Auteur Topic: Ibrance (Palbociclib) en Femare (Letrozole) - Uitzaaiing borstkanker naar lever  (gelezen 10153 keer)

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re: Ibrance (Palbociclib) en Femare (Letrozole) - Uitzaaiing borstkanker naar lever
« Reactie #120 Gepost op: oktober 30, 2018, 09:58:33 am »
dankjewel Rissie
gisteravond dan begonnen met antibiotica, een half uur later kreeg ik verschrikkelijke jeuk binnenkant mond
en mijn lippen en mond begonnen op te zwellen, gelukkig zat mijn huisarts nog, direct daar naar toe
een allergische reactie op die antibiotica, heb direct 2 spuiten gehad, een Medrol spuit ander weet ik niet
inplaats van antibiotica moet ik nu 5 dagen Medrol bijnemen,
mijn mond is nog wat opgezwollen maar is al beter pff, ben het nu beu aan het worden
zit al van 9 oktober in de lappenmand met mijn verkoudheid
gisteren dan ook naar ziekenhuis gebeld, naar oncocoach, ze was in gesprek met iemand zei ze, ik ga je seffens terugbellen
is niet gebeurd, heb haar dan juist een mail gestuurd, zal wel horen als er nog iets moet gebeuren
gr Sabine

Rissie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Ibrance (Palbociclib) en Femare (Letrozole) - Uitzaaiing borstkanker naar lever
« Reactie #121 Gepost op: oktober 30, 2018, 12:36:13 pm »
Beste Sabine,
Wat een shit is dat, antibiotica nemen om beter te worden en dan nu dit!
Ik hoop echt met je mee dat het snel terug beter zal gaan.
Als ze zeggen dat ze gaan terugbellen, en ze doen dat dan niet, dat is ook niet plezant, ze moeten van hun woord zijn!
Oké, ze hebben het wss wel druk, maar je zit daar dan toch maar te wachten op dat telefoontje.
Ik wil je langs deze weg heel veel sterkte toewensen en spoedig weer de "oude" worden.
Lieve groetjes,
Rissie

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: oktober 30, 2018, 13:29:03 pm »
dankjewel Rissie, het is nu echt uitzieken, ben moe en high van die Medrol pillen
maar als mijn infectie maar weg is
groetjes Sabine

Anna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: november 02, 2018, 16:14:45 pm »
@ Sabine, de medicatie is nog maar sinds vorig jaar december (2017) terug betaald, ze bestaat al langer.  Toen ik er in augustus mee begonnen ben, was er wel al een goedkeuring om ze aan patiënten te geven (na goede resultaten van een eerder studie) en heb ik een contract met de producent getekend dat ik in een 'studie' stapte, op die manier werd de medicatie gratis ter beschikking gesteld van het ziekenhuis. 
Met mijn man kan ik ook niet praten over mijn ziek-zijn.  Dan zijn de psychologen er gelukkig wel.  En eigenlijk wil er ook niet altijd mijn naasten mee belasten, want zij voelen zich soms machteloos, willen je helpen, maar kunnen dat niet.  Enkel luisteren, ... 
Ai, allergische reactie op de antibiotica.  Grr, daar wordt een mens helemaal gek van.  Je wil van die verkoudheid of bronchitis af en dan krijg je door de medicatie nog bijwerkingen er boven op.  Ik hoop toch dat het gauw de goede richting uitgaat met die verkoudheid.
Een oncocoach is dat een beetje zoals een borstverpleegkundige, die tussen jou en de oncoloog staat?  Ik heb het geluk dat ik mijn oncoloog zelf mag mailen en ik heb meestal dezelfde dag nog een antwoord (als ze natuurlijk niet in verlof is).  Op dat vlak heb ik het wel getroffen met haar. Ik hoef niet vaak beroep te doen op de borstverpleegkundige om een vraag te stellen aan de oncoloog.

