Auteur Topic: Melanoom  (gelezen 3136 keer)

banghaasje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Melanoom
« Gepost op: mei 05, 2015, 14:29:51 pm »
Dag allemaal

Ik ben een vrouw van 27 en ben al 9 jaar samen met mijn vriend (ook 27). Sinds kort zijn we verloofd en zijn we volop onze trouw, die volgend jaar in de zomer zal plaatsvinden, aan het plannen. We kijken ook al uit naar kindjes die snel daarna mogen volgen en naar de reizen die we daarvoor nog willen maken. Tot vorige week woensdag leek dat allemaal een zekerheid, tot mijn vriend naar de huidarts ging en met erg beangstigend nieuws terug thuis kwam: hij had een melanoom op zijn voet die in alle haast weggenomen moest worden. Vorige week donderdag onder het mes en nu maar wachten tot maandag op de resultaten.

Ik heb al te veel op het internet gezocht en maak me zo ontzettend zorgen. Ik ben zelfs op vakantiefoto's gaan zoeken of die vlek er toen ook al zat en helaas... Die vlek zit er dus al maanden en vooral dat maakt me erg bang. Je leest overal dat melanoom "snel" groeit en "vroegtijdig" kan uitzaaien, maar wat is dat "snel" en "vroegtijdig"? Er worden nergens termijnen opgeplakt... Ik kan nergens anders aan denken en mijn dagelijks functioneren lijdt hier enorm onder. Ik zie al doembeelden voor me dat ik zonder hem verder zal moeten en dat heel onze toekomst er plots niet meer gaat zijn. Nog nooit ben ik zo bang geweest voor een uitslag.

Ik lees hier veel warme reacties en berichten en hoop hier wat positieve prikkels te vinden. Heeft iemand ervaring met een melanoom die pas na maanden ontdekt wordt? Ik ben vooral op zoek naar positieve verhalen waaraan ik me tijdens deze bange dagen kan optrekken. Het is zo vreselijk lang wachten!

Dank jullie wel bij voorbaat!

Groetjes

Sarah

Jet

• Bekijk profiel
Re: Melanoom
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2015, 13:51:08 pm »
Hoi ...   Haasje,

Bang...tja, dat is begrijpelijk,  maar laat dat niet overheersen, het beïnvloed je zoveel, zodat het ook heel veel onnodig of veel te vroeg  al overschaduwd.. en dat is zo jammer voor je gemoedstoestand.
Bezorgd zijn is niet zo gek als er plots iets onverwachts, onbekends en bedreigends op je afkomt..
Angst is een andere en volgende fase...tegelijkertijd verlamt het je ook veel meer dan gezonde bezorgdheid..

Fijn toch als er zo nodig ook snel ingegrepen wordt.. dat zou ook een geruststelling kunnen zijn... van  weg is weg!!
Natuurlijk ben je meer gerust als de uitslag bekent is, en dan nog wordt het een kwestie van vertrouwen in de medische wetenschap.
Probeer het een beetje zo te gaan zien,  laat het doemdenken wat los.. 
Vraag veel aan de deskundigen, zo dat het ook echt helder is en je niet zelf teveel gaat gissen of
zoeken. Dat is nl hetgene wat vaak als een bedreigende donderwolk boven je blijft zweven. 

Een maand geleden kwam ik voor de 3de maal tegen dat er kwaadaardige cellen gevonden zijn bij een onderzoek in mijn lichaam... die tegelijkertijd ook weggenomen zijn .
Het feit dat het alweer raak was, en op een andere plaats .. zou ook een reden kunnen zijn om te gaan doemdenken van... wat zal er de volgende keer zijn,  en ..is het wel goed weggehaald enz..enz..
Dat als blijvende bedreiging blijven zien, of...zo, en dat is wat ik doe als de eerste schrik  weg is, het toch weer gaan loslaten en vertrouwen dat het nu weer oké is.  En dan zeg ik tegen mezelf vooral...
HeJ.. je hebt alweer geluk gehad dat het zo snel ontdekt werd en 't weggenomen is..  Zonder geluk vaart niemand wel...en pech krijgen kan altijd. 
Dat wil niet zeggen dat ik niet alert blijf, maar wel dat ik het niet ga laten overheersen ..
Realiteitszin is oké, angst of doemdenken verstoord je eigen leven ongemerkt te vaak en te veel, maar ook dat van een ander als die erbij betrokken is of wordt!

Tja, dat wachten is altijd te lang.. dus ook wel pittig, daar ben ik ondertussen echt wel van overtuigd..  Ook ik heb daar een hekel aan :)
Echter.. dat is en blijft een noodzaak die gekoppeld zit aan onderzoek, uitslag van biopten of weggenomen probleemgebiedjes.
En ja, het is heel begrijpelijk dat je bezorgd bent om wat je zo lief is, als er storingen komen die onduidelijk en onverwacht plots er zijn..
Probeer er een weg in te vinden die niet gaat overheersen..
Kop op en geniet zo snel mogelijk maar weer van de voorbereidingen van jullie huwelijk.

Succes ermee en ik duim voor jullie voor goede resultaten en antwoorden wat jou/ jullie minder zorgelijke maakt..
;) Groetjes,
Jet

banghaasje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Melanoom
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2015, 20:00:15 pm »
Dag allemaal!

Goed nieuws: vandaag een telefoontje gekregen van de huidarts! Die had goed nieuws. De vlek op mijn vriend zijn voet was een goedaardige moedervlek met blauwige kleurvorming. Vandaar dat die ook veel weg had van een kwaadaardig nodulair melanoom! Goh, dat was een enorme opluchting om dat nieuws te krijgen!! Nu hoop ik wel echt dat het labo zich niet vergist heeft... Maar we zullen maar proberen om er vertrouwen in te hebben.

In de toekomst gaan we alvast veel voorzichtiger omgaan met nieuwe of veranderende moedervlekken, want mijn vriend heeft nu eenmaal een risicohuid met erg veel moedervlekken. Ik stuur hem DIRECT door naar de huidarts als zoiets nog eens opduikt of bij de kleinste verdachte verandering.

Dankjewel voor de warme reactie. Ik heb enorm veel gehad aan dit forum tijdens deze bange dagen. Het is ongelooflijk hoe positief jullie in het leven staan, dat bewonder ik enorm. Daar probeer ik zeker een stukje van mee te nemen. Ik ben ook ontzettend blij dat de medische wereld grote stappen vooruit neemt in het onderzoek naar medicatie om deze vreselijke ziekte aan te pakken. Ik wens jullie allen het allerbeste toe! Geniet van elke dag en elk moment!

Vele groeten

Sarah