Auteur Topic: Bijwerkingen Femara  (gelezen 5990 keer)

Ingrid Poortman

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Bijwerkingen Femara
« Gepost op: oktober 04, 2017, 17:33:46 pm »
Ik heb vorig jaar in mei een borstsparende operatie ondergaan. Daarna 16 keer chemo gehad en 33 bestralingen. Sinds november vorig jaar ben ik ook gestart met hormoonpillen Femara. De eerste periode niet zo veel last, maar na een tijdje reumatische klachten, vooral aan de knieën, enkels en polsen.
Sinds een viertal weken heb ik ook last van jeukende rode vlekken in mijn hals. Tijdens een controleconsultatie bij de oncoloog meldde ik dit, maar ik kreeg als antwoord dat dit wel van iets anders zou komen. Terwijl er op de bijsluiter van Femara staat dat je er ook huiduitslag, droge huid en jeuk kan van krijgen.
Heeft iemand hier ook ervaring mee ?
Ik gebruik ondertussen een zalf tegen eczeem en dat verzacht wel. De plekken vervagen stilaan, maar komen soms ook weer terug.

tenderke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Bijwerkingen Femara
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2017, 00:05:32 am »
beste ingrid,
heb net je bericht gelezen, en femara gegoogled .
je hebt dus duidelijk de bijwerkingen. huiduitslag en pijn in gewrichten zijn gekende bijwerkingen van dit product
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiTt8y1-NfWAhWnAMAKHROVBwMQFggmMAA&url=http%3A%2F%2Fbijsluiters.fagg-afmps.be%2FDownloadLeafletServlet%3Fid%3D108350&usg=AOvVaw0kqOv6ErXX_brZfeHYbggf
je oncoloog zou dit nochtans moeten weten denk ik, aangezien ik dit als leek zo snel en makkelijk kan vinden. ik zou zeggen , vraag het ook eens aan je huisdokter.
veel beterschap gewenst!!! patje
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2017, 18:30:32 pm door tenderke »

Flor

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 30, 2017, 10:36:34 am »
Beste Ingrid, ik neem al 3 jaar tamoplex (bilateraal mammacarcinoom , hormonaal, met bilaterale okseluitruiming, 8 chemo's en 33 bestralingen)
had ook veel last van spierpijnen, ik neem dagelijks 2 capsules flexofytol Tilman een curcumaextract en dat helpt enorm tegen de gewrichtspijnen. Te koop bij de apotheker of online.
Hopelijk kan het jou ook helpen!
Greetzzzz, Flor

mariama

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 20, 2017, 13:55:18 pm »
Beste Ingrid ,

Ik heb eerst femara gekregen. Dit gaf me veel reumatische pijn , stroefheid , jeuk  en rode huid . Ik kon amper nog kleding verdragen . Mijn oncoloog heeft me naar een dermatoloog gestuurd.....
Het is een hele zoektocht geworden . Intussen ben ik aan mijn 4de antihormonenmedicatie toe. Momenteel neem ik Novadex . De pijn is minder en mijn reactie op de huid ook . Kort gezegd ondervindt ik hier dagelijks nog wel last van maar het is draaglijker . Prof Neven stelde me onlangs voor 3 mnd te stoppen met de medicatie om te zien wat dit zou geven . Hij gaf aan dat dit geen gevolg zou hebben op mijn herval kans maar dat zie ik niet zitten . Ik heb mijn arts altijd zeer goed aangegeven hoe ik me voel en ik moet zeggen dat hij alles gedaan heeft om me tegemoet te komen.
Hij weet dat ik het mezelf kwalijk zou nemen dat ik stop met de antihormonenkuur en zou hervallen . Bespreek het goed met je arts . Momenteel neem ik in overleg met mijn arts nu Novadex , paracentemol en een anti- allergicum . Dit laatste is ook wat slaapverwekkend en het helpt me de nacht beter door te komen zodat ik weer monter aan de dag kan beginnen. Veel succes.....

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 22, 2017, 18:20:34 pm »
Misschien neem ik de Letrozole/Femare nog niet lang genoeg om daar al klachten van te hebben.  Ik neem ze pas sinds begin augustus en tot nu toe valt het best mee.  Enkel wat last van stijfheid in de benen.  Ervoor nam ik Tamoxifen en mijn vapeurs zijn nu minder hevig.

