Auteur Topic: Mama heeft kleincellige uitgezaaide longkanker  (gelezen 2755 keer)

Bolly

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Mama heeft kleincellige uitgezaaide longkanker
« Gepost op: augustus 22, 2016, 15:51:40 pm »
Halfweg juli stond mijn leven (opnieuw) een beetje stil, want er werd nu bij mijn mama kanker vastgesteld.
Ik ben 20 jaar geleden mijn papa al verloren aan deze smerige ziekte. Hij is net geen 56 jaar geworden. Hij was diabeet & hartpatiënt en tijdens een jaarlijkse routinecontrole stelden ze vast dat er 'vlekjes' op zijn longen te zien waren. Hij is behandeld geweest met chemo & stralingen. Hij had gelukkig niet zoveel last van bijwerkingen. Na 6 maanden hoorden we dat de vlekjes verdwenen waren. De euforie was echter van korte duur. Mijn papa had nog last van rugpijn, een hernia werd gezegd. Even opereren en dat zou opgelost zijn. Niets was minder waar ... de kanker bleek ook al op het bot te zitten. Een goeie week later hebben we afscheid moeten nemen. Zo onwezenlijk, zo onverwacht. Hij was nog zo jong!
Nu werd bij mijn mama kleincellige uitgezaaide longkanker vastgesteld met al zeker uitzaaiingen op de lever, in de maag, aan de slokdarm. Niet te genezen, misschien wel wat tegen te houden. Na haar 1e chemo had ze last van duizeligheid en was ze veel moe. Na controle van haar bloed bleek dat ze zelf geen nieuwe bloedcellen meer aanmaakt en dus werd ze met spoed opgenomen in het ziekenhuis voor een bloedtransfusie. Ondertussen kreeg ze ook haar 2e chemo, ze hebben het schema wat aangepast en maar 70% toegepast omdat haar lichaam de therapie blijkbaar niet aankan. Maar welk verschil zal dit maken in de strijd om de kankercellen een beetje terug te dringen? Ze begint nu ook haar haar te verliezen. Pijnlijk, we hebben nu een 'pruik' besteld. Je komt terecht op een emotionele rollercoaster en moet leren leven van dag tot dag. Van de goeie dagen genieten en de slechte zo aangenaam mogelijk voor haar maken. De onzekerheid, het wachten, machteloos toekijken en niets kunnen doen ... het maakt het zo verdomd moeilijk. Het enige wat we kunnen doen is proberen om haar het leven zo aangenaam mogelijk te maken. Leven van dag tot dag en hopen dat we het afscheid zo lang mogelijk kunnen uitstellen...

Veel te weinig ...

Bolly

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Mama heeft kleincellige uitgezaaide longkanker
« Reactie #1 Gepost op: augustus 31, 2016, 19:58:30 pm »
Tinne,
Bedankt voor je berichtje!
Momenteel heeft mama redelijk goede dagen. Volgende week woensdag weten we of de chemo aanslaat en ook al kunnen we haar leven daardoor enkel wat verlengen, het is toch al iets. Het is wel bang afwachten ...

Groetjes