Auteur Topic: hoe hou je het vol  (gelezen 2283 keer)

mvd

• Gast
hoe hou je het vol
« Gepost op: januari 24, 2007, 10:12:40 am »
Mijn man is 4 jaar gelden geopereerd van een darmtumor. Toen had hij ook een uitzaaiing in zijn lever.
Hij heeft toen heel wat chemo gehad en ook een operatie aan zijn lever.
Tot in mei van dit jaar ging alles goed.
In mei 2006 zijn er 3 metastasen in zijn longen ontdekt, weliswaar kleine, en een botmeta aan rib.
Een operatie is niet mogelijk. Ondertussen heeft hij al 16 beurten chemo achter de rug en zijn toestand zou stabiel zijn. De dokters bekijken dit als een chronische aandoening.
Maar hoe lang zal hij die chemotherapie vol houden?
Ik als partner weet niet meer wat te doen, ik weet niet hoe ik dit moet volhouden. ER is ook nog de zorg voor 2 dochters, ik ga werken, maar het allerzwaarste is de angst en onzekerheid en het feit dat je de persoon die je het liefst ziet op heel de wereld zo ziet afzien.
Mensen geven dan goedbedoelde raad, ga eens naar de film met een vriendin, doe eens iets, probeer zo normaal mogelijk te leven.
Maar dat kan niet, je staat op met kanker en je gaat slapen met kanker.
mvd

smiley

• Gast
Re:hoe hou je het vol
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2007, 00:06:53 am »
Hallo Martine,

Mijn vader heeft prostaatkanker met uitzaaiingen naar het bot en ook hij heeft al talloze chemokuren gehad, waarvan hij gelukkig niet ziek is. Alles is dankzij die talrijke kuren stabiel, maar genezen kan hij niet.
Ook ik vraag me dikwijls af hoe lang hij deze therapie gaat volhouden of wanneer ze geen effect meer heeft ?
Is jouw man ziek van de chemo ?
Dit gaat natuurlijk niet over mijn partner, maar ook mijn moeder heeft kanker en haar toestand is momenteel heel slecht en zal niet meer verbeteren, integendeel.. Ik ben enig kind en heb ook de zorg over mijn dochter, ga werken....
En inderdaad het is zo, ik ga slapen met kanker en wordt er ook terug mee wakker.
Het lijkt net of er geen minuut voorbij gaat zonder dat ik eraan moet denken.
Je kan eens naar de film gaan of een hapje gaan eten, maar het blijft toch steeds in je hoofd zitten.
Ik wens je veel steun en goede moed
Yvonne

mvd

• Gast
Re:hoe hou je het vol
« Reactie #2 Gepost op: januari 25, 2007, 08:48:59 am »
Hallo Smiley,

Bedankt voor je reactie.
Mijn man is inderdaad zwaar ziek van de chemo. Om de 2 weken moet hij gaan, telkens op een maandag.
Hij begint dan ziek te worden vanaf dinsdagavond en dit duurt dan tot zondag.
De week daarna is hij vooral heel moe en slaapt hij veel.
Deze week heeft hij chemo gehad en daarna volgt nog een beurt en gaan ze terug scans nemen en alles terug bekijken. Dan heeft hij in totaal al 16 beurten gehad. Eerst 8 beurten met campto en nu een ander soort. Als dit zijn werk niet doet starten ze weer met iets anders.

Maar ik voel aan de dokters dat de letsels die hij heeft moeilijk te verkleinen zijn. Mijn man is heel moedig en hoopt nog altijd in remissie te geraken, maar natuurlijk zijn er ook dagen dat hij het niet ziet zitten.
Toen 4 jaar geleden de darmtumor met uitzaaiing naar zijn lever ontdekt werd heb ik altijd een positief gevoel gehad, ik voelde dit komt in orde.
Maar nu heb ik dit positief gevoel niet.
Ik hou mij recht met pilletjes tegen de angst en pilletjes voor mijn hart, want door de stress en angst heb ik daar problemen mee.
Voor de kinderen is het ook niet zo makkelijk. De oudste wordt 18 jaar en praat er niet over, de jongste is 13 en doet ook alsof er niets aan de hand is.
Maar ik merk vooral bij de oudste dat ze er veel meer mee bezig is dan ze laat uitschijnen.
Ze heeft problemen op school en dit heeft ze nog nooit gehad.

Groetjes
Martine