Auteur Topic: Vraag : ik ben MOE, MOE, MOE, MOE, enz..... sedert mijn 22 bestralingen.!!!?????  (gelezen 5750 keer)

Tony

• Nieuwkomer
  • *
  • 't leven is soms mooi, maar kan ook even hard zijn
    • Bekijk profiel
Dag allen hier op dit forum.!! Ik lees al een tijdje reacties die jullie geplaatst hebben, doch zelf ben ik er nooit toe gekomen, zeg maar dat ik (toch een beetje) bang was, hoewel.!!
Ik heb ook nog niet eens de kans gehad om me voor te stellen, daarom wil ik dit bij deze doen, in de hoop dat ook dit op het correcte forum is.!? Mijn naam is Antoon (Tony), ik ben een man van 54 jaar jong (??), en vorig jaar begin november 2014, werd vastgesteld dat ik een kankergezwel had aan mijn rechtse long bovenaan.!! Die vaststelling werd gedaan nadat ik in 2014 al 5 x een longontsteking gehad heb, en zelfs mét de nodige antibiotica maakte ik nog koorts.!! Dan heeft mijn huisarts ook beslist om me zo spoedig mogelijk laten op te nemen!! Want 5 x op 10 maanden antibiotica voorschrijven kon ook hij niet meer verantwoorden.!  Om even een lang verhaal kort te maken ; nadat mijn behandelende oncologe contact (per pc of fax) had opgenomen met ene professor, bleek zijn reactie onmiddelijk te zijn : "die man opereer ik niet wegens het grote gevaar, want ik ben een zware en grote mens, en moest men me opereren, dan moest mijn volledige rechtse long verwijderd worden, er (gelukkig) was er niemand die me wilde opereren.!! Dé optie was toen ; radiotherapie (bestralingen).!!! Nadat ik de nodige ct-scans en pet-scans had ondergaan wisten we (gelukkig) dat er geen uitzaaiïngen waren.! ;) Na alle onderzoeken en een bronchoscopie werd besloten dat ik me zo spoedig mogelijk moest laten behandelen met "radiotherapie", bestralingen dus.!! Nadat ik 22 X bestralingen gekregen had, bleek volgens mijn oncologe en de longartsen, dat mijn tumor, die onkapseld was doos een "abces", zodanig miniem klein geworden was, dat ik genezen werd verklaard.!!  :D Want in het begin, zijnde 3 dagen voor mijn 54ste verjaardag, toen men met de pet-scan de tumor kon waarnemen, was deze zo groot als een citroen, en na mijn 22 bestralingen bleef er nog enkel een gezwelletje over ter grootte van een kleine okkernoot, en volgens de oncologe zou dit wel gewoon littekenweefsel kunnen zijn van de bestralingen.!! Maar, ..................................., nu zijn we nog steeds niet bij mijn eigelijke vraag, dus bij deze ; hier komt ie dan  :o  : het is nu precies 3 maanden geleden dat ik m'n laatste bestraling kreeg (van een reeks van 22), en het grootste en dagelijkse probleem wat ik heb is ; (zie topic-titel) ; IK BEN MOE, IK BEN MOE, IK BEN MOE, met andere woorden ; ik sta uit bed op om (bvb) 10:00h, drink een tasje koffie, en om 10:30h lig ik op de zetel en na 10 minuten slaap ik vast, en zo gaat dit dag in dag uit.!!!!! Mijn hongergevoel is eveneens weg, want ik eet énkel om mijn echtgenote, die tevens al jaren mijn mantelzorgster is, tevreden te stellen omdat ze zich alle moeite van de wereld doet om het me zo aangenaam mogelijk te maken als het kan.!!  :) Maar hét grootste probleem van mij is ; het moe, of vermoeid, zijn, dag in dag uit.!! Ik ben reeds meerdere jaren een verwoed sportschutter, doch ik moet steeds aan mijn vrouw vragen om mijn wapens op te spannen als ik die al eens wil kuisen op een dag dat ik me een klein beetje beter voel, doch dat is maximum 2 dagen per maand.!!  :( :-\
Mijn vraag aan jullie op dit prachtige en openlijke forum is ; ben ik normaal of niet.???? Zijn mijn moeheid en flauwheid of verlies van kracht, en geen zin meer hebben in iets, normaal, wat je normaal kan noemen, precies 3 maanden na mijn reeks van bestralingen..????????????
Er zijn zelfs dagen dat ik 'denk' ; waarom lig of zit ik hier nog, of ; er kon toch makkelijk een gezond mens mijn plaats innemen in de maatschappij.!!! >:( Wat ik ook nog niet vermelde is dat ik al zo'n 20 jaar rolstoelgebruiker ben, na een zwaar arbeidsongeval in 1994.!!! ("Gelukkig" hebben we geen kinderen)! Sorry dat ik dit zo "cru" vermeld.!!  :(
In ieder geval, ik hoop écht van ganser harte dat jullie me willen aanvaarden op dit forum, en dat ik veel, hééél veel, reacties mag krijgen op mijn vragen.!!!!  :-\ :'(
Ik kijk in ieder geval uit naar véél berichtjes, en wil jullie állen héééél veel goede hoop en genezing toewensen.!!!  ;)
Héél graag tot spoedig, Tony (Antoon). :( :-[ :-\ :'(
« Laatst bewerkt op: april 13, 2015, 16:56:20 pm door sociale dienst VLK »

