Auteur Topic: geen vakantie gekregen?-geen uitkering in december !  (gelezen 12539 keer)

ingetje

• Gast
geen vakantie gekregen?-geen uitkering in december !
« Gepost op: januari 08, 2007, 16:39:32 pm »
Hallo ,

Nog zo iets wat men bovenop de kanker cadeau krijgt : dit jaar kon ik geen vakantie opnemen, er was veel te veel werk bij mijn baas.
Dan onderging ik in september een borstamputatie en nu nog tot 12 januari chemo en daarna nog een aantal weken bestralingen , zodat ik in 2006 wel  13.5 dagen vakantie niet heb kunnen opnemen .
Als dank hiervoor krijg ik ( en vele anderen) in de maand december gèèn ziekte uitkering voor bijna 3 weken !
Eerst kon ik hier wel inkomen , totdat ik de vergelijking maakte met een fictieve "collega" in dezelfde omstandigheden (operatie , ....) die wèl zijn verlof mocht opnemen , en dus wèl  rustig thuis zat terwijl ik moest werken .
In vergelijking met deze fictieve collega zijn diegenen die geen verlof konden of mochten nemen nl. wel benadeeld .
1.Wij konden nièt genieten van een welverdiende vakantie ( deze herstelperiode na een zware operatie en idem behandelingen noem ik gèèn vakantie!) .
2. Wij werden dan weliswaar  betaald voor ons werk , maar op ons loon betalen wij èn onze baas belastingen èn RSZ bijdragen - in mijn geval bedraagt dit voor die periode +- 1000 Euro mèèr inkomsten voor Vadertje Staat
3. Als dank voor deze extra inkomsten voor de Overheid , worden wij bedankt door ons in december bijna zonder inkomen te zetten !( Onze collega , die wèl zijn vakantie mocht opnemen , die dus niet voor meer inkomsten zorgde voor de Overheid , krijgt dan weer wel zijn ziekte-uitkering gewoon doorbetaald )

Ben ik de enige die dit niet logisch vindt ? Ik ben helemaal niet jaloers op mijn collega's die wel doorbetaald werden , en zou dus zeker niet willen dat ook zij niet betaald worden in december , maar ik vind het helemaal niet correct dat diegenen die mèèr hebben gewerkt èn hebben bijgedragen aan de Overheid ,  in december niet word uitbetaald ; dit systeem is in elk geval voor verbetering vatbaar denk je niet ?
Graag jullie reactie ?

Inge

campert5c

• Gast
Re:geen vakantie gekregen?-geen uitkering in december !
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2007, 15:50:47 pm »
ingetje ik had net het zelfde voor als jij , einde maand maart zwaar ziek geworden en ook ik kreeg de dagen van mijn verlof die ik had voor dat jaar niet uitbetaald door het ziekenfonds , dus mijn werkgever betaalde mij de vakantie dagen als bediende maar het ziekenfonds betaalde die periode niet ,
De bediende van het ziekenfonds heeft het wel in orde gebracht dat alles gespreid is gebeurd , dus 3 maanden na elkaar ongeveer 1/3 minder uit betaald geweest zo zetten ze je niet zonder inkomen  ;)

Miereke

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2008, 14:30:35 pm »
Zelfde geval. In december van de ziekteverzekering slechts 1 week uitkering gekregen.  Ondertussen heb ik mijn werkgever gevraagd mijn resterende vakantiedagen uit te betalen.  Daar heb je sowieso recht op.  Wanneer ik dat ga ontvangen is nog niet duidelijk.  Gelukkig heb ik vroeger wat gespaard!

succes

Lieve47

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2008, 14:50:18 pm »
Ik weet dat het niet eerlijk is, maar eigenlijk is het wel correct.

Als je je verlof niet kan opnemen wegens ziekte wordt je in december voor die dagen niet uitbetaald door het ziekenfonds en ook niet door je werkgever omdat je die dagen al betaald gekregen hebt, nl je hebt hiervoor vakantiegeld gekregen in mei of juni.
Ze gaan je vakantiedagen natuurlijk geen tweemaal uitbetalen.
Het is erg als je ziek valt en in deze situatie terecht komt. Daarom zou de personeeldienst van je werk, je hiervan op de hoogte moeten stellen, zodat je je hierop kan voorzien. Of je kan vragen je vakantiedagen te verdelen over verschillende maanden, zodat je bv in december geen drie weken loon verliest.

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2008, 16:52:36 pm »
Héél juist Lieve!! Mijn vrouwtje had ook dat probleem. Maar als je dit nooit eerder meemaakte, sta je daar niet bij stil. Dit is wel enkel in de privé-sector. Aan het openbaar ambt stelt dit probleem zich niet.
De mutualiteiten zouden langdurige zieken vanaf november of zo hiervan in kennis moeten stellen...

