Auteur Topic: keelkanker  (gelezen 1735 keer)

agru

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
keelkanker
« Gepost op: september 20, 2016, 11:26:05 am »
Hallo.
Bij mijn vriend werd in 2010 keelkanker vastgesteld. Na een operatie en bestralingen is hij er stilaan weer bovenop gekomen . In de volgende jaren zijn er nog een paar keer "verdachte cellen" weggenomen, ook zo in 2014. Toen werd er iets verdachte gezien werd aan  de strottenhoofdklep en werd daar een stukje van weggenomen.(Achteraf bleek het niet nodig geweest te zijn!)

Eten en drinken lukte natuurlijk niet meer zodat hij een maagsonde ingeplant kreeg. Enkele maanden later begonnen weer, vol goede moed, de slikoefeningen bij de logopediste. Nu, na een jaar en een half lukt eten of drinken nog altijd niet. Hij krijgt nog altijd sondevoeding (1500cal per dag) en wordt er depressief van. Dit is echt overleven in plaats van leven.

Een tijd geleden heb ik aan prof De Laere uit Leuven de vraag gesteld of zo'n klep niet kan gereconstrueerd of vervangen worden (eventueel in experimenteel onderzoek!). Het antwoord was kort: neen, dat kan niet en het zou ook geen zin hebben. Op mijn vraag waarom dit geen zin zou hebben ,kreeg ik zelfs geen antwoord.

Zijn er mensen die er eerst ook niet in slaagden terug normaal te leren eten en/of drinken en achteraf op één of andere manier toch leerden voedsel,al is het gemixt, en drank op een veilige manier door te slikken? Elk verhaal is welkom bij ons.