HansB

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Vraag : ik ben MOE, MOE, MOE, MOE, enz..... sedert mijn 22 bestralingen.!!!?????
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2015, 20:37:03 pm »
Beste Tony,
Welkom op de lotgenoten site, heb zelf ongeneselijke longtumor met uitzaaiingen, welke dus niet te genezen is, maar door 4 chemo behandelingen en een gerichte dagelijkse pillen behandeling (Iressa pillen) de tumor wel tot 10 procent is geslonken en momenteel na 15 maanden stabiel is, heb dus zelf geen ervaringen met bestralingen, maar heb op diverse kanker-websites wel gelezen dat vermoeidheid een veel voorkomend gevolg is en dat dit maar langzaam verbetert, dus moed houden en hopen dat de verbeteringen niet te lang op zich laten wachten.
Groet, Hans

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re: Vraag : ik ben MOE, MOE, MOE, MOE, enz..... sedert mijn 22 bestralingen.!!!?????
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2015, 18:52:16 pm »
hoi Tony,

welkom hier, normaal kijk ik niet zo rap op dit topic, omdat ik borstkankerpatiënte ben, ga ik meestal bij het topic borstkanker kijken.
Ik heb 2 x kanker gehad, eerste keer in 2006, heb toen chemo, bestralingen en 5 jaar hormonenkuur gehad.  Ik weet dat ik toen na de bestralingen, na zo'n 3 maanden ook nog zo moe was, kon tot een halfjaar na de bestralingen en soms nog langer duren zeiden ze me, heb toen een revalidatieprogramma gevolgd in het ziekenhuis en zo'n beetje mijn conditie terug opgebouwd, was toen mijn beste keuze, in 2012 ben ik hervallen, had toen een tumor achter mijn oog, heb toen alleen bestralingen gehad en weer hormonen, ook toen ben ik lange tijd moe geweest, dus denk niet dat het abnormaal is dat jij nog zo moe bent, ten eerste is het nog maar 3 maanden geleden en je moet ook alles verwerken hé, dat vergt ook veel energie van je.
Praat over je vermoeidheid met je arts als je op controle gaat, revalidatie kan jij niet volgen als je rolstoelpatiënte bent, maar misschien dat ze iets anders kunnen doen aan je vermoeidheid
veel sterkte nog
groetjes Sabine

zeezicht

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2015, 23:33:13 pm »
Hallo Tony!

Ik heb ook borstkanker sinds 2009. Amputatie, chemo, bestralingen, hormonenpillen... alles achter de rug, maar nog steeds moe en overal pijn. Alle dagen...
Dikwijls ben ik het ook allemaal kots beu en omdat ik er alleen voor sta, zie ik vaak het nut niet om verder te leven.
Beter dan nu zal het zeker nooit meer worden.
Ik ben wel ouder dan jij, maar kan mij er nog steeds niet bij neerleggen dat ik zoveel dingen niet meer kan. Ik zou kunnen zeggen dat mijn leven zich afspeelt rond de kerktoren.
Hopelijk wordt het voor jou toch nog beter, dat wens ik je van harte!
Groetjes

Pappadisco

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 26, 2015, 10:28:18 am »
 :)
Beste,
Alle dagen pijn, het niet meer zien zitten .... begrijpen doe ik het, maar mijn lijfspreuk is --> ik vecht vandaag om morgen te hebben wat ik gisteren had. Het nut niet zien om verder te leven .... dat begrijp ik niet  ??? Pak die zeldzame momenten dat je wat minder moe bent, dat je wat minder pijn hebt (ze zijn er, ik weet het) omhels ze en koester deze, dat doe ik ook. Laat de moed niet zakken, kop op. You never ever walk alone. PappaDisco

