Auteur Topic: kanker is een K-ziekte...  (gelezen 1136 keer)

doris

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
kanker is een K-ziekte...
« Gepost op: maart 02, 2019, 15:10:19 pm »

Kanker is een K-ziekte.
Kanker is een kut-ziekte.
Kanker is een klote-ziekte.
Vergeef me mijn ongekuist taalgebruik maar ik vind dat ik ná 21 jaar leven met kanker kan weten hoe kut en klote het is tenslotte zeul ik mijn ziekte altijd met me mee, ze wijkt nooit één moment van mijn zijde.

Toen ik 21 jaar geleden hoorde dat ik ongeneeslijk ziek was, heb ik gesakkerd en gevloekt en niet enkel en alleen in stilte,
ik was kwaad, teleurgesteld en oh, zo ontzettend bang. Ik wilde nog niet sterven, ik wilde niet doodgaan, 21 jaar geleden stond kanker nog ongeveer gelijk aan sterven, daarvoor was ik toch nog véél te jong en daarbij, sterven, ik zou dat niet kunnen.

De behandelingen begonnen, de één na de andere.
De bijverschijnselen vond ik vaak nog erger dan mijn ziekte.
Kotsen, braken en overgeven, haarverlies, botpijnen, geen eetlust, een verdwenen libido, pijnlijke aften in mijn mond, krachtverlies, ingevallen wangen, tintelende vingers, tinnitus en moe, moe, een eindeloze moeheid die nooit, neen nooit overging…

De eerste jaren waren loodzwaar, ik dacht tijdens het overgeven vaak aan opgeven maar met de goede, zo niet de beste medische zorgen en de steun, warmte en toeverlaat van mijn familie en vrienden, zette ik door,
dag na dag, jaar na jaar.

Mijn goede vriend Jan kwam gewoonlijk één keer in de maand een uurtje aan mijn ziekbed zitten maar meestal raakte hij dan bij het zien van mijn verval zó over zijn toeren dat ik hem uiteindelijk moest troosten in plaats van hij mij.
Ik had het natuurlijk allemaal liever anders gewild maar nam het hem niet kwalijk.
Ik vond het gewoon fijn als hij bij mij zat dan voelde ik me één uurtje weer een gewoon mens, jong, vitaal en niet ziek.

De mensen rondom mij die weten dat ik ziek ben, hebben, en dat vind ik helemaal niet erg, geen benul van wat mijn ziekte inhoudt, hoe ingrijpend en omvattend de behandeling nog altijd is.

21 jaar geleden waren mijn vooruitzichten ronduit slecht, gaven de artsen mij in eerste instantie weinig hoop, in het beste geval maximaal 5 jaar overlevingskans, intussen leef ik al zestien jaar langer dan ze hebben voorspeld en daar ben ik elke dag dankbaar voor.

De voorbije jaren is er veel veranderd en vernieuwd op het gebied van medicatie en dat is een goede zaak en niet alleen voor mij, zo kreeg en krijg ik er een aantal kwalitatieve jaren cadeau bij.
Je moest eens weten hoe blij ik daarmee ben.

Maar tegenwoordig ervaar ik dat er mensen zijn die niet meer geloven dat ik ziek ben, ben je nu nog niet dood zie ik ze soms denken, je zei toch dat het ongeneeslijk was.
Of ze zeggen, amai jij ziet er goed uit voor een zieke alsof ze me verdenken van frappante leugens, zo van wat heb jij ons al die jaren wijs gemaakt.