Ik doe hier ook mijn best om niet verkouden te geraken.  Allerlei supplementen, veel handen wassen, natuurlijk neusspray, af en toe een Sinutab, ...  Van bezoek verwacht ik ook dat die niet snipverkouden binnen vallen, al houdt de ene persoon daar meer rekening mee dan de andere.  Helemaal ontlopen kan je het natuurlijk niet.  Ik kan moeilijk mijn huisgenoten aan de deur zetten als ze verkouden zijn.
Maandag mijn griepspuit laten zetten bij de huisarts.  Op voorhand gebeld met de vraag of ik 's morgens als eerste patiënt mocht komen, zodat ik niet in een volle wachtzaal moest zitten.  Woensdag had ik een rode wat verdikte vlek op de plaats waar ik de spuit gekregen had en verschrikkelijk veel jeuk.  Gelukkig gisteren al beter en vandaag zo goed als weg.

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: november 02, 2018, 17:34:59 pm »
hoi Anna,

dan zal mijn oncologe dat zo bedoeld hebben, dat die medicatie terugbetaalbaar is van dec 17.  Ja ik wil ze hier er ook niet altijd mee lastig vallen, maar ik mis toch af en toe bezorgdheid of een troostende arm rond mijn schouder, maar om te praten heb ik mijn psychologe ja, die vangt me altijd zo goed op.
Ben vanmorgen nog bij de huisarts geweest, heb nog restverschijnselen van mijn bronchitis: heesheid, krets in de keel en nog wat slijmen, mag afbouwen met aerosol en morgen laatste medrol nemen. Nu moet ik alleen nog aansterken want ben héél verzwakt, heeft me vitamine ampullen voorgeschreven.
Ja een oncocoach is gelijk een borstverpleegkundige, staat tussen mij en oncologe. Oncologe zegt ook dat ik haar altijd mag bellen, maar ik weet dat ze het druk heeft en het grote voordeel is weer dat ik bij haar nooit langer dan 10 minuten moet wachten voordat ik binnen mag, als zij dan nog telefoontjes krijgt veel, loopt ook alles weer uit, maar ik mag ook altijd naar haar bellen, drukt ze ook wel op, dus heb eigenlijk 2 keuzes. Niet twijfelen zegt ze als je met iets zit, we zijn er voor je, is wel fijn hé
volgende week vrijdag moet ik mijn griepspuit laten zetten, hopelijk is dan alles weg
nog een fijn weekend aan iedereen hier
xxx Sabine

Anna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: november 05, 2018, 12:31:51 pm »
Dag Sabine,
Hopelijk gaat het al wat beter met jouw verkoudheid.
Een troostende arm rond mijn schouder, af en toe bezorgdheid, ...  die krijg ik vooral van mijn kinderen.  Man kan dat niet.  Ik heb ook nog een paar goede vriendinnen die geen enkel onderwerp schuwen, zelfs al is het voor hen ook heel emotioneel.  Morgen heb ik mijn afspraak bij de psychologe.

Vandaag geniet ik van de zon: was buiten hangen, misschien buiten strijken, ....  :)

Rissie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: november 05, 2018, 12:48:51 pm »
Verdomme hé, ik mag mss hier niet vloeken maar het is weer niet goed, die neutrofielen weer te laag. Volgende week terug bloedafname. Indien ze dan nog te laag staan wordt de medicatie verlaagd naar 75 mg. Als het dan nog steeds zo zal zijn ivm die neutrofielen gaan ze de behandeling stop zetten, gaan ze een andere medicatie proberen. Dat wil ik niet zenne, zolang die medicatie zijn werk doet alhoewel je moet 2 weken wachten om opnieuw te beginnen ipv 1 week, en dan? Zolang de medicatie werkt? Awel dat snap ik niet, ik wil deze medicatie behouden zolang het helpt, want de tumormarker is weer gezakt, de hoofdtumor is nog amper te zien in de borst, de uitzaaiingen zijn ook stabiel. Awel dan, ik ben geen dokter maar ik zou zeggen dat er dan zeker niet moet gestopt worden met deze medicatie. Heb ik daar dan echt niks aan te zeggen? :(

@ Anna, is dat bij jou zo niet dat je de palbociclib 75 mg moet innemen? En bij jou geven ze toch geen andere therapie zolang deze werkt ondanks dat je extra rustpauzes moet nemen?
Als dat zo bij jou is waarom dan niet bij mij? Ik ga naar jouw ziekenhuis gaan komen dan, nah!