Ampie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2015, 12:58:40 pm »
Dag Tony

Ja, wat je schrijft is zeer herkenbaar.  In februari van dit jaar ben ik geopereerd voor borstkanker en ben ik daarna 25 keer bestraald.  Ik dacht, dat mijn leven daarna weer van mij was, maar toen ik een week na de laatste bestraling naar een feest in Duitsland reisde, werd ik geveld door vreselijke tandpijn.  De tandarts beweerde, dat dit een bijwerking is van het bestralen.  Ze wou dus mijn tand niet trekken en stuurde me naar huis met spoelmiddelen en antibiotica.  Blijkbaar had ze gelijk, want mijn tand stopte na enige tijd met pijn doen en nu staat hij er dus nog altijd!

Maar die vermoeidheid, zoals jij ze beschrijft, die heeft ook bij mij langer dan 3 maand geduurd.  Stilletjes aan ben ik weer meer naar buiten gegaan en heb ik zo elke keer mijn afstanden wat opgedreven.  Na een vijftal maanden kon ik ongeveer weer zo lang wandelen als vroeger.  Als jouw lieve echtgenote je wil begeleiden, dan kun je dat toch ook eens proberen?  De verse lucht door je haren voelen, doet wonderen, ook voor het moreel!

Nu zal ik niet beweren, dat ik na 9 maanden van de vermoeidheid verlost ben.  Een bezoek of een concertje kost mij meer energie dan vroeger en daarom plan ik op zulke dagen niets extra.  Aangezien ik nu gelukkig op brugpensioen ben, kan ik mijn werk in kleine stukjes verdelen.  Als het niet zo goed gaat, dan doe ik bijvoorbeeld alleen stof af van de eetkamer en de dag erna van de zitkamer en ga zo maar door.  Bij betere dagen kan ik anderhalf uur na elkaar bezig zijn, maar daarna is mijn kous af.  Dan  doe ik iets, wat ik graag doe en waarbij ik kan zitten of in de zetel liggen.  Het leven moet dus beter gepland worden dan vroeger en hoewel sommige mensen daar weinig begrip voor hebben, probeer ik toch mijn inspanningen te doseren. Ondertussen ga ik ook naar de yogales van Rekanto, maar daarmee zit mijn dag ook vol. 

Je ziet, beste Tony, als je je best doet om je grenzen elke dag weer beetje bij beetje te verleggen, dan kom je er wel.  Verder merk ik, dat niet iedereen zo'n gat in zijn reserves heeft als ik, maar dat is dan gelukkig voor hen, bij mij lukt het maar op deze manier....

Veel moed, beste lotgenoot! Steek de zwarte gedachten alsjeblieft ver weg, nog onder de onderste lade! Het is niet omdat je niet meer over de heg kunt springen, dat de mensen je niet meer graag zien!

Groeten,

Ampie

marlgijs

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 11, 2015, 12:51:20 pm »
kop op,  probeer inderdaad tussenin te genieten van een moment dat je je beter voelt,
  het is niet makkelijk  ik weet het, maar vaak komt  de vermoeidheid ook door het feit dat je geest je een beetje in de steek laat, geef niet toe aan duistere momenten
ik heb recent 20 bestralingen gehad, wegens borstkanker,  en ik mag niet zeggen dat ik er geen vermoeidheid heb door gehad, natuurlijk wel,  maar doordat ik de momenten dat ik me goed voelde  heb benut om dingen te doen die ik graag deed, maakte ik me minder zorgen om de "moe momenten"
zal natuurlijk niet bij iedereen helpen,  en longbestralingen is nog iets anders dan borstbestralingen,  maar...
sterkte nog,   je hebt al een lange weg afgelegd,   ....doorgaan

Karel

• **
  • Acute Myeloïde Leukemie sinds 16/01/2014
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 19, 2015, 11:59:46 am »
Ik heb een beetje last van een verkoudheid en ik voel me vandaag heel erg moe en lui. Het liefst zou ik de hele dag onder een deken in mijn bed willen kruipen.

Maar op YouTube heb ik iemand gevonden die nog meer moe en meer lui is dan mezelf.

http://youtu.be/i_5XJKHajuM

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 19, 2015, 15:29:55 pm »
haha Karel, dat is waar
heb ik vroeger samen met de kinderen héél dikwijls naar gekeken
vond dat wel goed
groetjes Sabine