Auteur Topic: Risico op herval groter bij late night snacking  (gelezen 5112 keer)

Sandy36

• Nieuwkomer
  • *
  • Nam Myoho Renge Kyo
    • Bekijk profiel
    • Style Advice
Risico op herval groter bij late night snacking
« Gepost op: april 11, 2016, 10:46:08 am »
Toen ik dit artikel las, wist ik dat dit gedeeld moet worden. Ik ben zelf BC ex-patiënt (diagnose 18 juni 2013, Chemo, Radio, 2 operaties, Tamoxifen nog 3 jaar... maar ik noem me al een ex hoor!) EN ik ben zelf een knabbelaar die geniet van allerlei lekkers voor de buis of PC tot een uur of twee 's nachts. Vervelende gewoonte die vanaf vandaag stopt.
Na het lezen van dit artikel kreeg ik de motivatie om ook dit laatste stapje naar een volledig gezonde levensstijl te zetten (biologisch en gezond eten, iedere dag lichaamsbeweging, zo vrij mogelijk van chemicaliën en andere vervuilers, en natuurlijk een positief ingestelde geest!). Het is niet omdat je gezond eet dat je goed bezig bent, overdaad schaadt, en blijkbaar schaadt het nog meer hoe later op de avond. Dus lotgenoten: doe mee vanaf Today en laat 's avonds de knabbels staan... Duim op !
Warme groeten,
Sandy

Link gelezen op:
http://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/health/study-connects-longer-night-fasting-to-reduced-breast-cancer-recurrence/article29474300/

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re: Risico op herval groter bij late night snacking
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2016, 12:27:42 pm »
Hoi Sandy,

gezonde voeding en weinig suikers kan ertoe bijdragen dat je minder kans hebt op herval
maar is niet helemaal uitgesloten hé, het is niet dat je gezonde voeding eet dat je niet meer kan hervallen
ik ben al 1 keer hervallen, probeer ook zo gezond mogelijk te eten
ik geloof ook niet zomaar alle artikels die ik lees
heb altijd redelijk gezond geleefd, heb ook 2x kanker gehad, je moet maar de pech hebben
groetjes Sabine

Sandy36

• Nieuwkomer
  • *
  • Nam Myoho Renge Kyo
    • Bekijk profiel
    • Style Advice
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2016, 13:10:19 pm »
Hi Sabine,
bedankt voor je reactie! Tuurlijk, je hebt volkomen gelijk; het is niet enkel de voeding maar hoe je ze benut (ben zelfs voeding en dieetkunde gaan studeren, omdat het me zo boeit) maar alle beetjes helpen, daar geloof ik in...
Ik had deze push nodig om me extra te motiveren al die nootjes en granenkoekjes toch maar te laten staan tot bij het ontbijt. Het is al langer geweten dat eten laat op de avond je gezondheid niet positief voedt.
Wat je schrijft klopt zeker; niet alles geloven wat je leest, ik heb me verloren ge-surft destijds tijdens mijn herstelperiode en het merendeel was downright scary to read. Die raad geef ik ook aan iedereen, bedankt om hem ook te delen. Het spijt me dat je de pech had te hervallen, hou de moed erin en blijf je goede raad delen. Ik wens je in ieder geval het ALLERbeste toe, en tot kijk hier on-line!
warme groeten,
~Sandy

Core

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2016, 16:43:04 pm »

Inderdaad, ik geloof wel dat een gezonde levensstijl en beweging ertoe kan bijdragen om bepaalde ziektes te vermijden.....maar krijgen alle dikke mensen kanker en sportfanaten niet? Dacht van niet.
Dus ergens krijg ik het sch....aan zo'n berichtgevingen, sorry voor het taalgebruik. Ik denk dat je, al dan niet kanker krijgen, al dan niet hervallen gewoon niet in de hand hebt. Je moet de pech maar hebben om het kankerlotje te trekken. En dan moet je daar bovenop nog niet het "schuldgevoel" krijgen dat je dan maar gezonder moest geleefd hebben.
Alle kleine beetjes helpen, daar ben ik van overtuigd maar al die zogenaamde gezondheidstips zijn zo overroepen en vaak niet vol te houden.
Ik geloof nog meer dat genieten van het leven en minder stress in het leven ook veel bijdraagt tot het vermijden van veel welvaartziektes.
Dus ik geniet, op een terrasje van een koffietje met een pannenkoek, of een wijntje met een knabbelke.....en das misschien ook niet écht gezond maar wel heel relaxerend
;-)  ;-)  ;-)

