Auteur Topic: Borstreconstructie  (gelezen 1185 keer)

Eefje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Borstreconstructie
« Gepost op: december 27, 2018, 21:01:34 pm »
Hallo,
Ik heb onlangs een mastectomie gehad van mijn linkerborst. Mijn rechterborst zal ook preventief moeten verwijderd worden wanneer ik een borstreconstructie laat doen.
Bij wie hebben jullie een borstreconstructie laten doen van beide borsten met eigen weefsel na een mastectomie?
Is er een lange wachttijd?  Wanneer hebben jullie besloten om te gaan voor een reconstructie? Ik ben pas 40 geworden en voel mij nog te jong om zonder borsten verder door het leven te gaan. Mijn gynaecoloog sprak om na een jaar hier eens voor te gaan. Waarom weet ik niet, maar zolang wil ik niet wachten...
Lieve groetjes

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re: Borstreconstructie
« Reactie #1 Gepost op: december 28, 2018, 07:54:32 am »
hoi Eefje,

ik was 42 jaar toen ik voor de eerste keer kanker kreeg, linkerborst verwijderd, vond me ook té jong om met 1 borst verder te gaan, maar ik heb chemo en bestralingen gehad toen, na bestralingen moet je een jaar wachten vooraleer je borstreconstructie kunt laten doen.
heb in september toen afspraak gemaakt met Dr. Vangenechten in jessaziekenhuis in Hasselt en eind december ben ik toen geopereerd, met eigen weefsel van de buik. Ik wou toen direct na de behandelingen borstreconstructie, werd depressief met het zien van de kale plek maar zoals ik al zei, moest een jaar wachten na bestralingen
als je nog vragen hebt
groetjes Sabine

Eefje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2018, 08:56:50 am »
Bedankt Sabine voor je reactie.
In het Jessa zkh zit nu enkel nog Dr Muyldermans.
Of is Dr Vangenechten naar het Salvator zkh gegaan?
Sowieso wil ik naar een 3 tal chirurgen gaan om te zien waar ik mij het beste bij voel.
3 jan weet ik pas of ik nog nabehandelingen moet hebben.
Heb je veel pijn gehad na de reconstructie?

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 28, 2018, 10:00:02 am »
Hoi Eefje,

dat weet ik niet of Vangenechten nog in het jessa ziekenhuis zit, misschien ook op pensioen, waar ik van praat is 11 jaar geleden
pijn viel mee, mijne buik trok wel, eerste weken kon ik niet rechtop lopen, moest ik stilletjes rechter en rechter lopen
is wel even revalideren, duurt toch een 3 maanden voordat je weer echt alles kan, is toch een lange operatie hé
maar ik heb er nog geen minuut spijt van gehad
groot gelijk dat je naar 3 chirurgen gaat
succes voor 3 januari
groetjes Sabine

Eefje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 28, 2018, 10:34:15 am »
Bedankt Sabine!

Weet iemand of er nog forums zijn waar ik in contact kan komen met mensen die een borstreconstructie in België hebben gedaan om te horen naar hun ervaringen! Alvast bedankt.

sociale dienst Kom op tegen Kanker

• Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 28, 2018, 15:27:19 pm »
Dag Eefje,

Als je op het forum onvoldoende reactie krijgt, kan je ook naar ervaringen van lotgenoten polsen via de lotgenotengroepen met borstkanker. https://www.allesoverkanker.be/lotgenotengroepen#voor-mensen-met-borstkanker
Of tijdens de activiteiten voor lotgenoten: https://www.allesoverkanker.be/activiteiten

Veel succes!
De Kankerlijn van Kom op tegen Kanker

Eefje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 28, 2018, 18:14:55 pm »
Dankjewel!

Red Eva

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 31, 2018, 12:50:42 pm »
Hey Eefje,

Ik ben Eva, Ik heb ook een reconstructie gehad van m'n linkerborst. Bij mij echter met een prothese omdat mijn buik niet dik genoeg was (gelukkig?) voor eigen weefsel te gebruiken.  Dr Vangenechten heeft me toen ook in het Virga Jesse zh geopereerd. Ik heb niet zo lang moeten wachten maar uiteindelijk heeft de reconstructie toch ook wel wat tijd in beslag genomen. Waren altijd kleine stapjes waardoor het eindresultaat zelfs nog langer als een jaar op zich heeft laten wachten. Mijn redenering was een beetje zoals die van jou.... Op m'n 37ste nog te jong om het niet te laten doen. Tot op heden ben ik wel tevreden met het resultaat... In de zomer kan je geen verschil zien tussn m'n 2 borsten ook niet als ik een topje aan heb... als je het kleine verschil dat er is toch ziet... dan ben je te fel aan het kijken! ;)
Ik zou het dan ook opnieuw laten doen...

Heel veel succes!