Auteur Topic: PROSTATE CANCER - ANYONE BEEN THERE & DONE THAT?  (gelezen 2406 keer)

JesseVoss

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
PROSTATE CANCER - ANYONE BEEN THERE & DONE THAT?
« Gepost op: mei 11, 2018, 15:05:38 pm »
Hello,

I am aged 58 years old and married and live a relatively fit & healthy lifestyle and have been healthy for all of my life (except having my appendix removed years ago!) so it has come as a bit of a shock to the system. I had 3 x sets of biopsies and cancer was found in the 3rd set with a Gleason Score of 4:4, a total of 8, which is quite high. I have just has an MRI & Bone Scan and am awaiting the results before going back to see my Consultant where we will discuss the severity of the cancer, whether it has spread outside my Prostate, my overall prognosis and the way ahead with whatever treatment(s) may be suitable. I am staying upbeat and optimistic and I really just want to know what it is that I have and how I can try to make it better.

For more information you can visit here:
Explainer Video Company

Thanks

kwibus001

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: PROSTATE CANCER - ANYONE BEEN THERE & DONE THAT?
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2018, 10:22:22 am »
dear readers
I am 62 and I am in a similar position (gleason 3+4); one can find a lot on the gleason scale via Google scholar
i am considering to have my prostate taken away by robot assisted surgery (da vinci), which is now common practice (other treatment also exists); UZA antwerp (dr K francis) is also using robot assisted surgery, the so called Retzius/Bocciardi one which seems to limit the colateral damage (see website UZA, in Dutch )

has anyone experience with Retzius in UZAntwerp?

Manu

• Nieuwkomer
  • *
  • Alleen ben je sneller maar samen kom je verder!
    • Bekijk profiel
    • Prostaatkanker op 45 jaar
« Reactie #2 Gepost op: mei 22, 2018, 13:13:23 pm »
I have been treated on this way last November.
I wrote about it in my blog... sorry, everything in dutch.

You can also see the topic 'prostaatkanker op 45'.

https://prostaatkankerop45.blogspot.be/
http://www.prostaatkankerop45.be/

Hopefully this helps a bit,

regards,
Manu

kwibus001

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 22, 2018, 13:29:26 pm »
dag Manu

dank voor je bericht; ik ben nederlandstalig , maar schreef in engels omwille van eerder bericht in het engels van een andere man

waar ben je geopereerd in november ll? nog veel last van bijwerkingen?

dank

mvg

kwibus001

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2018, 13:34:00 pm »
dag Manu

heb inmiddels gelezen dat je  operatie bij UZA was;

mvg
kwibus001

Manu

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 22, 2018, 21:12:53 pm »
hallo

Persoonlijk ben ik heel tevreden met mijn keuze van UZA (Bocciardi). Was na verwijderen van sonde gelijk droog, ook erecties beginnen spontaan terug te komen.

Wel probeer ik wat voorzichtig te zijn met mijn enthousiasme want elke patiënt (en zijn noden, verwachtingen) en elk type van prostaatkanker kan verschillen. Zo kan voor de éne persoon uitwendige bestraling de beste keuze zijn, of brachy, of Hifu,... terwijl de ander beter af is met een radicale. (DaVinchi, al dan niet met Bocciardi)

Een goed gevoel hebben bij (en over) uw uroloog is zeer belangrijk. Hij (of zij) moet je begeleiden door een heel moeilijke periode.

