Auteur Topic: Ibrance (Palbociclib) en Femare (Letrozole) - Uitzaaiing borstkanker naar lever  (gelezen 37046 keer)

Rissie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Ibrance (Palbociclib) en Femare (Letrozole) - Uitzaaiing borstkanker naar lever
« Reactie #225 Gepost op: mei 03, 2019, 18:51:28 pm »
Hougie, ook ik heb borstkanker uitgezaaid naar de lever. Ik ben nu 64 jaar.In maart 2018 ben ik gestart met Ibranche 125 en Femara. In het begin had ik heel veel nevenwerkingen, na enkele maanden waren die nevenwerkingen veel minder en is de medicatie heel goed te verdragen. Echter bij deze medicatie hebben de witte bloedcellen (neutrofielen) het heel erg te verduren. Ondertussen ben ik nu aan de laagste dosis bezig van de Ibranche, nu dus 75 mg, dat is dus 1 jaar en 2 maand dat ik dit inneem. Wss zal ik kortelings op een andere therapie moeten overstappen volgens de oncoloog, maar we bekijken het van maand tot maand heeft hij gezegd. Maar dus de kans is groot dat je mama enkele nevenwerkingen zal hebben , maar daarna is de enige nevenwerking die ik nu nog voel heel erge vermoeidheid. Veel goede moed aan je mama, we moeten er blijven voor gaan, er is geen andere keuze!
Groetjes,
Rissie
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2019, 18:53:25 pm door Rissie »

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re: Ibrance (Palbociclib) en Femare (Letrozole) - Uitzaaiing borstkanker naar lever
« Reactie #226 Gepost op: mei 03, 2019, 19:16:52 pm »
hoi Rissie,

dankjewel voor je steun en ik zal er zeker proberen blijven in te geloven
al kan ik het momenteel even niet, moet eerst het wat verwerken en dan kan ik er weer keihard tegenaan gaan
en dat kan jij ook, ik begrijp jouw angst ook
stabiel klinkt zo mooi hé totdat het omdraait

Hougie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: mei 04, 2019, 10:00:43 am »
Hey Rissie

Bedankt voor je reply en aanmoedigingen! Ik leg haar in de watten hoor.... geregeld een "pateke" eten en wijntje drinken en er veel mee op stap gaan zodat ze buiten komt, indien weer het toelaat natuurlijk!
Hou ook maar goed de moed en ga er voor en vooral, geniet van elke dag!

Zijn die bijwerkingen bij jou direct gekomen of na enkele kuren?
Ik lees zoveel verschillende reacties hierop dat het voor iedereen anders zal aanvoelt, lichamen reageren toch op andere manier....

Rissie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: mei 04, 2019, 13:13:46 pm »
Hallo Hougie, bij mij zijn de nevenwerkingen begonnen enkele dagen nadat ik de eerste maal Ibranche en Femara innam, Na enkele weken kwam devolgende nevenwerking en eigenlijk het eerste half jaar heb ik verschillende nevenwerkingen soms na elkaar en sommigen samen gehad. Ik was toen ook heel erg zwak, mijn oncoloog zei dat ze geen moment meer moesten wachten met me medicijnen te laten innemen, anders was het te laat. Met andere woorden, ik stond echt met 1 voet in het graf, ik kon niks meer, alleen in de zetel liggen, geraakte nog niet meer tot in de keuken. Eten kon ik ook bijna niet meer binnen houden. Dus ja, op zo een zwak lichaam heeft deze zware medicatie veel meer invloed dan bvb bij je moeder die blijkbaar toch nog redelijk goed is.
Maar idd, iedereen reageert verschillend op deze pillen, de ene heeft meer last van dit en de andere meer last van dat, je kan het niet vergelijken met elkaar, iedereen is anders en zal anders reageren.
Er rest ons alleen nog maar het allemaal ondergaan en hopen dat we hier nog een tijdje mogen blijven, hopen dat ze nog vele medicamenten gaan uitvinden die ons kunnen helpen in de strijd van dit vreselijk monster.
Groetjes, Rissie

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: mei 09, 2019, 12:34:57 pm »
@ Hougie, hoe gaat het ondertussen met jouw mama?

@ Sabine, kan me voorstellen hoe jij je voelt.  We weten dat het beestje ons uiteindelijk onderuit zal halen.  Sinds de longontsteking voel ik me ook niet meer zo zeker.

Dikke knuffel aan iedereen

Hougie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: mei 09, 2019, 19:02:23 pm »
Hey Anna

Enkele dagen geleden was ze misselijk en maagpijn.... maar ze dronk ook te weinig dus daar hebben we verandering in gebracht en het gaat veel beter. Ze zegt dat ze zich goed voelt.... ze eet en snoept  ;D maar persoonlijk vind ik dat ze er maar "pips" uitziet, wa bleekjes... maar ja, ze is nu ook nog ni echt veel buiten geweest de laatste tijd en als je dan al in rolstoel zit, is zulk slecht weer helemaal ni leuk! Morgen gaan we haar haardos wa laten inkorten, staat wa wild en ze staat ook vele beter met kort haar en als het dan zou beginnen te dunnen en uitvallen, zal het minder opvallen!