Zo bezorgd dat ik nu weer ben, zo veel angst want ik wil deze medicatie behouden maar mijn oncoloog snapt daar blijkbaar niks van, zo eigenzinnig zeker. :(

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: november 05, 2018, 12:58:49 pm »
@ Anna:
vannacht heb ik enorme pijnscheuten gekregen in beide benen, moest mijn benen in beweging houden of was anders niet uit te houden
vanmorgen dan gebeld naar de huisarts, mocht om 11 uur gaan, door die plaspillen kan je vocht tekort hebben en dat kan die pijnen veroorzaken, ook die Medrol
ik zei hem dat ik me precies zwakker en zwakker voelde, neem al vitaminen, heb nu magnesium bij voorgeschreven gekregen
nu moet dat stilletjes beteren, ook mijne bloeddruk moet zakken, toen ik binnenkwam had ik 17, even erna 15, maar is nog té hoog, maar kan ook van de Medrol komen
hij heeft ook nog eens bloed getrokken om te kijken of er nog bacterïele infectie inzit, want dat hoort hij niet altijd zo, longen klinken wel goed zei hij
hij heeft er dringend bij gezet en vanavond om half 6 weet ik al een uitslag, zit daar nog infectie in moet ik het ziekenhuis inschakelen
dan word er eventueel een longfoto gemaakt want die Afinitor kan longontsteking geven, dus duimen dat mijn bloed goed is
als dat goed is moet ik met die vitaminen en magnesium langzaam aansterken terug

ook van mij krijg je een lieve arm rond je schouder, krijg dat hier ook niet van mijne man, kan dat ook niet
maar wel van mijn dochter en vriendinnen, zoon kan dat hier ook niet, ik zie normaal donderdag mijn psychologe maar ga dat nu een week verzetten

@ Rissie : je mag gerust eens vloeken, begrijp je maar al te goed, ik zou ook vloeken, vraag nog eens duidelijk aan je oncoloog waarom je deze
                niet zou mogen doornemen indien 75 mg niet helpt, alleen bij extra week. Vraag hem om duidelijkheid, het gaat over jou, tuurlijk
               heb je toch ook iets te zeggen, duidelijke uitleg vragen en kijken wat hij uit te leggen heeft
               ook voor jou een dikke lieve knuffel en troostende arm rond je schouder
gr Sabine

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: november 11, 2018, 20:39:06 pm »
het is hier zo stilletjes, alles goed met iedereen
mijn bronchitis is genezen, alleen nu al weken duizelig
huisarts zegt van kristallen in mijn oor die niet op 1 lijn staan, heeft met evenwichtsorgaan te maken
ben nu 2 dagen medicatie aan het nemen
gr Sabine

Anna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: november 14, 2018, 00:11:41 am »
@ Sabine, fijn te lezen dat de bronchitis voor bij is. 
Mijn man heeft ook zo eens duizelingen gehad en die heeft daar speciale kiné voor gehad.

