Auteur Topic: keelkanker  (gelezen 6960 keer)

yves

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
keelkanker
« Gepost op: april 13, 2016, 09:20:45 am »
Hallo
Ik zal mij eerst even voorstellen
Yves is de naam 53 jaar afkomstig uit de provincie Antwerpen en werkzaam in de haven van Antwerpen (nu even niet natuurlijk)

Ik zal mijn verhaal vanaf het begin vertellen dat lijkt me duidelijker
maart 2015 voelde ik in mijn keel onderaan een bobbeltje maar omdat ik vlak daarvoor een abces heb gehad hield ik er niet zoveel rekening mee. 2 weken later was dat bobbeltje er nog en begon wat te iriteren Het duwde een beetje tegen mijn tong, dus ik naar de huisarts. Die stuurde mij terug naar huis met: het zal wel overgaan neem maar een pijnstillertje.
Maar het ging niet over en 2 weken later ging ik terug naar de dokter. Die vond het ook raar dat het nog niet over was (het zat nu al wel wat in de weg voor mijn tong en eten en spreken ging al wat moeilijker) Dus afspraak gemaakt voor een CT scan (weer anderhave week later). Een week na het nemen van de scan terug naar de dokter voor de uitslag. maar op de CT scan was niet veel te zien. Dus maakte de dokter voor mij een afspraak bij Dr Van Hemelen: kaak en aangezicht chirurg (weer een week of twee wachten) Uiteindelijk waren we al begin juli en kon ik mijn mond nog amper opendoen. Dr van Hemelen besloot toen om een MRI te laten maken, die kon gelukkig heel snel en normaal moest ik dan een week na de MRI terug op consultatie komen, maar de dag nadien belde hij al dat ik nog die avond moest langskomen. ik ben toen opgenomen in het ziekenhuis waar hij een byopsie deed en mij het nieuws vertelde: Keelkanker in vergevorderd stadium, op de PET scan bleek er dan ook uitzaaiingen naar de lymfen te zijn maar gelukkig niet naar de rest van het lichaam.
De volgende week ben ik gestart met de chemo (van midden juli tot begin september) en daarna 33 bestralingen.
Ik heb wel het geluk gehad dat ik zeer goed reageerde op de chemo want na de chemo was er niets meer de zien op de MRI.
Maar de bestralingen gingen ze toch doen om zeker te zijn.
Eind november waren de bestrallingen voorbij en kon het herstellen beginnen. Eten ging enkel door een sonde en heel moeilijk, zo moeilijk dat ik begin december met spoed werd opgenomen in het ziekenhuis. Ik was volledig uitgedroogd en mijn nieren functioneerden zo goed als niet meer. Ik heb 4 dagen op intensieve zorgen gelegen waarvan de eerste 2 dagen kritiek waren, maar ik ben er doorgekomen. Na 3 weken mocht ik het ziekenhuis verlaten (de dag voor kerstmis). Nu april 2016 kan ik nog steeds bijna niets eten, ik kan niets doorslikken. Eten word een prop in mijn mond die ik dan terug uitspuug. Enkel kleine puddinkjes en water lukt me dat ik dan heel traag opeet/drink. Ook werken mijn speekselklieren niet meer.
Ik hoop dat dat het vroeg of laat wat zal beteren maar van mijn dokters krijg ik niet veel info als ik daarover vraag "afwachten" is hun standaard antwoord, maar ik zou graag willen weten hoelang ik nog moet afwachten voor ik enige verbetering zal zien, en zal het nog verbeteren.
Zijn er nog mensen die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt en mij kunnen vertellen wat ik nog mag/kan verwachten.
Zal ik terug smaak krijgen? Zullen mijn speekselkleieren terug gaan werken? Ga ik terug (gedeeltelijk) kunnen eten doorslikken?
Alle info is welkom
Bedankt om mijn verhaaltje te lezen

yves

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: keelkanker
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2016, 09:46:17 am »
hey Tinne
bedankt voor je reactie
Ik krijg wel voldoende voeding door een sonde maar daar wil ik zo snel mogelijk vanaf.
Ik ben gisteren terug op controle geweest en mijn bloedwaardes waren juist dus dat is toch al goed.
Ik heb ook nog eens uitgelegd aan de arts (Klina) over mijn slikprobleem en hij heeft dan de logopediste van het ziekenhuis erbij gehaald.
Vandaag (vrijdag 15/4) ga ik bij haar langs en proberen om mij te terug leren slikken. Volgens de oncoloog kan het probleem ook in mijn hoofd zitten omdat ik al zolang niet meer eet en dan nu ook niet meer mijn eten doorslik.
Hopelijk is dat het probleem maar ik vrees eigenlijk dat de opening (nog) niet groot genoeg is om eten door te laten (Dit was ook een mogelijkheid volgens de kaak en aangezicht chirurg van het ziekenhuis Monica) Dit zou kunnen door littekenweefsel of omdat de wonden na de bestralingen nog niet genezen zijn.
Ik ben behandeld in 4 ziekenhuizen ook in St-Augustinus zoals jij bij Dr Hilde Verstraete, dat vond ik wel een heel goede arts die het duidelijk uitlegde, maar omdat ik in Brasschaat woon was het eenvoudiger om de chemo en bestralingen in het Klina te doen.
We zullen nu maar afwachten wat de logopediste straks zegt.
Hopelijk blijft het inderdaad goed gaan bij jouw en uiteraard bij iedereen die in remissie is. en ook veel sterkte voor je vriendin

