Auteur Topic: Stereotactische bestraling  (gelezen 2690 keer)

Ninake

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Stereotactische bestraling
« Gepost op: maart 19, 2015, 14:52:26 pm »
Hallo

ik heb een meningeoom in mijn hoofd van ongeveer 3cm diameter.  Omdat dit het laatste jaar redelijk gegroeid is stelt de neurochirurg nu een stereotactische bestraling voor.  Hierbij wordt een metalen frame in mijn hoofd geschroefd en onderga ik éénmalig een bestraling.
Hij sprak ook over zwelling van de hersenen, gebruik van cortisonen hiervoor, hoofdpijn, duizeligheid en mogelijk plekken haarverlies of helemaal kaal.
Kan iemand mij hierover meer vertellen?
Ik heb in het verleden reeds borstkanker gehad, met amputaties, chemo en bestralingen.
Ik heb vooral veel schrik van de nevenwerkingen op lange termijn.
En wanneer groeit het haar dan weer? Komt het helemaal terug of blijven er kale plekken over?
Vele vragen en hopelijke ook vele antwoorden..
Dank jullie wel!

groetjes

PinkChick

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Stereotactische bestraling
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2015, 20:25:34 pm »
Hey ninake,

Dat zijn inderdaad een pak vragen die je hebt... Ik zal op zo veel mogelijk proberen antwoorden.
Ik heb borstkanker gehad in 2013. Ook chemo, amputaties, en bestralingen gehad. Alles leek ok, tot er in september 2014 uitzaaiingen gevonden werden in mijn hersens. Ik had 2 tumoren in mijn hoofd, die beide behandeld zijn met een stereotaktische bestraling.

Het gezichtsmasker vond ik persoonlijk niet echt een erge ervaring, maar voor mensen met claustrofobie of zo, kan het misschien wel tot wat paniek leiden, aangezien je hoofd echt wel stevig gefixeerd wordt op de tafel.

De bestraling zelf duurde ongeveer 15 minuten (per tumor).
Ik heb ook cortisone gekregen om de effecten van de zwelling wat te compenseren. Doordat de tumor "aangevallen" wordt, ontstaat er vocht rond de tumoren, zodat deze kunnen opgeruimd worden door je lichaam. De cortisone helpt bij het opruimen. (Ik vertel alleen zoals het aan mij uitgelegd geweest is he, ik ben niet medisch geschoold)

Ik heb de eerste weken na de bestraling wel wat hoofdpijn gehad, vooral de eerste week was de hoofdpijn duidelijk aanwezig. Nadien verminderde de pijn stilaan, en kon ik ook de dosis cortisone afbouwen.
Ik heb dus op 2 plaatsen zo'n bestraling gehad, en bij 1 locatie is mijn haar plaatselijk uitgevallen, bij de andere niet. K snap er zelf ook niks van waarom. Mijn haar viel uit na een drietal weken, en kwam vrij snel terug. Ik denk dat het terug begon te groeien een tweetal maand na de bestraling.

Voor zover ik gehoord heb, hebben ze echt wel goede ervaringen met dit soort bestraling. Voor mij lijkt het in ieder geval goed geholpen te hebben. Na een aantal scans ter controle zijn de tumoren eigenlijk weg, en blijft er alleen nog een klein plekje littekenweefsel over.

Het enige nadeel dat ik nu nog heb, is dat mijn hoofd op 1 plaats precies aanvoelt alsof er een buil staat. Ik bedoel dat die ene plek een beetje pijnlijk is bij druk, hetzelfde gevoel alsof er een buil gestaan heeft, die bijna genezen is. Dat gevoel houdt nu toch al een paar maanden aan, maar is niet heel storend. Zoals ik zei, dat is alleen als ik op die bepaalde plaats op mijn hoofd duw.

Ik hoop dat je hiermee toch al wat meer een idee hebt wat je tegemoet gaat...
Ik wens je in ieder geval veel succes, ik duim met mijn 2 handen dat het goed gaat.
En als je nog bijkomende vragen hebt, laat maar komen :-)

Grtz,
Pinkchick