Auteur Topic: Letrozol  (gelezen 4085 keer)

Vinnieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Letrozol
« Gepost op: oktober 06, 2017, 17:21:16 pm »
Hallo iedereen,

Graag had ik zowel positieve als negatieve reacties gehad op letrozol. Ik moet hier 1 november mee starten, maar als je de bijsluiter leest heb je al niet meer veel zin erin.

Ingrid Poortman

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Letrozol
« Reactie #1 Gepost op: oktober 17, 2017, 22:38:14 pm »
Ik neem nu bijna 1 jaar Letrozol (Femara). In het begin viel het nog mee, maar na een tijdje reumatische pijnen, aan enkels, polsen en vooral de knieën. Ik ga sinds kort terug naar de kinesiste en probeer dagelijks wat oefeningen te doen, zodat alles soepel blijft.
Sinds begin september heb ik ook last van rode jeukende vlekken in mijn hals. Mijn oncoloog beweert dat dit door iets anders komt, maar op de bijsluiter van Femara staat dat je er ook huidirritaties, rode vlekken en jeuk kan van krijgen.
De opvliegers vallen wel mee, maar mijn cholesterol is ook gestegen (mijn gewicht gelukkig nog niet :-) ).
Maar laat je nu niet afschrikken door mijn ervaringen, want het
kan bij iedereen verschillend zijn. Ik wens je in elk geval het beste.

Vinnieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 19, 2017, 09:44:43 am »
Dag Ingrid, bedankt voor uw reactie. Spier en gewrichtspijnen heb ik nu al omdat ik daar heel gevoelig voor ben. Heb jij ook last van haaruitval? Daar heb ik wel bang voor. Voor de rest hoop ik inderdaad dat ik ze vrij goed ga kunne verdragen. Afwachten dus.

Groetjes

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2017, 01:57:40 am »
Sinds 4 augustus neem ik ook Letrozole, in combinatie met Palbociclib.  Voorlopig heb ik alleen last van pijnlijke knieën en lichte stijfheid in de benen 's morgens.  Eens ik in beweging ben, gaat dit weer weg.
Laat je niet afschrikken door de bijwerkingen die op de bijsluiter staan, want het is voor iedere persoon verschillend hoe die reageert op het medicijn.

Vinnieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 23, 2017, 07:47:31 am »
Dag Anna,

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Stelt me toch al enigszins gerust als ik hoor welke klachten jij en Ingrid hebben. Ik hoop dat het bij mij ook gaat meevallen. Ik wens u nog veel sterkte. Groetjes

Ingrid Poortman

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2017, 21:56:46 pm »
Ivm haaruitval. Ik heb niet zoveel last van haaruitval, maar mijn haar is wel veel dunner geworden, zodat je er wat 'door' kan kijken. Ik probeer dat wat te camoufleren door mijn haar in laagjes te laten knippen, zodat het voller lijkt.

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2018, 02:32:42 am »
Ondertussen neem ik nu ongeveer een halfjaar Letrozole in combinatie met Palbociclib.  Net zoals bij Ingrid heb ik nu ook last in mijn rechterpols.  Twee weken terug was het een klein puntje dat pijn deed, maar nu voel ik het de ganse dag zeuren en bij bepaalde bewegingen is de pijn vrij sterk. De oncoloog zei dat dit een typische bijwerking is bij Letrozole.  Ik moet nu naar een fysisch geneesheer/revalidatiearts en ik hoop echt dat er daar iets aan te doen is.

De structuur van mijn haar is ook veranderd, het is dunner geworden.  Ik verlies ook wel een beetje haar maar heb zeker geen kale plekken.  'k Hou het nu lekker kort, anders is er toch niet mee aan te vangen.