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2016, 19:39:00 pm »
 hoi Core,

daar ben ik dan het bewijs van, ben altijd een sportfanaat geweest en toch 2x kanker gekregen
alle kleine beetjes kunnen wat helpen maar net als jij zegt: je moet maar de pech hebben om kanker te krijgen
heb je niet helemaal in de hand, je hebt minder risico met gezond te eten en veel te bewegen
daar geloof ik wel in, maar je kan het nog altijd krijgen
anders zou toch iedereen zijn levenswijze volledig omgooien en dan zeker weten: ik krijg nooit kanker
zo werkt het jammer genoeg nog niet
er spelen meerdere factoren in mee, in het krijgen van kanker
mijn oncoloog zei bij mijn eerste keer kanker: zoek alstublieft geen oorzaak van wat je het hebt gekregen
is van veel factoren bijeen
gr Sabine

Sandy36

• Nieuwkomer
  • *
  • Nam Myoho Renge Kyo
    • Bekijk profiel
    • Style Advice
« Reactie #5 Gepost op: mei 05, 2016, 09:34:10 am »
Witte Vlinder en Core,
hallo en leuk dat jullie reageerde. zo zie je maar, wat voor mij een eye-opener was, bleek voor jullie oud nieuws... Hier gaat hem er om dat we allemaal elkaar steunen. Alle tips zijn welkom, en we bepalen zelf wat we ervan mee nemen en willen toepassen in ons leven. 1 ding staat vast; in this we are all one, and there's no right or wrong. Het is zoals jullie zeggen, je trekt het lotje. Ik ga zelfs een trapje verder en geloof dat het onderbewustzijn er voor kiest (MAAR neem aub geen aanstoot aan deze opvatting; ik ben boeddhist en dit is mijn overtuiging, dus die slaat op mijn persoonlijke ervaring!!!Ik ga binnenkort deze visie uitleggen en posten, over hoe ik in het donkerste van mijn bestaan door de angst en wanhoop heen na drie jaar tot inzicht ben gekomen dat het een zegen was ipv een vloek. Ik leid nu een leven dat ik voorheen nooit voor mogelijk hield!) Boven het al en het lichamelijke gezondheidsideaal moeten we in onze geest in orde zijn; een vis begint ook eerst aan de kop te rotten. Anyway, het is en blijft een lijden dat moet uitgeroeid worden, volkomen mee eens. Dus, ik volg de raad op die mijn ziel me aanwijst en probeer met al mijn extra kilootjes een optimale gezondheid na te leven. Ook jullie zijn op de goede weg, wanneer je een overtuigde opinie toedraagt aan jouw levensvisie is dat een goede weg! Ik wens jullie een goede gezondheid toe en moge jullie vrij van lijden zijn. Tot kijks hier op de site, of wie weet erbuiten? Het leven is inderdaad gemaakt om te genieten, so go ahead; ENJOY LIFE  XXX Sandy Van Driessche, Sint-Niklaas

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2016, 10:31:26 am »
hoi Sandy,

respect voor jouw overtuiging, iedereen doet wat goed is voor haar of zijn lichaam, wat voor de ene helpt helpt voor de andere weer niet, maar laten we gewoon respect hebben voor ieders mening, het leven zou zoveel mooier zijn.
Ik heb veel afgezien van mijne kanker en toch leef ik nu veel intenser als ervoor, ben nu gelukkiger, ik geniet meer, dus ik durf ook wel te zeggen dat de kanker me aan de ene kant ook verrijkt heeft.
Voor mijn angsten, pijn en heftige emoties ben ik héél goed geweest met mindfulness te volgen met kankerpatiënten, iedereen zal proberen een weg te zoeken en te vinden in dit heftig proces.
Aanvaarden wat je niet kan veranderen, en veranderen wat je wel kan veranderen, geen makkelijk proces maar dat lukt wel
groetjes Sabine

Core

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2016, 14:23:33 pm »

