Auteur Topic: cholesterol door Afinitor  (gelezen 1226 keer)

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
cholesterol door Afinitor
« Gepost op: mei 18, 2018, 18:56:27 pm »
Heb vanmorgen mijne cholesterol nog eens laten meten door mijn huisarts via bloedafname, vanavond belde hij mezelf op, hij had de uitslag al maar is niet goed, vorige keer was mijn slechte cholesterol 180 en mag maar 115 zijn, nu is hij verder gestegen naar 194 pff. En ik heb de laatste maand zo op mijn eten gelet, héél weinig gesnoept, maar mijn oncologe zei vorige maand al dat door mijn medicatie mijne cholesterol kon oplopen. Ik vroeg aan mijn huisarts, die hebben een diëtiste in de praktijk of het nut had om met haar contact op te nemen. Neen zei hij, in jouw geval, jij hebt ook vetten nodig en mag niet afvallen of je word té slap, je hebt nu al zo goed opgelet. Ik zal het opsturen naar je oncologe en die zal je wel vertellen wat je het beste kan doen, waarschijnlijk zal het medicatie worden. Pff wat mag ik op den duur nog eten, nu durf ik niets meer van suikers te eten, maar daar ligt het volgens mijn huisarts niet echt aan, waarschijnlijk door mijn medicatie, maar toch wat moet ik nog eten, ik lust al geen vlees meer, dus at ik kaas bij de boterham, maar omdat ik weet dat kaas ook niet goed is voor de cholesterol at ik Maredsous light kaas, drink al geen frisdranken, snoep practisch niet meer. Nu mijne cholesterol zo hoog staat ben ik ook bang om iets anders te krijgen, pff sorry maar moest ff van me afpraten hier, weet iemand welke voedingswaren ik echt moet schrappen, dat niet goed is voor cholesterol, ik ga nog beter opletten,

Anna

• Bekijk profiel
Re: cholesterol door Afinitor
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2018, 00:26:24 am »
Ik denk toch ook dat jouw oncoloog de best geplaatste persoon is om te weten wat je best doet of niet.  Maar het is frustrerend dat je zo je best doet en dat het blijkbaar niet helpt.

Toen ik hoorde dat ik uitzaaiingen op de lever had, was mijn eerste vraag ook of ik bepaalde dingen in voeding of drank moest schrappen, maar dat was niet nodig.   Ik vond dat toen wat vreemd, had graag toch ergens een richtlijn gehad. Hopelijk krijg jij ook nog ergens een richtlijn, zonder dat je het weinige wat je nu nog eet of drinkt niet moet beginnen te schrappen.

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re: cholesterol door Afinitor
« Reactie #2 Gepost op: mei 28, 2018, 10:52:06 am »
hoi Anna,

ben alleen maar bang dat ik medicatie moet gaan nemen tegen cholesterol, geeft als bijwerkingen spierpijnen en die heb ik al genoeg door mijn medicatie tegen kanker, dus nog meer spierpijnen erbovenop zou me net iets té veel zijn, ga nu 1x per week naar de kinesist en zo kan ik mijn spierpijnen leefbaar houden maar als het nog meer word, pff ben daar bang voor.
Ben zelf op internet gaan zoek voor cholesterolverlagende voedingsmiddelen en heb héél wat tips gekregen ook op fb van anderen, ik ga nu een maand héél strikt eten, veel voedingsmiddelen wat cholesterol normaal doet zakken, kan maar proberen hé, eind juni ga ik nog eens bij de huisarts bloed laten trekken, nog eens laten controleren, is hij dan nog niet goed, ben ik zeker dat het door mijn medicatie komt en kan ik er zelf niets aan doen en dan moet ik het aan mijn oncologe overlaten
raar ja dat jij ook geen richtlijnen krijgt op gebied van voeding, volgens diëtiste van het ziekenhuis mocht ik alles volonté eten, kreeg een folder mee: alle vettige dingen zoals fritten, kroketten, chips, ijs, chocolade mag ik volop eten, kan toch niet hé. Mocht vooral niet afvallen zei ze, maar ik kom eerder bij dan ik afval, heb die folder aan mijn oncologe laten zien, ma neen zei ze, je hebt hoge cholesterol, let maar op je eten nu, ben kwaad op die diëtiste en moeten ze me niet meer over praten, kan geen diëtiste meer zien en die zijn er dan om je te helpen daar, ze helpen mij van bed op strooi grr.
gr Sabine