Hoe gaat het met jou Anna en de rest?

Hopelijk wordt het snel wa beter weer zodat we allemaal wa zon op onze bol kunnen laten schijnen  8)

Verzorg jullie allen goed en hou moed!

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: mei 25, 2019, 08:49:51 am »
hoi iedereen,

ben van donderdag gestart met nieuwe medicatie: Ibrance en Faslodexspuiten, hoop dat het aanslaat
en dat ze lang gaan werken, is weer afwachten. Voorlopig nog niet echt last van nevenwerkingen, alleen een beetje vapeurs 's nachts
en wat hoofdpijn, maar als het daar bij blijft. Mijn linkerbil doe nog pijn maar zou een paar dagen kunnen aanhouden zeiden ze in het ziekenhuis
hoe gaat het met jullie? Veel goede moed
we gaan er samen voor
gr Sabine

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: mei 28, 2019, 20:27:18 pm »
weekend plat gelegen van vermoeidheid
maar nu beter, wat last van spijsvertering: misselijk, niet alles kunnen eten
maar zal ook wel beteren

@Anna hoe gaat het met jou?

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: mei 31, 2019, 17:39:52 pm »
@ Sabine, toen ik startte met Ibrance heb ik een aantal dagen een zwaar gevoel gehad op mijn maag. De eerste keer was ik op het randje van misselijk en ben ik wandelingetje gaan doen met mijn schoonzus.  Weg was de misselijkheid en zwaar gevoel.  De dag erna was er vriendin die net kwam op het moment dat ik het weer lastig kreeg aan mijn maag, terug gaan wandelen en weer zakte misselijkheid en zwaar gevoel weg.  Na een paar dagen had ik daar geen last meer van.
Ik had ook last van een soort uitslag tussen mijn vingers, ik sliep minder goed, lichte ontsteking in mijn mond (kreeg ik mondspoeling voor), vermoeidheid ...
De Letrozole bezorgde me eigenlijk de meeste last: de pijn in mijn polsen was niet te harden en oncoloog heeft eerst met allerlei pijnstillers en andere medicatie geprobeerd om die weg te krijgen.  Ik kreeg zelfs een springduim.  Het enige wat me dan nog kon helpen waren cortisone spuiten in de polsen die de fysisch geneesheer plaatste.  Zelf wou ik dat zo lang mogelijk uitstellen, maar uiteindelijk ben ik wel blij dat ik het gedaan heb.  Pijn was weg, springduim gedaan en ik voelde me meteen mentaal veel beter door dat ik geen pijn meer had.

Verslagje over mijn toestand is te vinden op de topic van 'Afinitor' en 'Exemestane'.

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: mei 31, 2019, 21:12:09 pm »
@Anna: ik heb al sinds ik vorige week donderdag ben begonnen met Ibrance een zwaar gevoel op de maag en misselijk
             morgen ook eens gaan wandelen, kijken of het helpt
             Heb best veel last van bijwerkingen, hopelijk de meeste tijdelijk

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: juni 01, 2019, 17:39:00 pm »
@ Sabine, hopelijk 'went' jouw lichaam vlug aan de medicatie en nemen dan de bijwerkingen af.   Maar de Afinitor zal bij jou ook wel al één en ander aangericht hebben, misschien daardoor dat je nu meer last hebt? 

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: juni 01, 2019, 19:21:24 pm »
@Anna ik hoop het ja, vandaag verschrikkelijk veel last van gewrichtspijnen, een dafalgan forte genomen anderhalf uur geleden, helpt niet
            ook mijne bloeddruk veel té laag. Zo had ik het nog niet bekeken, ja die Afinitor zal wel veel aangericht hebben ja, heb dat een jaar
            en 10 maanden genomen, de eerste 3 maanden aan 10 mg en toen 5

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: juni 06, 2019, 16:30:06 pm »
voilà terug van de oncologe en super goed, Ibrance en Faslodex spuiten slaan goed aan, na 14 dagen tumormarker al met 58 gezakt jippieeeeeeee. Ze vond het wel raar dat ik zoveel last had van bijwerkingen, was toch al 14 dagen bezig, binnen 14 dagen moet ik teruggaan, zou het dan nog zo erg zijn ging ze de dosis verlagen, maar dat had ze nog niet moeten doen qua bijwerkingen zei ze.  Zakjes voorgeschreven voor constipatie en pilletjes voor de misselijkheid, I'm happy

Rissie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: juni 07, 2019, 06:47:43 am »
Sabine, zo een goed nieuws, dat is plezant hé, daar krijg je terug moed van! Ik herinner me al die maanden dat die tumormarker telkens weer gezakt was bij mij, dan ben je zoooo blij! Ik hoop met je mee dat dit nog zeer lang zo mag blijven door gaan bij jou. Geniet dus nu maar van je blije dagen, het is je gegund!

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: juni 07, 2019, 07:43:15 am »
Rissie, ja daar kikkert ne mens helemaal van op