Inderdaad, als je met zoiets als kanker, geconfronteerd wordt dan ga je anders denken en proberen anders te leven. Onbenulligheden waar je vroeger zo kon over stressen zijn nu wat ze zijn...onbenulligheden. Maar om nu te beweren, als je ongeneeslijk ziek bent, dat het een zegen is en geen vloek is voor mij toch een brug te ver.
Maar ik begrijp wat er wordt gezegd en hoop dat iedereen uiteindelijk tot een punt komt waarop je de dingen kan aanvaarden zoals ze zijn (ook voor degenen die niet ziek zijn en redelijk onbezorgd door het leven kunnen gaan).
Niettemin vind ik de commentaren en verhalen hier heel vaak erg confronterend en verdrietig maar tegelijkertijd zeer verrijkend...
 :)

Leen DR

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 09, 2016, 15:01:07 pm »
Hey Sandy

Ik kijk uit naar je visie/ervaringen die je gaat posten :-)
Ik ben benieuwd. Ik heb zelf een hersentumor gehad. Operatie, bestralingen, chemo, rechtszijdig volledig verlamd geraakt, nu 7 jaar geleden. En kankervrij!
Nu ben ik nog altijd bezig met revalidatie, volgens de artsen zinloos. Maar volgens mij niet en ik ben een koppige doorzetter, maar heb zeker ook de nodige dips gehad. Want blijven geloven in je eigen overtuiging is moeilijk als alle dokters zeggen dat mijn mobiliteit niet meer kan verbeteren.

Ik heb me ook verloren gesurfd en vele boeken gelezen over kanker en gezondheid en op den duur wist ik niet meer wat wel of niet gezond is. Mijn overtuiging is nu alles biologisch en zoveel mogelijk onbewerkt eten. Alle gmo's (genetisch gemanipuleerde organismen) vermijden, tegenwoordig zit bijna overal gemodificieerd maiszetmeel in. Het is zeker niet alleen voeding die ziekte/kanker veroorzaakt, maar ook stress, dingen die je hebt meegemaakt, onverwerkte gevoelens, trauma's spelen een grote rol. Fysiek en psychisch moet je gezond, in balans zijn. Ik denk niet dat het een lot is dat je kanker krijgt. En wat je zegt, dat je er zelf onbewust voor kiest, denk ik ook. Leuk om iemand tegen te komen met dezelfde visie :-)

Door de kanker die ik heb gehad, denk ik te weten hoe een gelukkig en gezond leven te leiden.
Wat is jouw mening over chemo en bestralingen? Moest ik ooit terug kanker hebben zou ik het alternatief/natuurlijk aanpakken.

