Auteur Topic: arbeidsongeschiktheid tijdens chemo  (gelezen 7653 keer)

ingetje

• Gast
arbeidsongeschiktheid tijdens chemo
« Gepost op: januari 08, 2007, 16:01:20 pm »
 Hallo,

in september werd ik geopereerd (weliswaar voor borstkanker )  , 3 weken nadien werden de chemo-kuren opgestart , deze week krijg ik normaal gezien de laatste , en daarna krijg ik nog de nodige bestralingen ....
Toch werd ik half november opgeroepen , middenin mijn chemo periode , voor een onderzoek bij de geneesheer-adviseur van de mutualiteit , om te zien of ik wel arbeidsongeschikt was of kon blijven ! Na 2 brieven en 2 telefoontjes met uitleg over de chemo , werd dit onderzoek uitgesteld met 1 maand , m.a.w. nog steeds binnen mijn chemo-periode werd ik weer opgeroepen ! Ik heb me  toen de vraag gesteld of deze "geneesheren" geen andere katten te geselen hebben dan kankerpatiënten die nog volop dergelijke zware kuren ondergaan , vatbaar zijn voor allerlei infectieziekten , en veel te moe zijn om te gaan werken ( anders was ik wel spontaan beginnen te werken)......
Wat zijn jouw ervaringen i.v.m. zulke controle ? Bedankt om me iets te laten weten !

Inge

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:arbeidsongeschiktheid tijdens chemo
« Reactie #1 Gepost op: januari 08, 2007, 22:00:42 pm »
Hei Inge,

Dat is inderdaad een standaard procedure hoor. Mijn echtgenote kon zich enkel nog in een rolstoel verplaatsen en niet eens op eigen krachten. Ook onze huisarts heeft, op aanraden van de mutualiteit zelf, hiervoor gezorgd dat dit niet hoefde.

Groetjes, Steven
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2007, 22:01:23 pm door Bostie »

turbo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 09, 2007, 08:18:08 am »
Hallo,

Mijn echtgenoot was ook opgeroepen voor controle (ook tijdens een chemokuur), ik had gebeld en gevraagd hoe het in zijn werk ging. Hij zou niet moeten wachten want hij was opgeroepen in de late voormiddag, ook zou ik hem moeten vervoeren hebben met de rolstoel. Maar uiteindelijk zijn we niet geweest omdat hij al terug opgenomen was in het ziekenhuis en de behandelende arts een attest bij de oproepingsbrief gestoken had. Daarna is mijn echtgenoot tot nu toe niet meer opgeroepen geweest voor controle op de mutualiteit.

groetjes,

AnitaVH

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2007, 12:57:58 pm »
Werd ook opgeroepen, in jan 2006 net na 2de chemokuur.  Ben toch maar gegaan maar heb die dokter gevraagd om mij voorlopig niet meer op te roepen omdat ik veel vatbaarder voor ziektes was en zo'n volle wachtzaal voor mij nu niet het ideaal was.  Hij heeft hiermee rekening gehouden en me pas in augustus weer opgeroepen (heb in mei 2006 laatste kuur gehad.  Trouwens ben daar binnen gegaan en na een minuut was ik weer buiten : Mevrouw wat hebt u? Borstkanker.  Ok dan.
Maar ik vind inderdaad dat ze kankerpatiënten niet met controles moeten lastig vallen, net of we van het systeem profiteren, dat ze zich maar meer focussen op de echte profiteurs.

Krizzy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 25, 2007, 16:43:48 pm »
Hallo iedereen.
Ik vind het heel unfair van de ziekenkas dat ze kanker patiënten oproepen tijdens de periode van chemo.
Ik ben zelf nog lang niet zover (wordt pas volgende week geopereerd van BK), maar de controle arts van mijn ziekenfonds die ik toevallig ontmoet heb omdat mijn man een zware depressie heeft gehad en nog steeds slechts deeltijds werkt, heeft me verzekerd dat ze kanker patiënten niet oproept omdat ze zoal genoeg miserie hebben.
Dit vind ik niet meer als menselijk zei ze.
Ik laat jullie nog wel weten hoe het verder gaat.
Krizzy

ingetje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 25, 2007, 18:51:06 pm »
Hallo Krizzy ,

heel veel sterkte met de verwerking van je ziekte ... dat komt stilaan in orde ... bij mij is dat toch zo ..
wat ik wel nog steeds heb , zijn problemen met de adviserend geneesheer èn met de betreffende wetgeving : tijdens de chemo , als je lètterlijk kotsmisselijk bent , roepen ze je op om je arbeidsongeschiktheid te controleren ... nu sta ik , na 100% werken geprobeerd te hebben , sinds deze week weer 50 % op "invaliditeit".... 100 % is te veel , ik bood aan om bijvoorbeeld 80% te gaan werken ... maar dat mag dan ook weer niet ....
en dan heeft de regering een tekort op de begroting... dan hebben ze de mond vol over het activeren van uitkeringstrekkers ?? diegenen die dan willen werken  , zoveel als mogelijk is met alle nog lopende nabehandelingen ... die houden ze ervan tegen.... "omdat de wet het verbiedt !!" Ga dààr maar eens aan staan !!

