Auteur Topic: Moeder heeft ziekte van Kalher - overlevingskansen?  (gelezen 6472 keer)

Samiya

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Moeder heeft ziekte van Kalher - overlevingskansen?
« Gepost op: november 11, 2015, 16:39:46 pm »
Hallo,

Sinds 1 maand weten we dat mijn mama de ziekte van Kalher heeft.  Zij voelde het al langer aankomen (vermagerde teveel) en was minder geschrokken dan wij. 

Wat ik hier erg moeilijk aan vind is dat zijzelf echt niet wil vechten, en het liefst zou sterven.  Ze zag al veel mensen echt lijden om dan uiteindelijk te sterven en zou dus eigenlijk liever zonder lijden sterven.
De dokters willen dat nu nog niet doen (euthanasie) omdat ze nog hoop hebben, maar hebben ze niet bij iedereen hoop?
Er is immers altijd wel een kans, maar hoe groot is die kans op haar leeftijd (69)?
De stamceltransplantatie wil ze niet doen, dus is het hoedanook enkel tijd rekken, maar zal die tijd ooit nog kwaliteit zijn na de chemo??
Nu kan ze niets meer doen, niet afwassen, niet koken, ... ze heeft het gevoel nu al geen leven meer te hebben. ze werd vandaag opgenomen in spoed omdat ze zo misselijk was van de chemo.
Van sterven op zich is ze niet bang, maar wel van de lijdensweg voor het heengaan.
Of is het een lijdensweg naar een kwalitatief leven van nog vele jaren?

Het gaat me pijn doen mocht ze er niet meer zijn, maar het doet nog veel meer pijn haar te zien en te horen afzien/lijden...ook al omdat ik weet dat ze echt niet snel klaagt, en ze vaak haar gevoelens verbergt voor ons... 
Dat ze dit nu zo deelt is omdat het wel echt erg is...

Samiya
« Laatst bewerkt op: november 11, 2015, 22:54:23 pm door Samiya »

Karel

• **
  • Acute Myeloïde Leukemie sinds 16/01/2014
    • Bekijk profiel
Re: Moeder heeft ziekte van Kalher - overlevingskansen?
« Reactie #1 Gepost op: november 11, 2015, 19:54:32 pm »
Hallo Samiya,

Het is normaal dat je moeder nu heel diep zit omdat ze zware chemotherapie toegediend krijgt. Ze heeft misschien veel verhalen gehoord van mensen die lang hebben afgezien, maar het kan best zijn dat ze zich na een paar maanden zich al beter voelt en dat ze misschien nog een aantal jaar redelijk goed kan zijn. Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken, ook de dokters niet. Een stamceltransplantatie op die leeftijd ligt moeilijk. Het hangt er ook een beetje vanaf met hoeveel pijn ze zit. Ik kan nu ook nog niet echt koken of afwassen, maar ik kan toch genieten van andere dingen in het leven. Er zijn misschien dingen of hobby's die ze nog kan doen en dan kan ze zich op die manier toch nog amuseren.

Groetjes, Karel.

Samiya

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 11, 2015, 22:54:08 pm »
Dank voor je reactie karel.

Ze heeft geen hobby's, geen vrienden, geen interesse's... dat klinkt mssn raar, maar zo is het.
Haar hele leven stond in functie van werken en ze heeft niets anders gekend of gedaan...
We hebben haar vaak gezegd: NU moet je genieten, leven, doen wat je leuk vindt...toen ze stopte met werken,  maar niets lijkt haar te boeien.  Ze ging dan wel kaarten, maar meer tegen haar zin dan dat ze het leuk vond.
Het enige wat ze wou/wil is rust en niets meer 'moeten', maar nu is ze dus ziek geworden.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2015, 22:55:42 pm door Samiya »

Ilse

• Niet-roker met longkanker
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2015, 19:09:54 pm »
Dag Samiya,
Het is een harde slag als je te horen krijgt dat je kanker krijgt.  en de behandelingen zijn ontzettend zwaar.
Mijn moeder heeft ook de ziekte van Kahler.  Ze heeft op 73-jarige leeftijd een stamceltransplantatie gehad.  Dat is een heel zwaar jaar geweest, maar het was het waard.  Ze is nu 76, en ze geniet weer volop van het leven.  In het begin wilde ze ook geen behandeling meer, maar we zijn heel blij dat de dokter haar overhaald heeft om het toch te doen.  Je kan natuurlijk geen enkele situatie met elkaar vergelijken.
Ik hoop dat de behandelingen zullen helpen, en haar toch nog een kwalitatief goed leven geven.
Veel sterkte!
Ilse

Karel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 13, 2015, 17:08:54 pm »
Dag Samiya,

Het voorbeeld van Ilse kan je moeder misschien toch nog hoop geven. Jullie kunnen haar natuurlijk niet dwingen om zoiets te doen, dat weet ik ook. Ze heeft eigenlijk psychologische hulp nodig.