Het is de eerste keer dat ik me weken voor de controle scan nerveus en angstig voel.   :-\
Deze morgen wakker geworden met pijn in mijn twee polsen.  Is het van het weer of zouden de spuiten toch uitgewerkt zijn?  Ik kan niet meteen denken dat ik iets belastend gedaan heb (ik doe zo al bijna niets meer).  Het is zo stom want het leek terug wat beter te gaan nadat ik me overdaan had in de opruimwerksaamheden.
Nog iets waar ik me begin aan te storen is mijn steeds maar falende geheugen.  Ik heb de indruk dat het erger wordt.  Het maakt me heel onzeker.
Elke week moet de kiné-osteopaat me los kraken.  Telkens weer spannen mijn nek- en rugspieren zich op.
Dan loopt manlief hier weer verschrikkelijk te snotteren en het was nog maar een paar weken geleden ook van dat.  En ik wil verdorie niet verkouden worden of zijn.
Als ik dan nu de balans opmaak van hoe ik me fysiek vorig jaar voelde en nu voel, ...   word ik daar ook niet blijer van.

Wanneer ik zo alles op een rij zie dan verwondert het me niet dat ik zo moet vechten tegen de negatieve gevoelens, dat ik moeilijk in balans kan blijven.  Verdorie, ik wil me niet zo negatief en depri voelen.  Ik wil positief zijn en genieten van alle momenten die ik nog krijg.

Ik neem deze avond een volledig slaappil zodat ik eens goed kan doorslapen en hopelijk voel ik me morgen terug wat beter.

Voor de rest hoop ik dat het met iedereen goed gaat, voor zo ver dat mogelijk is.

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: november 14, 2018, 12:44:17 pm »
hé lieve Anna

even een steuntje in de rug, ik begrijp je gevoelens zo goed, zit de laatste tijd ook in een negatieve spiraal en ik wil dat ook niet
maar eerst slijmbeursontsteking gehad, heb nog 2 ontstoken pezen waar ik nog oefeningen voor moet gaan doen bij de kinesist. dan die bronchitis dat 3 weken aansleept, nu die duizeligheid, kinesiste heeft me ook een goede oefening voor gegeven en is nu ook al een stuk beter, ben al 4 weken niet kunnen dansen en kunnen gaan wandelen en ik heb echt die uitlaatkleppen nodig
volgende week nog eens met mijn psychologe gaan praten, heb ik ook moeten opschuiven met mijn ziek zijn, heb er weer echt nood aan
mijne rug en nek zit ook elke week vast, heb al artrose in de nek en met die zware medicatie erbij, ik liet  vroeger ook wekelijks mijne nek en rug kraken, maar ik mag dat niet meer van oncologe omdat ik het in mijn ruggewervels heb.
En dat geheugen, nog zoiets hé, hier zijn ze soms kwaad dat ik zoveel vergeet maar ik kan er potverdomme ook niets aan doen, dat krijgen we allemaal maar cadeau.
Ik wil net als jij in balans kunnen blijven, positief zijn en kunnen genieten
maar vecht momenteel ook tegen negatieve gevoelens en dan word ik ook kwaad op mezelf omdat ik niet positief kan zijn, erg hé
het kan me ook allemaal niet schelen momenteel, ik heb een tijd gehad dat ik zo gezond mogelijk wou eten, ik voel ook dat ik dan minder last heb van bijwerkingen en het voelt beter aan, nu kan het me niet schelen, ik snoep enorm veel en eet waar ik zin in heb, heb nochtans hoge cholesterol door mijn medicatie, maar heb zoiets van: ben toch niet meer gezond, waarom moet ik nog overal op gaan letten
ben echt aan het rebelleren, heeft toch geen nu bij mij, en zo van die uitspraken heb ik veel nu
het is goed dat we hier van ons af kunnen praten vind ik; lotgenoten begrijpen elkaar al met een half woord
wanneer heb jij je controle en scan?
Ik volgende week controle, raar genoeg ben ik niet nerveus deze keer, het kan me gewoon niet schelen, ik wil er gewoon niet aan denken
maar snoep me te pletter, dus onbewust wel stress
een dikke lieve knuffel en hopelijk voelen we ons alletwee rap wat beter hé
xxx Sabine

