Auteur Topic: Poort of niet?  (gelezen 1072 keer)

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
  • Biopsieuitslag: 5-4- MRI: 11-4 Botscan: 9-5-2019
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
Poort of niet?
« Gepost op: mei 10, 2019, 09:23:14 am »
Hallo, gisteren had ik eindelijk mijn laatste onderzoek, een botonderzoek en goed nieuws, er zijn geen uitzaaiingen gevonden. Nu heb ik maandag een gesprek met mijn oncoloog over de verdere behandelingen en hoor ik waarschijnlijk ook wanneer de chemo start en wanneer de operatie is. Nu heb ik hele moeilijk te vinden aderen in mijn armen, het is iedere keer weer een probleem een bloedvat te vinden namelijk, wat niet prettig is. Nu lees ik voor en nadele over een poort catheter, en vraag mij af of het de moeite waard is om een poort te laten plaatsen.
Kan een chemo infuus ook de ene keer in de linkerarm en de andere keer in de rechterarm? Zodat ik mijn arm waarin met moeite geprikt is even wat rust kan gunnen?

Graag hoor ik jullie ervaringen.

Liefs,
Bianca.

Anna

• Bekijk profiel
Re: Poort of niet?
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2019, 12:51:37 pm »
Bianca,

Ik denk dat jouw oncoloog zelf zal voorstellen om een poortkatheder te plaatsen.  Of je een poortkatheder nodig hebt hangt af van welke chemo je krijgt.

Ik was wel blij dat ik er eentje had, ik koesterde mijn 'poortje', want ik heb op de dagkliniek vaak met iemand op de kamer gelegen die geen poortkatheder had en soms was dat echt wel 'foefelen'.  Het laten plaatsen (onder volledige verdoving) stelt niet veel voor, achteraf heb ik wel een paar dagen pijn gehad langs de kant waar hij geplaatst geweest  is en ik kon langs die kant mijn arm moeilijk gebruiken.  Daarna heb ik er nooit meer last van gehad.  Bij het aanprikken moest ik inademen en  dan voel je wel even een korte prik, maar ik vond dat wel meevallen.  Ik voelde helemaal niet dat ik er eentje had zitten.  Na het nemen van een mammografie op een controle begon ik er wel last van te krijgen en had ik het gevoel dat ik de poortkatheder zich verplaatst had.   De thuisverpleegkundige die mijn poortkatheder kwam spoelen, kon hem toen moeilijk aanprikken (wat ervoor nooit een probleem was) en was niet echt zeker of ze goed gespoeld had.  Op de dagkliniek hebben ze hem dan nog eens aangeprikt om te spoelen en de verpleegster had er toch ook wat moeite mee.  In overleg met gyneacoloog is toen beslist dat hij er uit mocht.  Een paar dagen later was ik er al vanaf.  Weghalen gebeurde onder plaatselijke verdoving en daar heb ik achteraf geen last meer van gehad.

Lieve groeten en sterkte en moed met de behandeling,

Anna

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2019, 16:58:35 pm »
hoi Bianca,

goed nieuws van je botonderzoek, ben blij voor jou
heb ook een poortcatheter gehad bij mijne chemo in 2006, ook onder plaatselijke verdoving geplaatst
en weinig van gevoeld, ik moest ook altijd inademen als ze aanprikte
na anderhalf jaar eruit laten halen, die van mij zat verstopt toen, maar ik had er toch geen spijt van
veel sterkte met je behandeling
xxx Sabine

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2019, 08:36:40 am »
Hallo, gisteren dus het gesprek gehad met mijn oncoloog. Hij vertelde mij dat de tumor erg groot is en daardoor kan er niet borstbesparend geopereerd worden. Hij raad eerst chemotherapie aan voor de operatie. Dan is er kans dat de tumor slinkt en op deze manier beter geopereerd kan worden. Ik vroeg of er dan ook borstbesparend geopereerd kan worden? Maar hij zei van niet, omdat er op 2 plekken een tumor zit. Aan de zijkant en onder mijn tepel door.