Ik ben inderdaad niet meer kaal en ik zie er niet langer uitgemergeld uit, dat is allemaal waar maar mijn ziekte raak ik,
helaas, nooit meer kwijt…

voor de liefhebbers die meer willen lezen verwijs ik naar mijn blog:
https://dorisrondelez.wordpress.com/

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re: kanker is een K-ziekte...
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2019, 15:59:00 pm »
Hoi Doris,

je verwoord het zo goed, ik zou het niet beter kunnen, kanker is idd een kut-ziekte, ik zeul er ook al 13 jaar mee rond
van de ene kant ben ik blij dat ik het nog altijd kan navertellen, maar van de andere kant
vind ik net als jij dat de bijverschijnselen nog erger zijn dan de ziekte zelf
en die enorme vermoeidheid altijd, je kan dat niet meer van je afschudden hé
ik zou zo graag nog eens uitgeslapen opstaan met bergen energie, ik weet niet meer wat dat is
mensen zeggen ook dikwijls dat ik er zo goed uitzie, ze begrijpen ook niet wat het voor mij inhoudt
heb ook al vriendschappen verloren zien gaan omdat ze niet kunnen omgaan dat ik niet meer te genezen ben
maar trek me op aan de goede vriendschappen
dikke knuffel xx
Sabine

Lieve999

• Nieuwkomer
  • *
  • Uitgezaaide borstkanker sinds 6/2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2019, 22:14:50 pm »
Ach Doris,

Wat erg dat mensen zo oppervlakkig zijn, en onhandig in hun uitlatingen, en dat kwetst uiteraard.
Je bent namelijk een medisch wonder, want ondanks de kleine overlevingskansen, heb je gevochten met de ziekte in je kielzog, maar je bent haar altijd voor gebleven.
Ik ben ook ongeneeslijk door uitzaaiingen, sinds bijna 2 jaar, en ik hoop zo hard om zo'n parcours te mogen afleggen als jij. Daarvoor zal ik er ook alle nodige behandelingen, de bijwerkingen, alle kwaaltjes, alle mindere periodes moeten bijnemen. Er is geen keuze. Maar je hebt vast net als ik een sterke wil om te blijven leven, no matter what...
Het is geen verbeelding als je mensen ziet denken 'is zij überhaupt wel echt zo ziek?'. Ik zie dat ook al voorbijkomen. Als je in het begin na een zware diagnose voorzichtig aanbrengt dat je niet meer kunt genezen, denken mensen dat dit over maanden moét gaan. Dat dacht ik ook toen. Maar als je tegen de verwachting in keer op keer door het oog van de naald kruipt, zijn mensen vaak verward. Ongeneeslijk is niet gelijk aan doodgaan, maar aan 'nooit meer onbezorgd gezond zijn' zoals ervoor. Wel voor altijd leven met fysieke beperkingen,met een onzekere toekomst, met angst bij elke controlescan, altijd volgt kanker jou als een schaduw...
Wie durft te denken 'leeft zij nog?', 'die ziet er zo goed uit, is dat niet overdreven geweest ?', 'we zullen wij wel werken om jullie uitkering te betalen', wel voor hen heb ik maar 1 antwoord : 'Valt het allemaal nog goed mee volgens jou? OK, laten we dan ruilen, jij neemt mijn lot over en ik het jouwe !' Voorlopig zeg ik dat antwoord niet luidop, ik denk het alleen, maar binnenkort verandert dat wellicht. Doen Doris !

doris

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2019, 13:59:17 pm »
lieve lieve en lieve sabine,

Hartelijk dank voor jullie reacties.
In de toekomst zal ik toch eens vaker op het forum kijken, jullie antwoord was mij helemaal ontgaan.

Nog eens kunnen genieten van een periode met ongebreidelde energie...
Is er één mens met kanker die daar niet van droomt?

En wat betreft de ongelukkige uitdrukkingen die gezonde mensen gebruiken, ach, ik neem hen tegenwoordig niets meer kwalijk, die mensen zijn alleen schuldig aan onwetendheid.

Zelf beleef ik veel genoegen aan de stukjes die ik schrijf en ze gaan al lang niet meer enkel en alleen over mijn ziekte al voel ik af en toe de drang om mijn frustraties, angst en ongeduld eens te ventileren.

Ik wens jullie het allerbeste.
doris.