Auteur Topic: werkhervatting  (gelezen 1445 keer)

Tonia

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
werkhervatting
« Gepost op: januari 03, 2018, 14:42:49 pm »
Ik zal in april , 2 jaar thuis zijn wegens borstkanker. Ik zou graag mijn werk hervatten ergens in april. K vroeg mijn oncoloog voor een verslag van mijn ziekte en de vraag om progressief te starten. Mijn oncoloog zei dat ik me eerst moest informeren bij mijn ziekenkas ; want vreest als ze mij brief meegeven ik mijn ontslag zal krijgen. Nu nam ik contact op met ziekenkas en zij zeggen me dat ik eerst en vooral moet overleggen met mijn werkgever en oncoloog. Dat alles wat zij beslissen goed is. Ik begrijp er niets meer van. Wat moet ik nu doen?

summer36

• Bekijk profiel
Re: werkhervatting
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2018, 14:48:13 pm »
Zo ging het bij mij(houd er wel rekening mee dat ik ziek was in 2009 ; anderhalf jaar volledig ziek thuis geweest en herstart in progressieve arbeid januari 2011)
Ik kreeg eerst een brief/verslag van oncoloog waarin stond hoeveel uren ik mocht werken:dat was in mijn geval 8 uur(ik werktte voorheen 36 uur fulltime).Hiermee ben ik naar m'n werkgever gegaan om te vragen of ik progressief kon herstarten en ook met lichtere dienst(ik heb een fysiek zware job en ook de hele vroege uren(beginnen om zes) kon ik niet meer aan.Mijn werkgever ging hiermee akkoord.Gelukkig,want ik weet ondertussen dat niet alle werkgevers hiermee akkoord gaan.Met het verslag van m'n ocoloog en het mondelinge akkoord van m'n werkgever ging ik naar de adviserend geneesheer van m'n ziekenfonds:die gaf me de definitieve toestemming mee zodat ik kon herstarten.Na enkele maanden(veel té vroeg trouwens) besliste ik zelf(tegen doktersadvies in) om 4 uur bij te doen.Terug naar ziekenfonds gemoeten voor deze toelating.Ondertussen werk ik al sedert november 2011 aan 12 uur,dat is m'n uiterst haalbare maximum.Gelukkig heeft m'n werkgever hier begrip voor,want hoe je het ook bekijkt als ex-kankerpatiënt word je altijd meer geviseerd,moet je je altijd meer bewijzen dan de anderen.Als er iets fout gaat dan word er direct gewezen ' het zal wel komen door haar ziekte,ze kan het niet meer aan '.Naast de fysieke klachten waar je moet tegen opbotsen moet je ook nog eens energie(die je al niet over hebt) steken in het mentale gevecht om jezelf te bewijzen.Ik heb gelukkig héél begripvolle collega's,die echt wel goed voor me zorgen.En me vaak zelfs terug roepen als ik weer eens mezelf voorbij wil lopen.Waar ik alleen maar dankbaar kan voor zijn.
Wie ook heel veel geholpen heeft in de zoektocht over al die dingen is de sociale assistente van m'n ziekenfonds en van m'n werk,grtjs

sociale dienst Kom op tegen Kanker

• Moderator
    • Bekijk profiel
Re: werkhervatting
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2018, 14:02:45 pm »
Rond progressieve werkhervatting kan ik u doorverwijzen naar onze website
zie http://www.allesoverkanker.be/werkhervatting-en-kanker-progressieve-werkhervatting
Indien nog meer vragen of problemen bel of mail onze Kankerlijn 0800/35.445 of Kankerlijn@komoptegenkanker.be