Auteur Topic: Betaalde u veel uit eigen zak bij uw kankerbehandeling? Laat het ons weten  (gelezen 3970 keer)

admin

• Administrator
  • Nieuwkomer
    • Bekijk profiel
Betaalde u veel uit eigen zak bij uw kankerbehandeling? Laat het ons weten
« Gepost op: september 21, 2015, 15:09:58 pm »
Kom op tegen Kanker doet momenteel onderzoek naar niet of niet voldoende terugbetaalde medische en niet-medische zorg. Uit steekproefonderzoek blijkt immers dat de helft van de patiënten die voor steun aankloppen bij het Kankerfonds van Kom op tegen Kanker in het eerste jaar na de behandeling 1838 euro of meer zelf betalen (na tussenkomst van de zorgverzekering en de maximumfactuur), in één op de vier gevallen zelfs 2844 euro of meer. De onderzoekers willen nu van zoveel mogelijk mensen weten bij welke behandelingen en welke types zorg ze veel uit eigen zak moeten betalen, wat het precieze bedrag is enz. Het kan over verschillende soorten kosten gaan, medische en niet-medische kosten: niet-terugbetaalde medicatie of supplementen bij chirurgie, apothekerskosten, tandzorg na een hoofd-halstumor, incontinentiemateriaal, sondevoeding, gezinszorg, revalidatie, een verblijf in een centrum voor kortverblijf enz.
Bent u recent in behandeling geweest en heeft u veel kosten gemaakt die niet werden terugbetaald? Laat het ons weten: vul de korte vragenlijst op www.kankermeldpunt.be in of bel naar 0800 35 444 (elke werkdag tussen 9 en 12u.). U helpt er ons erg mee: met alle informatie die u ons geeft, kan Kom op tegen Kanker concrete beleidsvoorstellen uitwerken om de zorgkosten te beperken.

nancy68

• Gast
Re: Betaalde u veel uit eigen zak bij uw kankerbehandeling? Laat het ons weten
« Reactie #1 Gepost op: oktober 21, 2015, 08:56:42 am »
Hallo,

Ik weet niet of ik mijn frustratie via deze weg kan doen, maar ben toch wel serieus verwonderd over de logica in België qua kankerbehandeling.

Werd behandeld voor Leiomyosarcoom in de baarmoeder, eind 2013 (45j) : hysterectomie met bestralingen.
1 juli van dit jaar scan met uitzaaiingen in de long. 2 tumoren in linkerbovenkwab met als gevolg lobectomie (1.5j naar de eerste vaststelling).
Voorlopig alles 'clean' en gestart met hormoontherapie.
Medicijn : Letrazol 2.5mg (dit is het generisch product van Femara).
Dit medicijn wordt normaal gezien aan mensen met borstkanker gegeven, zoals ook vermeld op de bijsluiter.
In mijn geval zou dit ook kunnen helpen voor mijn soort kanker, vooral omdat mijn tumor vrij hormoongevoelig is.
Besluit : Oncoloog deelt mij reeds mee dat ik dit medicijn niet terugbetaald krijg omdat ik geen borstkankerpatiënt ben ???
Even ter verduidelijking : mijn soort tumor is vrij zeldzaam maar kwaadaardig en uiterst agressief.
Het gaat hier niet over het bedrag (€ 150/3 maand) dat moet betaald worden (wat ik wel nodig heb!!) maar wel over het principe !
Waarom is mijn kankerbehandeling het niet waard om terug betaald te worden ??
Ik weet ook wel dat er meer geld en studie gestoken wordt in kankers die frequenter voorkomen dan 'mijn kanker'.
maar moeten wij daarvoor in de kou blijven staan ??
Wou hier toch graag enige reactie op, zoniet, wou ik dit bij deze toch even melden.
Kwestie van een klein beetje gediscrimineerd te worden en ook evengraag te willen blijven leven zoals iedere andere kankerpatiënt !

groeten,
Nancy

Karel

• **
  • Acute Myeloïde Leukemie sinds 16/01/2014
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2015, 13:37:05 pm »
Ik wil het ook even hebben over de kostprijs van aanvullende behandelingen. Met aanvullende behandelingen bedoel ik zaken zoals een onco-revalidatieprogramma, "look good, feel better", mindfulness enz. Het is bijna altijd een kwestie van geluk of pech hebben of je zo een aanvullende behandeling al dan niet gratis krijgt.

Sommige ziekenhuizen en vzw's organiseren deze aanvullende behandelingen gratis. Andere vragen er (veel) geld voor. Soms hangt het ook gewoon af van de goodwill van de organisatie of persoon die de aanvullende behandeling organiseert.

Selectie of je een behandeling gratis krijgt of niet hangt vaak af van je leeftijd. Mensen tussen 30 en 65 jaar hebben dus op dat vlak pech. Als je niet meer kunt gaan werken door de gevolgen van je kanker, krijgen sommige mensen het financieel zwaar te verduren. Helaas zijn ze geen kind, jongere of bejaarde en mogen een gratis (aanvullende) behandeling op hun buik schrijven.

Zoals hierboven door Nancy ook aangegeven wordt, zijn er veel (aanvullende) behandelingen enkel voor een bepaalde soort kanker. Er wordt vanalles georganiseerd voor borstkankerpatiënten en als je dat niet hebt hebt, mag je het vergeten daaraan te kunnen deelnemen, of misschien nemen ze jou er toch bij, maar dat is opnieuw een kwestie van geluk.

Groetjes, Karel

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 17, 2015, 20:04:21 pm »
hoi,

ik zit in een borstkankergroep op facebook en vind het schrijnend om te lezen hoeveel sommige voor een borstreconstructie betalen,  ik zelf heb in 2007 het geluk gehad dat ik een goede chirurg had die zorgde dat ik niets moest betalen, het is al erg wat jij hebt moeten meemaken zei hij, ik zorg voor je.  Ook bv.  In Hasselt heb ik mindfulness voor kankerpatiënten gevolgd, gratis, als een vriend van mij het in Gent wilt volgen moet hij 170 € betalen, waarom het in 1 ziekenhuis gratis maken en ander zoveel betalen, vind dat niet kunnen.  We hebben zo al kosten genoeg en uit ondervinding weet ik hoe helend mindfulness kan zijn, heb 2x kanker gehad en dankzij mindfulness kan ik zoveel beter met mijn angsten om.
Waar ik persoonlijk ook moeite mee heb, moet 2x per jaar onder een scan, als ik het ongeluk heb dat ik een niet geconventioneerde arts heb moet ik zelf uit eigen zak 30 € bijbetalen.  Ik kan daar zelf niet voor kiezen, als ik de pech heb betaal ik bij.  Dat zou ook niet mogen.
groetjes Sabine