Anna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: november 14, 2018, 17:33:09 pm »
Hey Sabine,
Het is zo herkenbaar wat je schrijft.  Ik heb het even gehad met de kankerwolk die boven mijn hoofd hangt en als er dan nog maar iets stoms zoals een verkoudheid bij komt dan zou ik willen gillen dat ik al genoeg op mijn boterham heb.  En die bijwerkingen, ...  pfff soms heb ik het er allemaal mee gehad.  Ik hoop alleen dat ik me zo niet blijf voelen voor de rest van de donkere periode die er aan komt. 
Toen ik de diagnose kreeg nam ik me voor geen druppel alcohol meer te drinken, enkel met mijn verjaardag en nieuwjaar drink ik één glaasje champagne.  Wel, nu denk ik soms ook verdorie wat kan een glaasje kwaad.  Het was proclamatie van de dochter en ik dronk een glaasje cava en heb me nog eens laten bijvullen.  Mijn schoonbroer was jarig en nodigde ons uit voor een glaasje champagne en daar heb ik dan ook weer mijn glaasje laten bijvullen.  Gewoon uit balorigheid.  Want eigenlijk heb ik mijn dochter beloofd om geen alcohol meer te drinken, enkel op speciale gelegenheden en dus voel ik me schuldig omdat ik het dan niet bij één glaasje heb gehouden. 
Mijn volgende scan is op 29/11 en dan dag erna bij oncoloog.
Gesprek met psycholoog op 5/12.

Het zal wel eens beteren terug zeker met dat negatief gevoel. 

Een dikke knuffel voor jou en iedereen die hem hier kan gebruiken.

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: november 14, 2018, 19:03:33 pm »
Hoi Anna,

ook zo herkenbaar wat jij allemaal schrijft, voel momenteel net hetzelfde als jij, ook ik ben die kankerwolk boven me zo beu, en dan komt die ontsteking in mijn schouder, die bronchitis, die duizeligheid. Ik zou ook willen gillen en weglopen van alles. Ik probeer mezelf wat in bedwang te houden door te snoepen. Is mijn uitlaatklep momenteel, eerst was dat altijd dansen en wandelen, maar nu al een maand niet kunnen doen, door te dansen kan ik ff vergeten dat ik ziek ben, en dat voelt zo goed.
en gelijk je zegt, die bijwerkingen allemaal, zijn soms zo heftig. En ik hoop net zoals jij dat ik me zo ook niet blijf voelen, want dat wil ik niet, wil juist genieten zoveel mogelijk. Heb straks naar mijn psychologe gebeld, ik ben dinsdag voor onderzoeken in het ziekenhuis, ik mag bellen als die zijn afgerond en dan kan ik haar spreken, heb haar zo nodig nu, zij kan me terug wat in balans brengen.
want hier kan ik er niet over praten, mijne man kan niet met emoties om en die steekt graag zijne kop in het zand, die is ervan overtuigd dat ik hier nog 30 jaar rondloop, hij zegt dat ik pessimistisch ben als ik het anders uitleg, maar ben realistisch niet pessimistisch, ben juist een optimist met veel zin voor humor, maar dat is momenteel ver te zoeken.
dan heb jij de week na mij controle, zal voor je duimen
ook voor jou een dikke lieve knuffel
xxx Sabine

Jufke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: november 14, 2018, 23:01:50 pm »
Anna en Sabine,
Het is al een hele poos geleden dat ik hier nog iets postte maar ik weet niet of het de tijd van het jaar is of iets anders maar ook ik heb het moeilijk de laatste weken en wou hier direct niets negatiefs zetten omdat ik denk dat ik voor sommigen hier geen hulp bied...

Jullie hebben me over de streep getrokken, dus hier mijn verhaal:
September, geboorte van mijn kleinzoon, Boaz. Ik dacht dat ik zou heropleven, moed hebben, mijn zinnen kunnen verzetten...maar niets is minder waar....ik hou zielsveel van hem en voel wel een band met hem maar steeds spookt het door mijn hoofd, voor hoelang ga ik hier kunnen van genieten...