Is chemo dan wel nodig vraag ik mij af? Als er toch niet borstbesparend geopereerd kan worden? En wat word bedoeld met "beter te opereren?"

Ik hoop dat iemand kan helpen, want ik twijfel zo enorm. En zie die hele chemo niet zitten.

Liefs Bianca xxx

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2019, 11:50:12 am »
hé Bianca,

is weer héél wat om te verwerken hé, ik kan me voorstellen dat je met die vraag zit,
of chemo wel nodig is, wat ze bedoelen met beter opereren weet ik niet
schrijf je vragen en twijfels op waarmee je zit en vraag ze aan je oncoloog
heb ik ook altijd gedaan
veel sterkte en moed
gr Sabine

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2019, 13:48:42 pm »
Hoihoiii..het is eventjes geleden dat ik geschreven heb, maar ik heb nu alles duidelijk uitgelegd gekregen en het behandelplan is eindelijk bekend! Ik wacht dus al vanaf 13 maart tot er eindelijk eens iets gaat gebeuren, en ben nu zo opgelucht dat ik weet waar ik aan toe ben.

Mijn poortkatheter is geplaatst op 24 Mei en heb er best last van. Pijnlijk vooral als ik mijn arm omhoog wil doen en op mijn zij wil slapen..de poort komt dan tegen mijn sleutelbeen aan. Het is nu ook nog bont en blauw, maar de operatie is dan ook nog niet zo lang geleden. Hoelang duurt het ongeveer voor de pijn compleet weg is??

Eergisteren heb ik tijdens een gesprek met mijn oncoloog te horen gekregen dat ik aanstaande maandag ga beginnen met de chemotherapie. Eerst 4x EC kuur om de 3 weken en daarna nog 12 wekelijkse Taxol kuren. Aan ene kant is er natuurlijk opluchting dat de strijdgroepen eindelijk ingezet gaan worden en aan de andere kant ben ik vreselijk bang voor de bijwerkingen.

Deze week ga ik nog extra aan de slag in mijn huisje om alles netjes te hebben voor ik aan de kuur ga beginnen, want ik heb geen idee hoeveel energie ik over ga houden na de kuur.

Liefs Bianca xxx

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2019, 18:51:20 pm »
hoi Bianca,

had in het begin ook veel last van die poortkatheter, is normaal in het begin, weet wel niet meer hoelang die pijn bij mij duurde, is geleden van 2006.

ik begrijp je dubbel gevoel, van de ene kant ben je blij dat ze eindelijk gaan beginnen maar andere kant ben je bang voor het onbekende
je hoort ook zoveel verhalen over chemo en bestralingen, maar ieder lichaam reageert anders, ik weet een vriendin heeft vorig jaar borstkanker gehad en die is gewoon door de chemokuren gerold, was daar totaal niet ziek van, dus dat kan ook. Laat het gewoon op je afkomen.
Wat mij toen ook enorm hielp om positief te blijven, ik bezag iedere chemokuur als een berg, de ene berg al wat zwaarder als de andere, maar zo blij als je aan de top staat en je weet, deze berg heb ik al overwonnen en is eentje minder

ik hoop dat je veel steun om jou heen hebt, want dat heb je nu wel nodig
goed idee om je huis nu netjes te hebben deze week, geeft je ook wat afleiding
veel sterkte en goede moed voor maandag
gr Sabine

johangel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 29, 2019, 22:58:09 pm »
ik had ook een dikke week last van mijn poortcatheder, precies of ik was overreden door een tram.
Dus wel heftig ongemak, alléé vergeleken met de rest een peulschil natuurlijk.
Mijn poortcatheder werd geplaatst in 2015 wegens keelkanker, en zit er nog steeds in, ondanks bijna kankervrij verklaard.
Elke 3 maanden wordt hij gespoeld door een thuisverpleegster.
Veel sterkte, moed en vooral chance...
Johan