Groetjes
Leen

Sandy36

• Nieuwkomer
  • *
  • Nam Myoho Renge Kyo
    • Bekijk profiel
    • Style Advice
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2016, 16:54:16 pm »
Lieve Leen,
Bedankt voor je enthousiaste bericht! Wat een warme en inspirerende persoonlijkheid ben jij zeg! Respect. Ik wil heel graag mijn ervaringen met je delen en ben zelf ook benieuwd naar de verdere vooruitgang die je boekt. Dokters zijn zalige en dankbare personen in ons leven, en toch weten ze niet alles. Dus heel goed van je om verder te gaan, het leven is verandering en jij verandert mee, het is aan jou in welke richting je wil veranderen.
Natuurlijk zijn er veel mensen die geestelijk (en spiritueel zelfs zou ik durven zeggen) niet zo ver staan als jou, en dat geeft ook niet, iedereen moet zijn eigen pad op zijn eigen tempo bewandelen. Het kwam ook pas door Boeddhisme te praktiseren dat ik inzichten heb mogen ontdekken die voor anderen totaal een brug te ver zijn, zeg maar… Nogmaals, respect voor iedereen en ieders opinie. Maar je vroeg mij om mijn ervaringen te delen, en die zal ik graag met jou en like-minded people delen. Toen ik de diagnose Borstkanker HER2positief nu net drie jaar geleden was het het einde voor mij, angst regeerde mijn leven. De hele resem tests kwam, die iedereen kent, twee weken later lag ik op de operatietafel,  vier weken daarna begon de chemo (KEF en Taxotere) 6 beurten, dan 25 beurten bestraling, eierstokverwijdering nadien en nu nog twee jaar tamoxifen… ach ja, what can I say? Het was misselijkheid all over bij de KEF, tien dagen doodziek ervan en zo een vijftal dagen voor de next shot heel goe, die taxotere heeft me in de kliniek gekregen, kon de te hoge dosis niet aan, weekje bekomen in bed daar… de bestralingen viel goe mee, geen donkere plekken aan overgehouden, wel tot op vandaag soms enorme stekende pijnen waar de sentinel is verwijderd en de bestraling is geweest. Volgens de artsen hoort dat er bij, dus ok… Verder geven de tamoxifen pillekes me wel wat gewrichtspijnen en krampen in kuit en voeten/handen, maar ook daar valt heel goe mee te leven. Ik besef heel goed dat ik keiveel geluk heb gehad om naar de stem in mijn intuïtie te luisteren die mijn onderbewustzijn aangaf me te laten checken, anders zat ik hier nu niet te typen. Ik had geen enkel symptoom om ongerust te zijn, enkel een wrang gevoel in mijn geest dat er iets loos was… Had ik een jaar later geweest dan was het terminaal. Dus ik begrijp de mensen die al lachend zeggen dat ik geen klagen heb gehad, en ik begrijp dat niet iedereen reageert vanuit zijn spirituele denken. Onwetendheid en angst belemmeren dit. Zou ik net zo reageren als ik ander nieuws had gekregen? In de eerste instantie zeker niet, maar als je niet in die situatie hebt gezeten kan je hierop ook niet met 100% zekerheid antwoorden. Toch blijf ik erbij; (en wie Boeddhisme begrijpt kan dit beamen) zelfs je donkerste pad is een levensles net zoals je grootste vijand je grootste leraar zal zijn in dit leven. Een kennis van me was terminaal en heeft bewust haar begrafenis gepland -in dankbaarheid, maar daarvoor moet je geestelijk al heel sterk zijn en spiritueel open staan voor de dood. Zij heeft me trouwens interesse voor het Boeddhisme laten krijgen, ik draag haar voor altijd dank toe.
Verder ben ik ook Bio all the way, lieve Leen! Ik gebruik ook bio cosmetica en heb zelfs een bio-tandarts ;) En ook daar stoot je op allerlei tegenstanders die het hun missie vinden om biologische producten af te breken. Veel te duur, geen zekerheid en allemaal zever, dat zijn de typische zinnen. Alsof die personen de experts in kwestie zijn, ik moet nog de eerste medische expert tegenkomen die wetenschappelijk het tegendeel bewijst van het goede aan organische voeding. Momenteel volg ik voeding- en dieetkunde en d’r is wel degelijk het een en ander loos met onze voeding hoor! Akkoord, er zit inderdaad ook meestal een klein percentage pesticide in bio producten maar beduidend lager dan de ‘normale’ groenten en fruit waarvan sommige vergeven zitten van pesticide, hormoonstorende, onkruidverdelgende, kankerverwekkende stoffen…denk maar aan aardbeien, appels, selder, sla, en tomaten. Maar, ook hier is het aan iedereen om er van te geloven wat ze zelf willen. Wat ik deel met de mensen is niet uit het oogpunt om hen te overtuigen, enkel uit het vertrekpunt om te delen wat ik leer, en net zoals gelijk welke leer, plukt men eruit wat men wil onthouden en zelf toepassen. Ik heb een hekel aan opdringers en respecteer dat iemand anders geen bio (en wel vlees) eet, het enige wat ik verlang van anderen is om mij te respecteren met mijn bio en veggie life style. Leven en laten leven, das mijn motto. Anyway, ik heb veel bewondering voor jouw sterke persoonlijkheid en hoop je nog verder contact met je te houden. Je kan altijd een vriendschapsverzoek op facebook sturen: Sandy Van Driessche Sint-Niklaas (daar kijk ik regelmatiger posts na, en post ik ook allerlei interessante weetjes over bio en andere positieve onderwerpen) of een mailtje sturen. Verder wens ik je een fenomenale tijd toe met veel positiviteit. Het ga je goed, lieve Leen en nogmaals dank voor je hartverwarmende berichtje!
Namaste,
Sandy