Drie weken geleden een verkeerde beweging gedaan en tot nu veel meer pijn in ruggenwervel, borstbeen en ribben. Dus de schrik zit er weer in dat de kanker zich weer ergens heeft gemanifesteerd .
Ondertussen in de grote vakantie al facetinfiltratie gehad tegen de pijn, die niets heeft geholpen. Daarna doorgestuurd naar afdeling bewegingsstelsel , daar konden ze ofwel inspuiting in spieren geven ofwel kiné ...heb voor het laatste gekozen maar tot nu toe helpt dat ook niet.
Oncologe, neurochirurg en dokter bewegingsstelsel zeggen alle drie hetzelfde, ik zit nog volop in mijn herstel en het is normaal dat ik nog pijn heb....maar nu het erger geworden is , denk ik er anders over...

In september waren de uitslagen van de scans zeer goed, de activiteit in de zieke wervel was fel verminderd tegenover de scans van juni, dus goed nieuws. Oncologe zei dat het niet meer nodig was elke maand bij haar te gaan, dat huisarts nu bloedcontrole kon doen. En pas om de drie maanden ,wanneer scans genomen worden bij oncologe terug...
Rationeel besef ik dat dit een goed teken is maar psychologisch heb ik het er moeilijk mee, toch liever elke maand bij oncologe dan bij huisarts....

Gisteren was het 1 jaar geleden dat ik uitslag van botscan gehad heb waar ze ‘iets’ op zagen maar niet direct konden zeggen of het om een uitzaaiing ging of niet. Dus die film passeert ook weer alle dagen voor mijn ogen, de onzekerheid, het wachten dat moordend is... begin december operatie aan de rug, januari bestralingen....
En door de pijn die weer erger geworden is, heb ik schrik dat ik weer op ‘af’ sta en dat alles zich weer gaat herhalen....

Dit weekend babyborrel gehad en ik heb niets kunnen doen , waar ik vroeger de touwtjes in handen nam en de leider was, ben ik nu volger geweest en alles moeten overlaten aan anderen. Niet dat het beter zou geweest zijn als ik het georganiseerd zou hebben maar het knaagt....vrijdag en zaterdagvoormiddag zoveel mogelijk gerust omdat ik in de namiddag alles zou kunnen meemaken en er kunnen van genieten hebben...

Vorige week dan bij huisarts geweest en ik heb juist mijn pijnstilling moeten verhogen in de hoop dat de pijn zou minderen maar niet dus....

Vorige week terug gestart bij psychologe. Zij heeft direct contact opgenomen met mijn oncologe maar die kon me deze week onmogelijk zien, volzet...vandaag moest ik bloedafname laten doen, dus stelde ze voor om resultaat af te wachten morgen...
Aan huisarts vandaag gevraagd of hij mij niet kon doorverwijzen om toch een scan ofzo te laten nemen( eerstvolgende scans op 10 december) maar dat wou hij niet , hij wil geen onnodige onderzoeken laten doen. Wanneer uitslag niet goed is morgen, zal hij contact met oncologe opnemen. Maar 10 december is nog lang,hé...

Psychologe zei dat ik heel rationeel kan denken maar dat ik het psychologisch niet kan plaatsen....

Ik heb het moeilijk nog te hopen op....ja, op wat eigenlijk...?
Mentaal zit ik er compleet door...morgen terug bij psychologe en dat zal nog een paar weken na elkaar moeten, vrees ik...

Zo een ganse boterham...bedankt voor jullie luisterend oor...
En nu maar duimen zeker?👍👍👍

Groetjes,
Jufke Sandra
« Laatst bewerkt op: november 14, 2018, 23:20:26 pm door Jufke »

Jufke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: november 15, 2018, 09:57:26 am »
Hallo lotgenootjes,

Goed nieuws!! Neutrofielen 2400, tumormarker 2 punten gedaald!
Nu grootste bezorgdheid: vanwaar komt de pijn?

Jufke