Auteur Topic: Vrouwen en chemo Reportage Het Nieuwsblad  (gelezen 1656 keer)

Thalisa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Vrouwen en chemo Reportage Het Nieuwsblad
« Gepost op: januari 14, 2016, 13:32:20 pm »
Beste,

Een tijdje geleden plaatste ik hier al een oproep in verband met een reportage die wij willen maken rond vrouwen die hun haren kwijt zijn als gevolg van een kankerbehandeling.

De vorige keer was dat naar aanleiding van oktober borstkankermaand. Na vele reacties hebben wij echter beslist om de reportage niet te vernauwen tot die ene kanker, maar alle vrouwen die dat willen en in dit geval zijn aan bod te laten komen.

Bedoeling is dat de dames in kwestie vertellen over hoe ze omgaan met dat haarverlies, of dat hun vrouwenlijkheid aantast, hoe de reacties zijn… Kortom alles wat ze daar zelf wel of niet over kwijt willen.

Daarnaast zullen we ook een foto maken. Wij voorzien een professionele fotografe en een visagiste. 

Shoot en interview zullen samen plaatsvinden op een nader te bepalen plaats en tijdstip zodra we enkele kandidaten gevonden hebben.

Voor meer info kan u me steeds contacteren op onderstaand nummer.

Alvast heel erg bedankt,

Met vriendelijke groeten,

Thalisa Devos
0473 74 94 81

Tinne

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Vrouwen en chemo Reportage Het Nieuwsblad
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2016, 13:32:22 pm »
Thalisa,

Dit is een volledige andere aanpak en verwoording, dank je wel.
Veel ruimer, opener, de kans om eerlijker te zijn in gevoelens/beleving door de persoon met kanker en ook met meer begrip . Gedaan met de inlevingloze cliché boodschap van de kale vrouw met kanker die sterk is en er toch zo goed uit ziet (daardoor al uitsluiting v hoe het écht met haar gaat)

Je haren verliezen, ook wimpers en wenkbrauwen vond ik persoonlijk ook niet leuk maar absoluut niet het ergste van de ontzettend zware behandelingen en operaties. 
Je haren zien uitvallen (begint met een paar dagen met wat tintelend gevoel op je hoofd na de eerste chemo al) is erg confronterend, vind het niet mooi. Je bent visueel vanaf dan echt een kankerpatiënt. Vooral dat, je hebt écht kanker.
En ze zien uitvallen vond ik een extra triestig gevoel geven.
Maar je weet dat die terug groeien, dus kaal zijn is toch veel minder belangrijk, ik accepteerde het sneller als het gevolg vd chemo, dat ik plots kanker had was/is wel veel moeilijker te accepteren..

De pijnen,het ziek zijn en de onvoorstelbare totale uitputting van chemo's, bestralingen en ondertussen de loodzware angst ga ik dit wel overleven??? dat is een blijvende angst, dat Is zoveel zwaarder om dragen dan het tijdelijk kaal zijn.

Dat mensen daardoor soms naar je staren (is dat kaal onder dat mutsje?is dat kanker?)
tja, echt ni leuk, maar dat is tijdelijk..
Ik voel me lelijker, minder vrouwelijk, minder aantrekkelijker door kaal te zijn maar ook het verlies van wimpers en wenkbrauwen geeft een ander gelaat.

Ik laat vaak een foto van mezelf zien aan mensen/verpleging die me niet kenden van hiervoor en die schrikken van het grote verschil, hoe anders ik was met m'n lang haar en gezond gezicht, een mooie vrouw.
Ik laat de foto zien en zeg dan: "Dit ben ik echt, hoe ik er nu uitzie dat ben ik niet! "
ik ben zoals jij, ik ben niet nu een andere persoon of ben niet minder omdat ik plots dit nu heb, ik tel nog mee, ik ben mezelf nog!! ook al zie ik er nu niet uit als mezelf
Je wordt dan wel door de mensen met meer voorzichtigheid aangesproken en omgegaan omdat het zo duidelijk zichtbaar is dat je kanker hebt.

Eenmaal je haren terug begint te groeien na de laatste chemo (nu een 4 cm gegroeid) ben ik daardoor voor velen al genezen, want nu is het niet meer zo zichtbaar ook niet de gevolgen van 10 maanden operaties en alle behandelingen :
blijvende zenuwpijnen in voeten vd chemo, andere pijnen v operaties, snelle vermoeidheid (ook in je hoofd) minder energie, lage weerstand, poortcatheder die er nog moet in blijven "want je gaat het nog misschien nodig hebben"...

En ook het definitieve verlies van m'n baarmoeder (zie je ook niet hé) waardoor ik toch enkele jaren vroeger in de menopauze zit met vapeurs
Mijn haar komt terug en dat is echt fijn om te zien, of m'n gezondheid volledig terug komt dat weet ik niet

Succes met je reportage,
Tinne
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2016, 22:08:28 pm door Tinne »