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 03, 2018, 13:20:04 pm »
ik heb 4,5  jaar Femara genomen, kon die redelijk goed verdragen
gr Sabine

Vinnieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 04, 2018, 15:25:59 pm »
Bedankt iedereen voor de reacties.
Ik neem nu een 4 maanden letrozol en heel veel last van spier en gewrichtspijnen. Vooral in vingers, polsen en voeten. Momenteel.is het bij mij ook moeilijk te zeggen of alles van de letrozol komt, aangezien ik 2 weken geleden een halve prothese in mijn knie gekregen heb en ik daar natuurlijk ook veel pijn van heb met onder andere te lopen met krukken. Ook mijn andere knie zal nog moeten gebeuren waardoor ik momenteel in een donkere periode zit met heel veel pijn. 2 jaar geleden ook al aan beide knieen geopereerdd, vorig jaar dan borstkanker vehad, dit jaar terug een knieoperatie en waarschijnlijk begin volgend jaar de andere knie nog. Hopelijk kan ik dan een streep,trekken onder het medische en een beetje hoopvol naar de toekomst kijken. En natturlijk ook te hopen dat de bijwerkingen van de letrozol dan ook een beetje doenbaar blijven. Dunner haar heb ik,er niet van, integendeel.

Jelleke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 17, 2018, 20:04:48 pm »
Hallo, ik ben nieuw op dit forum want ik weet net zes weken dat ik hormoongevoelige borstkanker heb (0,8x1,5 cm ). Ben drie weken geleden geopereerd (borstsparend en sentinelprocedure met level 1 van de lymfeklieren). Alles is zuiver en vermits ik maar een klein risico heb, heb ik geen bestraling gewild ( te heftig voor iets wat er waarschijnlijk niet is). Ben wel gestart met Femara en ik sta wat huiverig tegen de bijwerkingen. Ik ben 63 jaar en ben nog nooit in een ziekenhuis geweest en heb tot nu nog nooit klassieke medicatie genomen dus voor mij is het wel heftig. Ik ben door alle verhalen al veel te weten gekomen. Hopelijk ga ik een voorbeeld zijn van iemand met weinig bijwerkingen. Ben ik er gevoelig voor? Ik weet het niet. We zullen wel zien. Sterkte iedereen!

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 23, 2018, 19:04:50 pm »
Op 4 augustus zal ik de Letrozole een jaar nemen en ja ook bij mij zijn de problemen begonnen.  Vooral mijn polsen doen verschrikkelijk veel pijn.  Tot nu toe nam ik af en toe Spidifen en alle dagen Pantomed om de maag te beschermen.  Ik mocht ook proberen met Feldene Lyotabs, maar die deden bij mij niets uit.  Dinsdag heb ik een afspraak bij een fysisch geneesheer.  Hopelijk komt er daar een iets meer afdoende oplossing uit de bus wat soms staat het huilen me nader dan het lachen.

Jelleke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 28, 2018, 19:59:55 pm »
hallo, toen ik met Femara startte koesterde ik blijkbaar ijdele hoop want na 2 maanden heb ik bijwerkingen die  ik helemaal niet verwachtte: alle dagen koppijn (heb ik anders nooit) misselijk(precies dat ik zwanger ben) en diaree (heb ik ook nooit). Het ergste is 's morgens opstaan, zo stijf als een plank, vooral mijn lijf en rug en benen. En opstaan doe ik met muziek: ieder teenkootje, enkels, heupen en ellebogen en polsen kraken. Vooral mijn heupen zijn pijnlijk. Na wat rondstappen ebt de stijfheid weg. In de zetel zitten voor tv is ook niet alles want wanneer ik iets te drinken wil halen kan ik moeilijk recht. Gisteren op controle geweest en de assistente verzekerde mij dat mijn eerste 3 klachten niet van dat pilletje waren en de andere klachten zouden weggaan? Ik heb de indruk dat ik niet ernstig genomen wordt.
Ik voel mij nu slechter worden i.p.v. beter. Om nog te zwijgen van mijn rechter arm, daar moet ik dan toch mee naar de kiné. Binnen 3 maanden screening osteoporose en terug op controle. Op mijn vraag of dat dan door Femara komt kreeg ik het antwoord: "nee, dat komt omdat je 63 j bent en dan wordt je best gescreend. " Ik denk niets meer te zeggen over mijn vermoedelijke bijwerkingen maar ik kies voor kwaliteit van leven vermits in mijn verslag staat "klein risico" en als het te erg wordt dan stop ik ermee. Ben ik een moeilijke patiënt? Misschien maar ik ga niets doen om een ander te plezieren, hoe goed ze het ook bedoelen. Dat de dokters het zelf eens een jaartje proberen!