Quincy

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 22, 2018, 21:28:49 pm »
Ik ben dit jaar geopereerd en had enkele weken voor mijn operatie ook gelezen over de Bocciardi methode op de website van UZA. Elders vind je er vrijwel niets over. Ondanks dat alle voorbereidende onderzoeken al gedaan waren en de operatie vast lag, heb ik serieus wat rondgevraagd en gezocht, samen met mijn huisdokter want wat het UZA beloofd met deze methode is voor aanstaande patiënten erg hoopgevend. Die resultaten zijn echter voorbarig.
De orde van geneesheren heeft het UZA hierover terechtgewezen omdat het misleidend was. Je kan het af doen als publiciteit gevoerd door het ziekenhuis. Als de methode zo een significante verbetering zou zijn was ze al lang veralgemeend. De methode kan door alle chirurgen toegepast worden afhankelijk van de vorm en ligging van de aangetaste prostaat. Ook de chirurg die mij geopereerd heeft kende deze methode en kon als hij dat wou ze toepassen, maar heeft dat in mijn geval niet gedaan.
Omwille van het vertrouwen dat ik had  in mij uroloog ben ik geopereerd met een Da Vinci robot, zenuwsparend en ik was na het verwijderen van de sonde direct droog. Ook erecties kwamen spontaan terug alhoewel minder stevig dan voordien.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2018, 06:59:37 am door Quincy »

kwibus001

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2018, 13:05:24 pm »
Manu en Quincy

hartelijk dank voor jullie reactie

ik ga in september as kennis maken met de da vinci robot, allicht in az brugge; ik denk dat er ook een factor geluk meespeelt

by de way: ik heb de vereniging van urologen een mail gestuurd met de vraag of hun bericht uit 2016 op hun website nog steeds actueel is
http://www.bvu.be/nieuws/nieuwe-techniek-robot-radicale-prostatectomie-uza-enige-nuancering-vereist

groet

Quincy

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 23, 2018, 16:58:04 pm »
Kwibus

Het betreft één urologe, een vrouw dus die deze techniek toepast bij prostaatoperaties 

kwibus001

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 23, 2018, 17:47:19 pm »
dag quincy

dank voor je bericht

ik weet dat het dr KF betreft

mvg

Manu

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2018, 20:20:25 pm »
Dag Quincy, kwibus

Een gezond vertrouwen hebben in je uroloog die veel ervaring heeft is het belangrijkste.

De Bocciardi methode is inderdaad nog vrij nieuw. Dokter Fransis is de enige in de Benelux die deze methode gebruikt geloof ik.
Ik heb hier vorig jaar heel bewust voor gekozen. (waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit de beste behandeling is, want dit hangt van nog heel veel andere factoren af)
Een uroloog met veel ervaring en die klassiek opereert boekt mogelijk dezelfde resultaten. Ze werken met dezelfde toestellen (Da Vinchi) maar hebben een andere werkwijze.

Het is een complexere manier van operatie en wordt enkel toegepast door urologen die sowieso veel ervaring hebben met de klassieke Da Vinchi ingreep. Zij heeft ook een tijd samengewerkt met Aldo Bocciardi, de uitvinder van deze methode.
De voorstelling van het UZA destijds was inderdaad wel wat kort door de bocht… ik was vorig jaar patiënt 120 of zoiets? Dus het is vrij nieuw en de rapporten die er van zijn gaan dus zeker nog niet over duizenden patiënten :-).

Er zijn zeker voordelen, de verankering van de blaas en plasbuis wordt niet losgemaakt omdat de prostaat net boven de endeldarm verwijderd wordt (onderaan de blaas), eveneens wordt de blaashals (inwendige sluitspier) beter gespaard. De geplande kine om mijn bekkenbodemspieren te oefenen heb ik niet nodig gehad.

Qua sparing van de zenuwbundels denk ik dat deze methode hetzelfde is als een klassieke operatie en niet echt een meerwaarde is… dus ook hier hangt alles af van de ervaring van uroloog.

Het is een andere manier van werken die mogelijk (?) over een paar jaar de standaard wordt ?(zoals nu in ’t UZA)

Maar nogmaals, elke patiënt en elke prostaat(kanker) is anders... ik kijk hier heel positief op terug maar ben voorzichtig met mijn enthousiasme :-)

Hopelijk helpt dit...

groet,
Manu