Auteur Topic: Psa kruipt weer omhoog; een verdubbeling na bijna 2 jaar hormooninjecties.  (gelezen 2666 keer)

Yzoltan

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
L.S.,

Ben nieuw op dit forum en zit met een vraag sinds kort: mijn echtgenoot (68 jr) heeft geconstateerde prostaatkanker met uitzaaiingen in botten en Gleason 8. Dit was mei 2016 aan het licht gekomen.
Na chemo-therapie en halfjaarlijkse hormooninjecties gedurende bijna 2 jaar blijkt nu zijn PSA weer te gaan stijgen (met verdubbeling in 3 maanden) Van psa van  912 gekomen in mei 2016 en met het beste resultaat : 2,9 in oktober vorig jaar begint hij nu ineens naar 6 te gaan vorige week! Middelen waren: chemo, prostaatoperatie (uitholling ervan vanwege plasproblemen) biopten van de prostaat en halfjaarlijkse hormooninjecties met dagelijks Bicalutamide.

Weet niet of iemand hier nog op dit forum komt en dit leest, maar misschien is er een lotgenoot die raad of tips kan geven?
We zijn nu versneld doorgestuurd naar de oncoloog en hebben een afspraak a.s. vrijdag de 23e maart.
Besproken zal worden de inzet van Abiraterone of Enzalutamide waarschijnlijk of een nieuwe chemokuur.
Ikzelf heb op internet vrij veel gelezen hierover en weet helaas dat de inzet van Abiraterone in een later stadium een winst geeft van maanden.... dat maakt me wel ietwat wanhopig!
Of kunnen er nog jaren hopelijk volgen? Momenteel heeft mijn man geen pijnen, behalve met zitten (zit op donut-kussen)
Hoop op een reactie van wie dan ook....
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2018, 16:57:25 pm door Yzoltan »

limman

  • **
  • Berichten: 51
    • Bekijk profiel
Re: Psa kruipt weer omhoog; een verdubbeling na bijna 2 jaar hormooninjecties.
« Reactie #1 Gepost op: maart 23, 2018, 19:55:01 pm »
Beste,

Heb zelf deze problemen niet ,ben geopereerd geweest van prostaatkanker iets meer dan een jaar geleden ,operatie met robot. Uw verhaal en het probleem  is blijkbaar van een ander niveau . Veel erover lezen op internet is niet goed want op het laatste weet je niet meer wat je ervan moet denken. Voor mijn operatie heb ik dat ook gedaan en het maakt een mens enkel zenuwachtig en nerveus, maar het is een menselijke reactie dat men gaat opzoeken wat -hoe.
Hopelijk loopt het nog redelijk af met alle onderzoeken en behandelingen en kunnen jullie ook nog jaren door .
Heb het er enkel moeilijk mee als ik lees " uitzaaiingen in botten " want dan is het toch een ernstig probleem ,heb zelf voor mijn operatie een bot-scan ondergaan en gelukkig voor mij was deze uitslag goed .
Weet je ,ik begrijp volkomen je bang gevoel hoor maar een mens kan sterk zijn als het moet ,nooit de moed opgeven want dan ben je verloren en hopen dat er een oplossing komt ,niemand is hetzelfde en elke operatie is anders ,vergelijken kan men moeilijk .
Mijn reactie is er vanwege mijn ervaring met prostaatkanker en ik heel goed besef waar het om draait en wat het met een mens kan teweeg brengen .

Wens je heel veel succes in de eerste plaats je echtgenoot en U natuurlijk ook want het is in goede maar ook in kwade tijden he .

Groeten,Rudi

Yzoltan

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Psa kruipt weer omhoog; een verdubbeling na bijna 2 jaar hormooninjecties.
« Reactie #2 Gepost op: maart 23, 2018, 20:33:56 pm »
Dank voor je bemoedigende woorden!
Vandaag van de oncoloog gehoord dat ze een Pet-scan in het AMC-Amsterdam gaan doen binnenkort.
Daarna weer terug naar de oncoloog voor verdere medicatie. (eventueel)
Gelukkig geen pijnen, alleen vermoeidheid dagelijks.
Vr.groet

limman

  • **
  • Berichten: 51
    • Bekijk profiel
Re: Psa kruipt weer omhoog; een verdubbeling na bijna 2 jaar hormooninjecties.
« Reactie #3 Gepost op: maart 23, 2018, 23:05:55 pm »
Beste ,
Veel succes toekomstgericht hoor, en dat jullie toch nog een hele tijd samen zijn .
Je mag steeds je hartje hier komen luchten want het zijn hier toch allemaal mensen met kanker problemen en die begrijpen beter dan wie ook waar het om draait .

Succes ,groeten,Rudi

Quincy

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: Psa kruipt weer omhoog; een verdubbeling na bijna 2 jaar hormooninjecties.
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2018, 15:01:26 pm »
Dag Yzoltan

Hopelijk alles goed met jullie voor zover dat mogelijk is in deze situatie.
Levar, die min of meer in een gelijkaardige situatie zit, heeft gereageerd op jou reactie.
Omdat hij dat niet gedaan heeft op jou post maar wel op de zijne ( die waar je eerst je verhaal gezet had) wou ik je dat laten weten. Hopelijk heb je iets aan zijn verhaal. Hoe gaat het ondertussen met jullie . Hebben jullie al meer nieuws
en zicht op de toekomst. Grt  Jan