Auteur Topic: ontslag door ziekte  (gelezen 3496 keer)

maai

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
ontslag door ziekte
« Gepost op: mei 11, 2015, 11:28:22 am »
In november 2012 heb ik de diagnose gekregen van non- hodgkin. Onmiddelijk met chemo gestart. Om de 3 weken voor 6 maanden lang. Na de chemo heb ik mij een half jaar gegeven om gewoon rustig thuis te recupreren. Ik ben dan in januari 2014 gestart met Kanactief ( revalidatieprogramma in Gasthuisberg Leuven) een geweldig programma. In mei van 2014 ben ik nog met spoed geopereerd omdat ze dachten dat ik hervallen was. Uiteindelijk bleek het om een ontsteking te gaan van mijn amandel.
Tijdens mijn ziekteperiode heb ik verschillende keren gevraagd aan mijn baas op ik progressief kon starten. Hij liet mij weten dat dit geen enkel probleem was.
In augustus 2014 heb ik een gesprek met mijn verantwoordelijk om afspraken te maken rond mijn terugkeer op het werk. Het was en positief gesprek. Hij zou de papieren doorgeven aan mijn bazen, zodat ik tegen september kon starten. Na week nog altijd geen papieren voor de ziekenkas gekregen. Dus ik bel naar het werk en krijg te horen dat de papieren onderweg zijn. Een paar dagen later een aangetekend schrijven met mijn ontslagbrief. Dit was een week voor ik terug ging werken. Mijn vervangster heeft mijn plaats gekregen.
Reden van ontslag: geen geschikt werk voor mij.
Dit was voor ons een zware mentale tik. Ik ben toen terug gestart met anti- depressiva en elke week naar mijn psycholoog ipv om de 3 weken.
Een paar weken na mijn ontslag heb ik ook nog een miskraam gekregen. Het was tegen eind 2014 dat ik terug stilaan op positieve kwam.
Ik wil graag terug gaan werken want financieel begint het serieus te knagen. Wij hebben nog een huis te renoveren en alles ligt nu stil.
Ik had gehoord dat je als ( ex-) kankerpatient beroep kan doen op het GTB begeleidingprogramma. Ik kom er voor in aanmerking, maar moet enkel nog een papier laten invullen door de adviserende geneesheer van het ziekenfonds. Ik vraag aan haar om de papieren in te vullen en krijg dit als antwoord:
Beste

Een GTB begeleiding wordt in principe opgestart in die situaties waarbij het niet mogelijk of moeilijk is om zelf werk te vinden. Ik vraag me dan ook af of dit voor jou noodzakelijk is. Je mag zelf solliciteren en zoeken naar (in beginfase vermoedelijk wat lichter) werk.

Mvg

Ik vind dit onvoorstelbaar!!!!!! Blijkbaar is niet elke kankerpatien gelijk voor de wet.
Door mijn ontslag weet ik niet wat ik fysiek en mentaal aan kan. Mijn concentratie is aangetast, alles gaat gewoon trager, ...
Ik weet op dit moment niet wat ik wil omdat ik mij ookde volle 100% willen geven als ik weet wat ik aan kan.
Zij heeft mij bijna een jaar niet gesproken. Weet dus ook niet of ik al stappen heb ondernomen. Ik heb contact gehad met iemand van GTB en zij gingen eens verder informeren. Zij hadden mij doen uitschijnen dat de goedkeuring een formaliteit is, maar zonder goedkeuring geen begeleiding.
Ik heb ook een vermoeden dat ik binnenkort gedwongen wordt om terug te gaan werken omdat ik geen uitkering zal krijgen. Ik zal dan eender welke job moeten aannemen anders wordt het financieel niet leefbaar voor ons.
Van dit wordt ik hopeloos. Je wilt vooruit, maar je wordt op zoveel vlakken tegen gehouden.

Heeft iemand ervaring met GTB?

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
Re: ontslag door ziekte
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2015, 13:01:14 pm »
Hallo,
wat vreselijk om dit mee te maken! Ik heb ook NHL gehad, en heb net een heel positieve ervaring op mijn werk, heb jarenlang progressief mogen werken en van collega's altijd alle steun gekregen om op mijn tempo te herstellen. Jammer dat dit niet overal kan.
Heb je overwogen om je ontslag aan te vechten? Zoals je het hier schrijft, klinkt de motivatie van de werkgever heel erg als een ontslag wegens je ziekteproces, en dat mag wettelijk niet, dat is discriminerend. Al wil je mogelijk niet terug bij dat bedrijf werken, je kan er misschien wel een financiële tegemoetkoming uit sleuren.
Met GTB heb ik geen ervaring, maar de reactie van de adviserend geneesheer klinkt heel erg standaard en kort door de bocht. Misschien kan je aandringen op een persoonlijk gesprek?
Ik wens je in ieder geval veel succes!
keikopje

maai

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: ontslag door ziekte
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2015, 15:12:46 pm »
Dag keikopje,

We zijn inderdaad bezig met het bekijken of we eventueel een procedure kunnen opstarten. Mijn vader houd zich er mee bezig, voor is het te stressvol.
Het centrum gelijke kansen staat volledig achter ons, maar we hebben de vakbond na al die maanden nog niet kunnen overtuigen om mee in het verhaal te stappen. Zij vinden dat er juridisch te weinig bewijzen zijn voor een procedure. Terwijl gelijke kansen juist zegt dat er genoeg is om aan te tonen dat het hier gaat om discriminatie. Het centrum kan zelf geen procedure starten, via de vakbond heb ik gratis jurische bijstand, maarja als ze niet mee willen,  heb ik er niet veel aan.  Om zelf een advocaat te nemen, is voor ons financieel niet haalbaar en voor pro-deo verdienen we juist te veel.
Terug daar werken wil ik niet, al die tijd dat ik heb thuis gezeten niks van de collega's gehoord. Er is daar ook een slecht beleid.
We blijven hopen, we hebben nog tot augustus om een procedure op te starten.
Ik probeer het positief te bekijken. Door mijn ontslag hebben ze mij tijd gegeven om met mijn gezin door te brengen en een stimulans om een nieuwe start te maken. Maar ik had toch liever zelf vertrokken met opgeheven hoofd. ;-)