Auteur Topic: Fibroadenoom  (gelezen 2341 keer)

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
  • Biopsieuitslag: 5-4- MRI: 11-4 Botscan: 9-5-2019
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
Fibroadenoom
« Gepost op: april 09, 2019, 15:14:03 pm »
Hallo iedereen, mijn naam is Bianca. Op 13 maart ben ik naar de huisarts gegaan omdat ik last van  mijn rechterborst had. Er zat een verdikte schijf van ongeveer 3cm. Ik dacht aan bindweefsel en de huisarts bevestigde dit ook. Hij stuurde mij toch nog langs de vrouwenarts voor een echo en een mammografie. Op de echo was een knobbeltje te zien en de vrouwenarts sprak over een veelvoorkomend fibroadenoom. In 98% van de gevallen is deze goedaardig en ik hoefde mij totaal geen zorgen te maken. Wat een  opluchting was dat. De mammografie toonde niks aan, dus goed nieuws. Een biopsie volgde om alles uit te sluiten.

Na 2 dagen belde de vrouwenarts met de uitslag. In de stukjes weefsel waren kwaadaardige cellen gevonden. Ik schrok me te pletter en was ook nog eens alleen thuis. Ik kon het hele gesprek daarna niet meer volgen, en ze vroeg mij om samen met mijn man naar de praktijk te komen voor uitleg, zelf was ze er namelijk ook van geschrokken. Dat gesprek was gisteren 8 april. Er zit inderdaad bindweefsel maar naast het bindweefsel zat een tumor van 1cm met kwaadaardige cellen, geen agressieve vorm, dus dat was positief. Ze gaat ervan uit dat het hormoon gerelateerd is. Morgen hebben we een gesprek met de oncoloog over de operatie. Het is allemaal zo onwerkelijk en beangstigend. Ik heb al een hoop gelezen, niet altijd goed om het internet op te gaan, maar ik kan niet tegen onzekerheid en het onbekende.
Nu lees ik ook over bestraling en ik vraag me af of dit echt nodig is? Als ze de tumor verwijderen en de randen zijn schoon dan is het toch klaar? Ik ben geen voorstander van bestralen uit voorzorg, want zo gezond is het allemaal niet. En als het hormoon gerelateerd is krijg ik waarschijnlijk ook nog medicijnen voor een lange tijd, dit om de hormoonproductie te remmen/stoppen? Maar is het niet beter om de eierstokken dan te verwijderen? Dat scheelt een hoop pillen slikken.

Het zou fijn zijn als iemand wat vragen kan beantwoorden of met me mee kan denken, want ik word langzaamaan gek hier.. :'(

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re: Fibroadenoom
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2019, 16:12:15 pm »
Hoi Bianca,

kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent, eerst was alles goed en dan krijg je ineens zo'n telefoontje en dan nog alleen thuis
er komt veel op je af nu, is normaal dat je op internet gaat lezen, deed ik toen ook
ik heb toen indertijd ook tegen de oncologe gezegd, mijne kanker was ook hormoongevoelig en ik mocht geen oestrogenen aanmaken, vandaar die hormoontherapie, zei toen: haal mijn eierstokken eruit dan hoef ik toch die pillen niet te nemen
jamaar zei ze, je bijnieren maken ook oestrogenen aan, wel niet veel maar toch
en ik weet niet hoe oud je bent, ik heb voor de eerste keer kanker gekregen op mijn 42ste
omdat ik zo jong was heb ik preventief chemo en bestralingen gehad
ik geef je een goede tip, al je vragen wat je hebt, schrijf die op en neem dat morgen mee naar de oncoloog
want als je dat niet van tevoren opschrijft vergeet je de helft te vragen
veel sterkte xxx
Sabine

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2019, 20:37:49 pm »
Hoi Sabine, heel erg bedankt voor je antwoord. Ik ben trouwens 46 :) Is chemo echt noodzakelijk? Volgens de vrouwenarts is de tumor 1cm en ik dacht dat alleen bestraling dan wel genoeg zou zijn? Het is niet meer dan logisch om te denken dat de eierstokken er dan beter uitgehaald kunnen worden, ik zou wel willen weten hoeveel hormonen de binnieren dan produceren? Ik ga deze vraag morgen ook zeker stellen en heel veel andere die ik al op papier heb staan ;)

Is bij jou alles achter de rug? Of zit je nog volop in de behandelingen? Hoe ervaar jij de hormoon therapie Als.ik vragen mag?