Ik hoop dat iedereen die geconfronteerd wordt met vervelende bijwerkingen, daar een oplossing voor aangeboden krijgt.

arro57

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2017, 09:46:08 am »
dag dames,

heb 5 jaar femara genomen (1 week geleden mijn laatste pilletje geslikt ;))....ik had ook enorm veel last van gewrichts- en spierpijnen (ik had om de zoveel tijd een spuit nodig in mijn ellebooggewricht, duimgewricht + ik stapte uit de auto als een robot, enz) ....ben CURCUFLAM FORTE beginnen nemen (ik nam 2 tabletjes per dag )....curcuflam is geen geneesmiddel, maar een voedingssupplement, dus onschadelijk....na enkele weken totaal geen last meer! van niks!
ik was er eens mee gestopt  toen ik buikgriep had en dacht "okee, de klachten blijven weg, ik hoef die curcuflam niet meer", maar na een week of 2 kwamen de pijnen dubbel zo intens terug....ik heb mij dan maar voorgenomen om curcuflam zo lang te nemen als dat ik femara moest nemen.....dus....AANRADER!

Ingrid Poortman

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 27, 2017, 21:50:15 pm »
Hallo, fijn om te horen dat er dan toch een middel bestaan om die reumaklachten wat tegen te gaan. Bedankt voor je tip.

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2018, 02:38:47 am »
Ondertussen neem ik nu ongeveer een halfjaar Letrozole in combinatie met Palbociclib.  Net zoals bij Ingrid heb ik nu ook last in mijn rechterpols.  Twee weken terug was het een klein puntje dat pijn deed, maar nu voel ik het de ganse dag zeuren en bij bepaalde bewegingen is de pijn vrij sterk. De oncoloog zei dat dit een typische bijwerking is bij Letrozole.  Ik moet nu naar een fysisch geneesheer/revalidatiearts en ik hoop echt dat er daar iets aan te doen is.

Van een lotgenote kreeg ik de raad om 'Flexofytol' te nemen, dit is ook voedingssupplement met curcuma in.  'k Ga dit voorleggen wanneer ik bij de fysisch geneesheer ben.

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 03, 2018, 13:18:13 pm »
hoi dames,

als je flexofytol wilt nemen of andere voedingssupplementen met kurkuma in, altijd eerst bespreken met je oncologe
heb ook een hele tijd flexofytol genomen, helpt idd enorm tegen gewrichtsklachten
maar momenteel neem ik Afinitor, en nu mag ik geen flexofytol nemen, dat gaat niet samen met Afinitor
neem nu glucosamine voor de gewrichten, mag wel, maar helpt niet zo goed tegen de pijn
gr Sabine

Biekes

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 23, 2018, 11:00:19 am »
Ik lees dat jullie curcuma / curcudyn gebruiken.
Mijn oncoloog (Gasthuisberg) heeft dat afgeraden. Kurkuma in geconcentreerde vorm kan de anti-hormoontherapie tegenwerken.
Je mag het wel gebruiken om te kruiden, best niet in geconcentreerde vorm.

Hetzelfde geldt voor soja. Maximum 2 eenheden per dag. Geen hoog geconcentreerde pillen.
Maar in dit geval omdat soja een fyto oestrogeen bevat.

Ach ja ... misschien alles met een korrel zout nemen.
Het is allemaal niet bewezen, vrees ik.
Maar ik neem het zekere voor het onzekere.

Gelukkig mogen we nog lachen :-)
Da's wel bewezen!

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 23, 2018, 16:53:43 pm »
hoi Biekes,

ik mag momenteel geen curcuma gebruiken in pilvorm omdat ik Afinitor neem en dat vecht met elkaar
maar bij mijn vorige diagnose nam ik hormoonbehandeling en toen mocht ik het wel
zo zegt iedere oncologe precies iets anders
ze weten het zelf niet tegoei denk ik
gr Sabine

Biekes

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 24, 2018, 13:25:07 pm »
Neen ze weten het niet tegoei.
Maar als ze het niet weten, dan neem ik het zekere voor het onzekere.
Ik neem dus niks extra :-(