Auteur Topic: Tips verdikken?  (gelezen 4202 keer)

Liesje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Tips verdikken?
« Gepost op: augustus 11, 2015, 09:37:52 am »
Hallo,

Mijn vader vecht sinds juli 2009 tegen darmkanker. In 't begin zaten er nog pauzes tussen de verschillende chemokuren, maar het afgelopen jaar heeft hij bijna non-stop chemo gekregen. Er zijn dan ook keer op keer nieuwe meta's (huidige stand van zaken: 1 in de long, 3 in de lever en enkele kleintjes op het buikvlies). Probleem is dat hij sinds de laatste operatie teveel verklevingen/littekenweefsel in z'n buik heeft, waardoor hij tijdens en na 't eten steeds weer buikkrampen krijgt (en soms ook moet overgeven van de pijn). Gevolg: nog maar 53 à 54kg.

We hebben al veel geprobeerd (Fortimel, volle melk/yoghurt/etc., goeie boter, speciale poedershakes, ...), maar de kilo's komen er maar niet bij. Sinds kort neemt hij een uur voor het eten contramal, en dat helpt wel een beetje, maar na de maaltijd steken de krampen toch vaak de kop op. Heeft er iemand hier nog goeie tips?

Groetjes

Karel

• **
  • Acute Myeloïde Leukemie sinds 16/01/2014
    • Bekijk profiel
Re: Tips verdikken?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 11, 2015, 12:23:33 pm »
Dag Liesje,

Ik gebruik nu Resource Meritene Complete van Nestlé. Dit is een poeder dat we online bestellen ( http://www.newpharma.be/apotheek/nestle-belgilux/303843/nestle-resource-meritene-complete-poeder-blik-1300g.html ). Die Fortimel drankjes smaken wel echt slecht vind ik. Voor de rest weet ik er niet zo veel van. Ik zou ook eens hulp vragen bij een diëtiste. Ik ben goed geholpen geweest door onze diëtiste van het UZ Gent.

Ik ben afgelopen winter zelfs tot 49 kg vermagerd door anderhalve maand diarree te hebben gehad. Nu zit ik al terug op 57 kg gelukkig, ook al omdat ik opnieuw normaal kan eten.

Groetjes, Karel

Liesje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 12, 2015, 08:58:40 am »
Dag Karel,

Bedankt voor de tip! We hebben in 't verleden al poeders geprobeerd, maar hij drinkt ze niet graag, enkel in milkshakes. Fortimel is niet super slecht, maar ik kan me voorstellen dat als je ze langdurig moet drinken, dat 't nog al snel begint tegen te steken. We hebben binnen twee weken een afspraak bij de oncoloog in UZ Leuven, zal eens vragen of zij een diëtiste in de buurt kan aanraden.

Groetjes

Karel

• **
  • Acute Myeloïde Leukemie sinds 16/01/2014
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 12, 2015, 17:45:38 pm »
Dag Liesje,

Smaken verschillen natuurlijk. Ik vind dit poeder best wel meevallen.

Ik wens je vader veel beterschap toe en dat hij maar snel van die buikkrampen verlost geraakt.

Groetjes, Karel