Auteur Topic: kosten borstreconstructie  (gelezen 2459 keer)

Anja De Graeve

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
kosten borstreconstructie
« Gepost op: mei 10, 2017, 12:19:56 pm »
Betere terugbetaling van borstreconstructie op een tweepersoonskamer werkt !
Vorige week is de factuur van mijn unilaterale borstreconstructie binnengerold en ik was aangenaam verrast.
De totaalfactuur is 5.658, 21 euro, waarvan de mutualiteit voor 5.410, 45 euro is tussengekomen.
Van de resterende 247,76 euro die ten laste van mezelf valt, komt de hospitalisatieverzekering nog tussenbeide. Rest me uiteindelijk nog 54 euro voor TV, tel,...)

Tonia

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: kosten borstreconstructie
« Reactie #1 Gepost op: juni 02, 2017, 11:39:43 am »
Dat is heel goed nieuws ! Ik krijg in het najaar borstreconstructie. Blijkbaar mag ik zelfs een eenpersoonskamer nemen van de hospitalitatieverzekering. En is alles goed verlopen? Groetjes Tonia

Kim86

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2017, 16:13:09 pm »
Is er een verschil in een preventieve borstreconstructie of effectief na ziekte?
Qua terugbetaling bedoel ik dan

sociale dienst Kom op tegen Kanker

• Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2017, 09:31:45 am »
Een preventieve borstreconstructie heeft dezelfde terugbetalingstarieven als na borstamputatie, wanneer er sprake is van een preventieve amputatie en reconstructie kiest bij een genetisch sterk verhoogd risico (van 60 tot 80%) op borstkanker.
Meer hierover lees je hier: http://www.allesoverkanker.be/tussenkomsten-ziekenfonds-na-borstkanker#borstreconstructie-met-eigen-weefsel

katiacarrijn

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 02, 2017, 14:30:54 pm »
Hallo iedereen,

Ik heb eind augustus een prevevtieve borstamputatie ondergaan. Ik heb gekozen voor een reconstructie met implantaten.
Eerst is een expander geplaatst, om volgend jaar de definitieve implantaten te plaatsen. Ik heb voor deze ingrepen een goedkeuring van het ministerie van volksgezondheid en cm voor terugbetaling. Nu loopt de fillung van de expander niet naar behoren. Ze vullen onderaan niet goed op. De pl chirurg heeft een lipofilling voorgesteld om dit probleem op te lossen. Ook zitten de expanders te hoog. Ze zijn wat verschoven. Tot mijn grote verbazing heb ik van mijn pl chirurg een papier ter ondertekening voorgelegd gekregen, dat de ingreep al een esthetische ingreep beschouwd wordt, met ereloonsupplementen erbovenop. Ik moet bovendien de helft van de ingreep op voorhand betalen aan de dokter of de ingreep gaat niet door. Ik heb dit voorgelegt aan het ziekenfonds en ook zij komen niet tussen. Dus ik moet meer dan 1000 euro uit mijn eigen zak betalen voor de borstreconstructie. Dit vind ik echt niet kunnen. Dit is fysisch en emotioneel een zware beslissing en ik vind het absoluut niet kunnen dat er voor bepaalde onderdelen van de reconstructie er een esthetische ingreep van gemaakt wordt, met grote ereloonsupplementen erbovenop. Ik ging ervan uit dat een borstreconstructie geregeld was door het ministerie van volksgezondheid.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee ?

katiacarrijn

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 16, 2017, 17:58:55 pm »
Voor de masectomie ben ik op een 2 persoonkamer geweest. Daar heb ik nog geen factuur van gekregen, maar er zijn complicaties. De tissue expanders zijn naar boven verschoven en onderaan de tepelnis er geen goede vulling.

De pc wil dit oplossen met ook een lipofilling. Ik moet nu meer dan 1000 euro uit eigen zak betalen en een voorschot van meer dan 600 euro. Ik vind dit in mijn geval echt niet kunnen. Het betreft hier niet om een esthetische ingreep.
 Maar een reconstructie goedgekeurd door de adviseur.  Dit had ik niet verwacht en ik ben er ook niet mee akkoord

Heeft er hier iemand ervaring mee