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 30, 2018, 20:02:30 pm »
Jelleke, het is natuurlijk iedereen zijn keuze.  Je koos om geen bestraling te krijgen en denkt er nu ook aan om te stoppen met de Letrozol.  Het is jouw recht om die keuze te maken, maar ik zou ze niet kunnen of durven maken.   

De Letrozol geeft bij mij vooral extreme pijn in de polsen.  Ik heb al verschillend adviezen van oncoloog opgevolgd maar tot nu toe heeft geen enkele medicatie de pijn kunnen wegnemen.  Van de laatste pijnstiller die ik voorgeschreven kreeg, had ik pijnlijke buikkrampen en de pijn in de polsen was enkel een beetje afgevlakt maar zeker niet weg.  Nu moet ik afspraak maken bij fysisch geneesheer om cortisone spuiten te krijgen in de polsgewrichten.  Ik hoop echt dat die helpen, want de pijn weegt heel erg op mijn gemoed.

Ik wens iedereen nog veel moed en sterkte toe.

Jelleke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 02, 2018, 19:02:58 pm »
Een behandeling kiezen kan je niet overlaten aan anderen of je kan niet voor anderen beslissen. Ieder geval is anders. Klein risico op herval of groot risico, dat is voor mij een hemelsbreed verschil. Vier goede vriendinnen van mij hadden borstkanker. Eén ervan heeft enkel de operatie ondergaan, de drie anderen hebben of bestraling of chemo en Femara genomen. Alle vier leven ze nog. Verschil is dat Greta na 15 jaar nog steeds heel goed is en de drie anderen al enkele jaren sukkelen en pijn lijden. Eén ervan is ook vroegtijdig gestopt omdat de kwaliteit echt O was. Dat zet je aan het denken. Een behandeling weigeren is niet dom, niet na een tweede en derde opinie bij onafhankelijke dokters. Ik wordt opgevolgd in het ziekenhuis en bij een arts-homeopaat in Leuven. Ik heb het risico genomen en bij terugval kan ik nog altijd de drastischer middelen gebruiken. Dit heb ik wel met mijn oncoloog in het ziekenhuis besproken. Dokters geven altijd standaardbehandeling, in Nederland is dit eerder behandeling op maat.
Het leven is voor mij ook kostbaar, zo kostbaar dat ik  zelf wil  beslissen wat het beste lijkt voor MIJ. Achter een behandeling moet je achter staan vind ik.
Daarom is het waardevol om ervaringen van anderen te lezen.
Hou er allemaal de moed in, 2 stappen vooruit en al eens ééntje achteruit, dat geeft niet! We komen er wel en iedere dag is er ééntje die men ons niet meer kan afpakken!

Jufke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 05, 2018, 18:53:10 pm »
Hallo iedereen,
Na 7 maanden femara begonnen de gewrichtspijnen ook bij mij te verergeren. Mijn oncologe zei me dat ze naar een congres geweest was waar ze acupunctuur voorstelden. Resultaten kwamen van uit een testgroep. Vele dokters hun mond viel open, zei ze.
De meeste vrouwen hadden er baat bij na 10-12 beurten. Oncologe zei juist dat ik best navraag deed bij ziekenfonds over terugbetaling en er ook moest voor zorgen dat ik bij een gediplomeerd iemand ging .

Nu, met het idee, alle hulp is welkom ben ik vorige week vrijdag voor de eerste keer geweest en ,de wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar , ik heb minder pijn!! Ik had vooral last in mijn knieën en vingers.

Op 25 augustus ga ik voor de tweede keer. Ik ga haar vragen of het mogelijk is dat ik het van de eerste keer al voelde of dat het mijn gedachten maar zijn ;-)

Misschien helpt dit niet iedereen maar ik kan maar een mogelijkheid om de pijn te verminderen voorstellen...

De acupuncturiste waar ik ga vraagt de eerste keer 50€ en nadien 40 € per keer. Mijn ziekenfonds (cm)betaalt niets terug.

Sofie Lecompte heeft een praktijk in Overijse en zit ook in Ninove.

Praktijk Tian
Witherendreef 56
3090 Overijse

Health n Care
Leopoldlaan 65
9400 Ninove

Zonnige groetjes uit  Tirol Oostenrijk

Jufke