Groetjes, Steven

ingetje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2008, 17:29:58 pm »
Hallo Steven en Lieve,
jullie hebben  gelijk dat het "correct" is , in die zin dat de wet correct wordt toegepast ... maar "eerlijk" is inderdààd anders  ...
een voorbeeld om het extreem te stellen : A en B zijn beide bedienden , en worden beide ziek op 1 november , worden 1 maand betaald door de werkgever , en vallen vanaf 1 december op ziekte-uitkeringen terug

- A heeft in juli  1 maand verlof genomen ( het is hem ook gegund , begrijp me niet verkeerd ) ; heeft m.a.w. 9 maand gewerkt , en krijgt dan in december een ziekte - uitkering  ... ( en terècht vind ik )

- B heeft tijdens het jaar geen verlof mogen nemen ; heeft m.a.w. 10 maand gewerkt en krijgt geen ziekte-uitkeringen , want moet zijn "vakantiegeld" gebruiken om zijn ziekteverlof zelf te bekostigen ...

Zo'n "categorisering" wordt nogal gemaakt , en heeft wèl zijn belang in andere omstandigheden : raak je bijv. je werk kwijt , en je trekt een opzegvergoeding ... dan kan je intussen geen werkloosheidsuitkering krijgen .. want je bent voor een aantal maanden vergoed ....
Ontvang je integendeel , een immense "morele schadevergoeding" , dan wordt dit voor zover ik weet niet in aanmerking genomen en kan je wel werkloosheidsuitkeringen trekken .
Ditzelfde gaat ook fiscaal op : de gewone opzegvergoedingen zijn belastbaar , de morele schadevergoedingen ( en dit gaat soms over veel geld ) zijn niet belastbaar , en dit enkel en alleen door die zgn. categorisering ....
Wel , dan blijf ik het standpunt innemen dat vakantiegeld gèèn ziektegeld is ...

Ik vind dus dat ze aan de mensen die geen vakantie hebben mogen nemen ( zoals ik bijvoorbeeld : er was te veel werk ) , het vakantiegeld mogen laten behouden als een soort van morele vergoeding wegens het ontbreken van rust ...

Dit is natuurlijk alleen maar mijn mening , maar ik vind in het voorbeeld hierboven ( van A en B ) dat het er in dàt geval op aankomt dat diegene die mèèr heeft gewerkt in dat (weliswaar extreme voorbeeld) eigenlijk zichzelf betaalt

ingetje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2008, 17:40:50 pm »
Ah ja , en nu ik toch bezig ben : nog zoiets wettelijks en toch niet "eerlijk" :

Wanneer je het eerste  jaar ziek bent , wordt dit jaar voor de vakantiewetgeving gelijkgesteld ; je hebt m.a.w. het jaar daarop recht op het volledige aantal betaalde vakantiedagen ...
Als je toegelaten arbeid verricht bijv. 50 % , dan moet je opletten : als je die 50 % arbeid vervuld in volledige dagen : dan wordt dit ook gelijkgesteld , en heb je m.a.w. het jaar daarop recht op het volledige aantal betaalde vakantiedagen ...

Heb je , zoals ik , het ongeluk gehad te kiezen voor 50 % tewerkstelling in een ritme van halve dagen .... dan heb je het jaar daarop recht op ... NIETS  want halve dagen ziekte worden voor de vakantiewetgeving niet gelijkgesteld ....

Wettelijk ?? Ja zeker !
Eerlijk ?? Nee, helemaal niet , vooral niet als je bedenkt dat niemand je hiervan op de hoogte stelt ...

Je gaat halve dagen werken omdat je niet wil "profiteren" , volle dagen gaat nog niet omdat je na de chemo te moe bent .. je staat alle dagen op ... je betaalt ook dubbel zoveel verplaatsingsonkosten dan diegene die parttime werkt maar in volle dagen ... en je wordt a.h.w. nog eens "bestraft " ... want je mag , ondanks het feit dat je je minstens even hard hebt ingespannen dan de ander parttime- werkende collega èn bovendien mèèr dan diegene die gewoon 100 % is thuisgebleven  , gèèn verlof nemen het jaar nadien ... of jawel : als de baas het toestaat : onbetaald dan ...

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2008, 19:29:57 pm »
Hey Inge,

Eerlijk is het zeker niet. Zoals steeds wordt het menselijke aspect door de bureaucratie helaas niet in aanmerking genomen. De gewone mens, zoals jij en menig ander lotgenoot, zijn hier steevast de dupe van :-[.
Op een enkeling na,  zijn welwillende bazen ook hier eerder zeldzaam.

Groetjes, Steven

mucky

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 30, 2008, 14:03:35 pm »
hoi

heb het nagevraagd en ja hoor ik krijg in december ook zo goed als geen uitkering, wilde mijn verlofdagen laten splitsen over enkele maanden zodat ik toch iets zou hebben, maar dit gaat enkel als men een arbeiders contract heeft, dus niet voor mij heb een bediende contract
dus dat wordt puzzelen zeker met de feestdagen in het vooruitzicht

groetjes daisy