Deed je moeder haar werk graag, of ging ze gaan werken omdat het moest? Wat deed je moeder als ze thuis was, enkel het huishouden en niets anders? Ze kan wel zeggen dat ze geen echte hobby's heeft, maar misschien zat ze thuis veel voor de televisie? Echt helemaal niets doen lijkt me inderdaad raar.

Groetjes, Karel

Samiya

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 13, 2015, 20:34:57 pm »
Hoi,

Het was een boerderij, dus er was altijd werk... ze  kwam even binnen als wij van school kwamen en deed dan weer verder. Ze deed al het werk alleen op de boerderij met 3 kinderen... mijn vader was altijd de baan op.
Ze had vandaag haar 2de gesprek met een psychologe en heeft daarbij haar verlangen voor euthansie duidelijk gemaakt...
Maandag hebben wij een gesprek met de psychologe... het is best zwaar, voelen en horen dat ze gewoon niet meer wil leven.
Het is al zwaar te horen dat ze die ziekte heeft, maar je hoopt toch hé... maar zij heeft geen hoop, geen vechtlust... 4 jaar meer of minder maken haar niet uit zo zegt ze...

lieliefe

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 14, 2015, 09:27:44 am »
Hallo Samiya  ik wens je veel sterkte in deze moeilijke periode het is niet gemakkelijk om met kanker om te gaan en als je zoveel moed lijden ik hoop voor je ma en jullie dat ze de kracht terug vind om terug te vechten tegen deze ziekte en ja ik weet het het is gemakkelijk om te zeggen dat je moed vechten tegen deze ziekte veel sterkte  :-*lieliefe

Karel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 14, 2015, 12:33:43 pm »
Hoi,

Jullie zouden haar uit die spiraal van negatieve gedachten moeten krijgen. Helaas is dat niet zo vanzelfsprekend hé. Belangrijk is dat ze zich niet gaat vervelen en dat ze veel afleiding krijgt. Als je je verveelt dan krijg je al snel gedachten van euthanasie, dat heb ik zelf ook ondervonden op intensieve zorgen.

Groetjes, Karel

Samiya

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2015, 20:39:03 pm »

Hoi,

Dank voor de reacties.

De psychologe zei ook dat het niet makkelijk is om haar uit die tunnel te krijgen waar ze in zit. Je kan fysiek vanalles doen om haar beter te maken, maar het hoofd moet toch ook een beetje willen hé. 
Er is elke dag iemand bij haar, maja veel kun je niet doen hé in een ziekenhuis... je zit er ook zodanig veel dat je geen nieuwtjes meer te vertellen hebt... ik zou haar anders nog es masseren of haar nagels doen voor een beetje afleiding en goed gevoel, maar dat wil ze niet of ik zou ze echt moeten forceren...

Nu, we proberen van dag tot dag te leven...

Karel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 18, 2015, 10:41:06 am »
Hoi,

Kan ze met een laptop of tablet overweg?
Indien niet, kan ze dan geen boeken of geen kranten lezen?

Als ze dat echt allemaal niet meer wilt doen, dan weet ik het ook niet meer. Je kan haar inderdaad toch niet gaan beginnen forceren.

Samiya

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 18, 2015, 21:43:49 pm »
Hoi,

Pc enzo kan ze niet... had toen al geen open mind.. 'ben ik te oud voor of heb dat voor niets nodig'
Terwijl de oma van mijn man nog op facebook zit, fantastisch vind ik dat  :)

De wekelijkse krant zou ze wel es overlopen... wat nu wel veranderd is, door medicatie tegen angsten en stress, slaapt ze heel de voormiddag en nog middagdutje ook... of dat dé oplossing is weet ik echter niet... maar ze is wel rustiger...

Doorheen de tijd leer ik het nu ook wel te aanvaarden, haar wens dan... ik laat het aan de dokters maar ga het niet tegenwerken, mocht dat al enigzins kunnen, want ik weet niet in welke mate ze daar de familie bij betrekken.
Alleen denk ik niet dat de dokters dat nu al zouden willen doen, niet na toch eerst te proberen zowel fysiek als mentaal...

groetjes,
Samiya