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Seksualiteit binnen de relatie bij kankerpatiënten
« Gepost op: oktober 01, 2019, 14:03:42 pm »
Beste,

Ik weet niet of ik dit via hier zou mogen delen.

Ik ben een studente verpleegkunde, en ben bezig met een studie rond seksualiteit binnen een relatie bij kanker.

Ik heb een enquête gemaakt om aan personen die met kanker strijden of hebben gestreden enkele vragen te stellen rond seksualiteit.

Deze enquête is volledig anoniem, en duurt maximaal 8 minuutjes. Er moet nergens ingelogd worden.

Het onderwerp ligt mij heel nauw aan het hart omdat mijn ouders relatie enorm heeft geleden ter tijde dat mijn moeder borstkanker had. Toch heerst er in mijn ogen nog een enorm taboe rond seksualiteit bij kanker.

Alvast hartelijk dank. ♥️♥️

https://www.enquetesmaken.com/s/1506b09
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2019, 14:20:19 pm door Katoo »

monody

• **
  • Geloof in positieve heling!
    • Bekijk profiel
Re: Seksualiteit binnen de relatie bij kankerpatiënten
« Reactie #1 Gepost op: oktober 10, 2019, 01:36:57 am »
Dag Kato,
Ik vind dit (eindelijk) een mooi initiatief want over dit item wordt onder mannen nog veel te weinig gesproken terwijl vrouwen over hun borstkanker veel makkelijker met elkaar praten. De reclames over Bh's liegen er niet om terwijl over het ondergoed voor mannen er veel minder aandacht is. Onze "jongeheer" daarentegen blijft eerder meer weggestoken achter de schunnige praat aan de toog maar wanneer er zich medische problemen voordoen is er nog altijd een onbegrijpelijke terughoudendheid, die belet dat door gewoon op consultatie te gaan bij je huisarts er nog ergere zaken tot ontwikkeling kunnen komen. Dagelijkse hygiëne is ook voor mannen een deugdelijke zaak net zoals men z'n voeten alle dagen eens zou moeten verfrissen,  kom je halverwege sowieso 'iets' tegen wat ook aandacht vraagt om proper gehouden te worden. Een mooie gedachte wanneer de beide geslachten in reinheid tot elkander kunnen komen en genieten van een lekkere ontmoeting... misschien een tip om als voorspel mekaar eens intiem te reinigen in de badkamer. Over kanker & seksualiteit praten in je relatie is een even grote must, ook wanneer men niet geconfronteerd wordt met kanker, want hoe meer je van elkaar te weten komt om er plezier aan te kunnen beleven hoe leuker en standvastiger het samenzijn wordt, wat alleen maar een groot pluspunt is voor de gezinssituatie. Het versterkt ook ineens je eigenwaarde en zelfvertrouwen en zeg nu zelf: mekaar graag zien daar doen we het allemaal toch voor?? Jij ook alvast bedankt, ik heb je enquête helemaal ingevuld, hopelijk krijg je veel goede reacties toegestuurd want goede verpleegsters daar heeft de zorgsector nog altijd een grote nood aan!! En ik hoop ook dat het heersende taboe hierover plaats gaat maken tot een leven dat nog wel bevattelijk blijft voor het mooiste wat er is tussen twee geliefden, want ik weet uit ondervinding dat tijdens seks niet alleen de penetratie de hoofdzaak is. Ik geniet nu als 62 jarige man veel intiemer van het geven en ontvangen van liefdevolle en fijne aanrakingen sinds ik impotent ben geworden...  Groeten van Monody.