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2019, 07:22:16 am »
hoi Bianca,

ik was 42 toen ik voor de eerste keer kanker kreeg, mijne tumor was 3 cm en had 2 klieren besmet, dus vonden ze chemo en bestralingen en hormoontherapie bij mij wel nodig. Bij jou is de tumor 1 cm en zal er ook aan liggen of er bij jou klieren zijn aangetast of niet, daar baseren zij hun behandeling op, en iedereen is anders, mijn oncologe gaf me in het begin de raad om mij met niemand te vergelijken, je doet dat soms toch, maar die raad is me toch bijgebleven.
ik ben jammer genoeg op mijn 48ste terug hervallen, achter mijn oog, toen bestralingen en hormoontherapie gehad, in 2017 dan een bolletje ontdekt in mijn speekselklier en miniplekjes op de ruggewervels, moet nu blijvend medicatie blijven nemen, die kleine plekjes gaan niet meer weg.

Jij vraagt me hoe ik de hormonentherapie ervaar, awel bij mijne eerste kanker heb ik dat 5 jaar moeten nemen, heb daar veel spierpijnen en vapeurs van gehad, was daardoor enorm gefrustreerd en kwaad.
Na mijn herval in 2012 heb ik weer hormoontherapie moeten doen, maar die kon ik redelijk goed verdragen, je word op den duur die bijwerkingen ook een beetje gewend vind ik, nu neem ik weer hormoontherapie gecombineerd met andere medicatie, ook weer veel bijwerkingen door die combinatie.
Het is zwaar die hormonentherapie, zoveel bijwerkingen, ik zit op Facebook in een paar groepen van kanker, en heb al gelezen dat sommige vroegtijdig stoppen met die medicatie of er niet aan willen beginnen. Is natuurlijk ieder zijn keuze maar ik ben daar héél voorzichtig in, ik heb bij de eerste kanker al aanvaard welke behandelingen ik moest hebben, als ik bv toen vroeger was gestopt met die hormoontherapie was ik nog vroeger hervallen, nu ben ik toch 6 jaar goed geweest. En ik vind ook, als je doet wat je oncoloog zegt, kan jij jezelf nooit niets verwijten moest je hervallen in de toekomst, begrijp je wat ik bedoel, maar ja is mijn mening hé, iedereen denkt daar anders over.
Wat je keuze ook is bespreek het goed met je oncoloog. Veel succes vandaag en sterkte xxx
Sabine

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2019, 16:39:03 pm »
Hoi Sabine, je heb al een lange weg bewandeld zo te lezen! En nu toch weer terug hervallen, wat een ellende. Is er niets aan de die kleine plekjes te doen? En bedoel je daarmee dan dat het ook kwaadaardige plekjes zijn? Sorry voor de vragen maar het is allemaal nog zo nieuw..

Ik snap wat je bedoel als je zeg dat je beter kan doen wat de oncoloog zeg, maar ik ben altijd nieuwsgierig naar andere mogelijkheden, en dan bedoel ik niet alternatieven maar andere behandelingen.