Inge

LLDM

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 25, 2007, 19:21:52 pm »
Ingetje,
hoe is het dan afgelopen met je strijd voor de veréénvoudiging van de papieren ? Je zou me op de hoogte houden, weet je nog ? (kijk eens bij mijn profiel LLDM en dan bericht 52 of 54, mijn geheugen laat me alweer in de steek ;-)
Ik zit nog altijd met uitkering die ik dan na een jaar bijna integraal mag terugbetalen. Kafka dus, maar ik hou er nu rekening mee en wil er gewoon geen energie in stoppen, ben moe genoeg...
groetjes
LLDM

ingetje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 25, 2007, 21:03:26 pm »
Beste LLDM,

mijn strijd tegen de "papieren" molen is nog steeds niet ten einde , ik geef het niet op , het wordt wel wat moeilijker , nu ik weer aan het werk ben , maar , als er iets is wat niet naar mijn zin is , dan zullen ze het geweten hebben ... sommige dingen zijn te absurd voor woorden , zoals nu , nu ik na 50% te hebben gewerkt , zou willen overstappen op 80% bijvoorbeeld , ik de toestemming niet krijg , omdat de wet dit verbiedt ?! Ik heb gisteren al contact genomen met iemand van het RIZIV die vertelde dat ze al 20 jaar bezig zijn met die problematiek, en dan te zeggen dat ze met o.a. het Generatiepact de uitkeringstrekkers terug mèèr willen doen/laten werken ? Een lachertje , want ik wil wel , maar ik mag niet ....!!

Hoe gaat het intussen met jou ? Ik heb een hele tijd niet meer op het forum gezeten , omdat ik aan 't werk was , en eigenlijk gewoon de draad weer wil oppakken van mijn gewone leven , zonder te veel te piekeren over ziek worden ... maar toevallig was er vandaag een reactie op een reactie van mijn van maanden geleden , en ik kon toch aan de verleiding niet weerstaan om nog eens te neuzen ... èn te antwoorden ... ik was hèèl blij met je reactie ... dat je nog wist waar ik toen mee bezig was , en eigenlijk op mijn manier nog steeds mee bezig ben ... de ombudsman van de CM kent mijn naam ook al...

Veel lieve groeten en hou er de moed in !!

Inge

LLDM

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 29, 2007, 18:03:16 pm »
Heel veel moe de laatste tijd Ingetje.
Ben blij dat ik niet meer verplicht was te moeten werken want ik zou het echt niet meer kunnen. Ik heb ook last van geheugenproblemen. Vooral het korte-termijngeheugen (werkgeheugen heet dat zei mijn zus die logopediste is). Zo zou het heel lastig worden op mijn vorige werk en veel dingen tegelijk doen zou ook niet meer lukken. Het is al zwaar genoeg om thuis alles rond te krijgen. Maar ik klaag niet, ben heel tevreden in mijn situatie.
Alleen vind ik het dus nog altijd jammer dat de wetgeving soms zo onnozel in mekaar zit dat je aan de ene kant geld krijgt en het dan na een jaar weer integraal mag terugstorten en als je dan vraagt om dat deel dan gewoon niet betaald te krijgen,zodat je het ook niet zou moeten terugstorten, dan kan dat niet. Zo raar is het dus. Maar ik maak me er niet druk meer in en hou er nu rekening mee dat het geld is dat ik toch terug moet geven, dus zorg ik dat het apart staat.
Ingetje , succes met al je ondernemingen.
Om werk maak ik me dus niet druk, hoop alleen dat ik niet te vlug herval. We zijn weer naar de studiedag geweest voor de Kahlerpatiënten (multipel myeloom is ongeneeslijk) en ik mag in beide handjes klappen dat ik nog niet hervallen ben. Er zijn veel mensen die al veel meer tegenslag gehad hebben.
Ingetje, hou je goed,
groetjes
LLDM

ingetje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 30, 2007, 07:44:11 am »
Hallo LLDM,

hou er ook de moed in , als het tenminste lukt , ik wens je alvast het àllerbeste toe , en hoop met jou dat je het geluk blijft hebben om niet te hervallen , dat hoop ik eigenlijk voor iedereen ... en zoals gezegd : hoop doet leven zeker ?

Veel courage !

Inge