johangel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2016, 11:19:03 am »
Yves,
ik ben behandeld in Middelheim door prof.Van den Weyngaert voor amandelkanker  in februari-maart 2015 (32 bestralingen+8 chemo's).
Einde behandeling 4 april 2015, dan een week opgenomen wegens te felle vermagering en voeding via poortcatheter.
Na de opname voeding via nanosonde in de neus .
Ik moest van oncoloog Dr.Schrijvers wel zeker proberen te blijven drinken langs de mond, anders speel je de slikreflex kwijt!
Op 22 juli 2015 heeft de prof zonder veel blabla de sonde verwijderd: het werd maar eens tijd om terug normaal proberen te eten en dat lukte ,ook al omdat ik honger kreeg, hetgeen ik voordien niet had.(en eigenaardig genoeg lukte een biefstuk beter dan puree) Nu zeg ik wel 'dat lukte', maar veel moet ge u daar niet van voorstellen, ik zat in het begin gemakkelijk een dik uur aan tafel.
Zelfs nu duurt het opeten van een broodje op het werk ongeveer 45 minuten voeger 15, 1 Jaar na de behandeling!
Droge mond heb ik nog altijd, maar niet zo erg meer natuurlijk, speeksel is ook beter maar nog niet normaal (zal het nooit worden)
Ik heb nu een lichte verkoudheid, dus adem ik door mijn mond 's nachts, denk ik, dus 's morgens is mijn keel precies perkament door te weinig speeksel natuurlijk en licht pijnlijk .
Zo zie je maar hoe lang dat allemaal duurt, ik hoor het de prof nog zeggen: pas na een jaar is men terug de oude, maar vergeet dat maar hé, 5 jaar? en dan hebben we het nog niet gehad over de uitgeputheid soms....
Het ga je goed,
Johan

yves

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2016, 17:42:34 pm »
Hey Tinne de vergelijking is inderdaad een beetje vreemd maar de grote lijnen komen wel wat overeen van die vernauwingen en terug soepel maken.
@ Johangel eigenlijk is het bij mij ook amandelkanker maar omdat dat nog minder bekend is heb ik maar keelkanker gezet omdat dat toch hetzelfde gebied is
Ik heb vandaag mijn eerste afspraak bij de logopediste gehad en ik moet zeggen dat viel fantastisch mee. Er werd duidelijk uitgelegd hoe ik moest zitten en mijn gezicht moest houden en ook waarom dat moest
In het kort komt het erop neer de houding kaarsrecht om het voedsel beter te laten zakken, maar het belangrijkste is de houding van het hoofd.
Als je een hap(je) eet moet je je hoofd 30 graden naar beneden houden (je kijkt als het ware steeds in je bord)  Door deze houding vernauw je een beetje de luchtpijp en vergroot je een beetje de slokdarm Waardoor het risico kleiner is dat je hapje in je luchtpijp terecht komt. Heel vloeibare stoffen zoals water kun je best een beetje verdikken zodat het niet zo snel door je keel loopt.
Ik heb bij haar vandaag een heel potje pudding gegeten. Bij de eerst happen dacht ik nog dat ik ging stikken maar op het einde ging het vrij goed.
Mijn huiswerk voor deze week is elke dag puree met gekookte vis proberen te eten. Ik hoop dat het lukt.
Dat moe zijn heb ik ook altijd, ik woon op de tweede verdieping en als ik boven kom moet ik toch wel 5 minuten gaan zitten.
Wat ik ook nog niet terug heb is de smaak, dat puddinkje daarstraks had helemaal geen smaak, maar dat zal ook wel terug komen zeker.
Kun jij nu wel terug alles eten (op je eigen tempo weliswaar)?
Bedankt in elk geval voor jullie antwoorden, het geeft me meer hoop dat het toch nog goed kan komen

Asim

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 14, 2016, 20:42:03 pm »
Beste,
Ik ben behandeld met chemo en bestraling, voor een nasofarynx.
Sinds februari 2015 tot heden...
Ik heb ook afgezien zoals je dat hebt meegemaakt
Ik wilde gewoon zeggen  met mijn ervaring...van uw smaak, deze komt weer maar niet 100% en zeker niet meer fijnproeven.
Speeksel komt heel miniem weer, de bestraling eist zijn tol. Al wat verbrand is is weg!
Als ik praat met iemand zonder tussendoor te drinken bekoop ik dit dag nadien met een gesprongen lip.
Slikken bij eten gaat indien vloeibaar saus of vocht erbij is.

Sterkte