De oncoloog heeft vandaag mijn borst weer bevoeld en een echo gemaakt. De schijf die hij voelde daar schrok hij van, en kon niet met zekerheid zeggen dat het bindweefsel is want hij zag er ook onrustige plekken in. Ook de tumor was toch wel iets groter dan 1cm. Toen begon hij over de operatie en als de schijf ook tumor bevat dan kan er een chemokuur komen waardoor alsnog een borstbesparende operatie kan plaatsvinden. Zo niet zal de hele borst verwijderd worden en word deze tijdens de operatie meteen gereconstrueerd.  Ik ben weer enorm geschrokken, en teleurgesteld.. Morgen krijg ik een MRI met vloeistof zodat de tumor en de klieren enzo goed in beeld komen. Daarna volgen nog 2 afspraken voor bot onderzoek en alle ingewanden worden bekeken middels een CAT. Daarna word er geopereerd, deze vind plaats na de Pasen. Ik ben er nog even zoet mee...
Xxx Bianca

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2019, 17:23:23 pm »
Hoi Bianca,

ja idd heb al een lange weg bewandeld maar ik kan het nog altijd na vertellen. Die kleine plekjes op de ruggewervels houden ze zolang mogelijk stabiel met medicatie, ja en dat zijn uitzaaiingen op het bot en die gaan niet weg, maar het positieve ervan is dan weer dat het om mini-uitzaaiingen gaan en dus ook geen pijn doen. Ik probeer overal het positieve in te zien en mijne humor er bij te houden, dat houdt me recht, en je moet geen sorry zeggen hoor, je mag me vragen wat ik wil, heb er geen moeite mee om daarover te praten, ik steun graag lotgenoten en tegelijkertijd doet het mij ook goed.

Kan best geloven dat je geschrokken en teleurgesteld bent, was ook weer even schrikken hé wat je te horen kreeg vandaag. Héél wat onderzoeken nog voordat je geopereerd word, dat had ik toen de eerste keer ook, ook botscan gehad en foto van lever en longen. Nu maar hopen en duimen dat je tumor niet té groot is en dat je misschien geen chemo nodig hebt, is afwachten.
Veel sterkte en succes nog met je onderzoeken
groetjes Sabine

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
« Reactie #6 Gepost op: april 11, 2019, 12:07:01 pm »
Hoi Sabine, bedankt weer voor de antwoorden. Goed dat je je humor heb, dat hebben we allemaal wel nodig om positief te blijven ;)

Vanmiddag moet ik voor een MRI. Moet ik daarbij alle kleding uit? En hoe zit dat met make up? Mag ik dat gewoon op doen? En ik zie verschillende foto's van borst MRI waarbij sommige op hun.buik liggen en andere weer op hun rug? Wat kan ik verwachten? Ik lig liever niet op mijn buik want mijn borst doet normaal al zeer.. 

Ik ben vanmorgen vroeg naar de huisarts gegaan en heb wat slaapmedicatie gekregen, het is gewoon teveel, en slapen lukt me niet, ben kapot :(
Ook heb ik al wat boodschappen gedaan, een nieuwe beha gekocht zonder beugels, maar de apotheek geweest, gestofzuigd en ben nu bezig met de was, waar nooit een einde aan lijkt te komen! Het houd me bezig, dat is op dit moment het voornaamste ;)

Liefs en groetjes,
Bianca xxx

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2019, 14:07:12 pm »
hoi Bianca,

ik heb nooit geen MRI gehad, kan je daarbij niet helpen
veel succes vandaag
groetjes Sabine

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
« Reactie #8 Gepost op: april 11, 2019, 14:21:41 pm »
Toch bedankt voor je reactie Sabine!

Xxx

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2019, 19:11:52 pm »
graag gedaan, hoe is je MRI verlopen?
kan best geloven dat je nu niet goed kan slapen
zoveel dingen dat nu door je hoofd spookt hé
sterkte en dikke knuffel
xxx Sabine

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2019, 10:03:08 am »
Hoi Sabine, ik had even wat tijd nodig om te schrijven.. de scan viel tegen. De tumor blijkt groter te zijn dan verwacht namelijk bijna 4cm. Ik baal enorm, en weet eigenlijk niet meer wat ik moet verwachten van alles wat nog komen gaat. Ik probeer positief te blijven, maar dat valt me zwaar. A.s. woensdag krijg ik een CT scan, ben benieuwd of dit wel volgens het boekje gaat.
Weet jij misschien of er ook nog anaal iets toegediend word? Ik las namelijk zoiets.. ik ben zo nerveus...

Liefs Bianca xxx

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 13, 2019, 11:42:49 am »
Hoi Bianca,

oei, kan ik geloven dat je even tijd nodig had, is schrikken hé. Je zit nu met zoveel angst en je baalt enorm, is héél normaal.
Ct scan heb ik nooit gehad, toen bij de eerste keer kanker heb ik botscan, foto's van longen en lever gehad.
Nu krijg ik alle vier maanden petscan, dus weet niet of er anaal iets word toegediend.
Waarom is die ct scan, hebben ze dat gezegd?
En wanneer weet je welke behandelingen je nodig hebt?
Spannend en héél zenuwslopend, probeer af en toe wat afleiding te zoeken hoe moeilijk ook
ik hoop dat je rondom jou genoeg steun hebt, want die kan je nu wel gebruiken
dikke sterkte knuffel
xxx Sabine

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
« Reactie #12 Gepost op: april 13, 2019, 12:20:46 pm »
Het is zeker schrikken allemaal, er komt gewoon teveel op me af in een zeer korte tijd. Ik vind het moeilijk dit allemaal te verwerken, gelukkig heb ik heel veel steun aan mijn man, hij hem kan ik met alles terecht en we bespreken dan ook heel veel.

De CT scan is van alle ingewanden buik en darmen incl de bloedvaten. Ik weet dat ik anderhalve liter contrast vloeistof moet drinken, wat me heel erg veel moeite gaat kosten, want ik ben niet zo'n drinker. Gemiddeld.drink ik nog geen liter over de hele dag, ik weet dat dit weinig is maar dat doe ik al zo'n beetje mn hele leven.

Ik krijg op 9 Mei een botscan, volgens mij is dat ook met vloeistof toch? Ik moet er dan al om half 7 in de ochtend zijn en het is een uur rijden. Dat word vroeg naar bed ;)

Ik probeer zoverl mogelijk afleiding te zoeken, maar dat is inderdaad niet makkelijk...

Hoe is het met jou vandaag?

Dikke knuffel ook van mij voor jou xxx

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 13, 2019, 20:57:58 pm »
ja is veel wat op je afkomt nu, fijn dat je zoveel steun aan je man hebt, heb je nu wel nodig

amai anderhalve liter contrast vloeistof is veel, ik weet bij de petscan moet ik een 3 glazen drinken met vloeistof in
botscan heb ik toen ook gehad, ze spuiten iets van vloeistof van tevoren in dacht ik en dan een anderhalf uur later of uur, moet je onder de scan, weet het zo juist niet meer, is bij mij geleden van 2006.

in welk ziekenhuis ben jij? Ik in Jessa ziekenhuis in Hasselt.
word jij eerst geopereerd dan en daarna botscan, want jij werd toch na Pasen geopereerd hé en 9 mei pas botscan?
ik heb indertijd eerst alle onderzoeken gehad en toen operatie maar is geleden van 2006, kan nu weer veranderd zijn

met mij gaat het redelijk, ben rap moe door medicatie wat ik altijd moet blijven nemen, maar op tijd rusten tussendoor en dan gaat het weer
probeer de moed erin te houden, ik weet dat het veel is wat op je afkomt nu, maar ze kunnen wel veel tegenwoordig
lieve groetjes
Sabine

Biancaa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Mijn Insta..
« Reactie #14 Gepost op: april 15, 2019, 09:55:36 am »
Hoi Sabine, wat voor medicatie heb je als ik vragen mag?
Goed dat je tussendoor kan rusten, je lichaam heeft het nodig.

Ik woon in Duitsland net over de grens van Nederland. Ik ga dus naar een Duits ziekenhuis. In Duitsland is de paasvakantie van 8 mei tot 23 mei. De operatie is na de botscan. Eerst woensdag  nog de CT scan. Ik hoop maar dat er verder niets gevonden word. Ik ben op van de zenuwen.

Mijn tumor is hoogstwaarschijnlijk hormoon gerelateerd, en nu ben ik bang dat als mijn maandelijkse periode eraan zit te komen dat de tumor nog groter word. Kan dat eigenlijk?