Auteur Topic: mijn vader heeft longkanker met uitzaaiingen  (gelezen 44779 keer)

HansB

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: mijn vader heeft longkanker met uitzaaiingen
« Reactie #45 Gepost op: augustus 12, 2015, 15:19:44 pm »
Beste Ray,
Dit is een hele moeilijke periode, maak er het beste van binnen de familie, geef vader en moeder de liefde en aandacht die ze nu zo hard nodig hebben, probeer jij nu vooral sterk te blijven en hun deze begeleiding nu zo goed mogelijk te geven, later is er tijd om te treuren.
Heel veel sterkte.
HansB

krietje

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 14, 2015, 13:50:40 pm »
Ray

Zo een moeilijke periode nu voor jullie. Breng zo veel mogelijk tijd met je ouders door als je kan. Denk ook aan jezelf en praat er met iemand over als je het even niet aankan.
Ik ben er zeker van dat je dit eigenlijk al doet. Ik wens jullie veel sterkte en moed.
Liefs

Krietje

Ray

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 31, 2015, 16:39:38 pm »
Ondertussen zijn we weer een tijdje verder en heb ik even wat tijd gevonden om nog eens wat neer te schrijven.
Het is sinds men vorige berichtje met ups en downs gegaan. Na vorige keer zijn we terug bij de dokter geweest en gezien alles te snel ging (zichtbare bobbels over gans het lichaam) werd er besloten om toch nog een andere chemo op te starten. We vielen uit de lucht en vroegen verbaasd waarom nu wel en waarom vorige maand niets. Hier konden ze moeilijk een antwoord op geven. Blijkbaar een meningsverschil tussen de dokters.
Komt erop neer dat, als we niets doen, het zeer snel gaat.

Papa wou het eigenlijk niet meer omdat hij te zwak was. Er werd medrol gegeven om hem wat op te peppen en terug te laten eten (totaal al 20kg afgevallen tot 56kg, heel zwak, alleen maar willen slapen). Afspraak werd dan maar gemaakt maar beetje tegen zijn wil.
Die week ging moeilijk maar ineens kreeg hij een opflakkering en smaakte zijn eten terug (voordien metaalsmaak en neiging om te braken).
Toevallig hadden we die dag een feestje gepland voor de 1ste verjaardag van ons kindje. Hij heeft ongelooflijk genoten en wij allemaal ook.
Lang geleden dat het zo deugd deed voor ons allen.

Die dag vroeg hij ons ook of we het zouden respecteren dat hij alles stop zet omdat hij bang is dat de chemo hem alleen maar zwakker gaat maken en er niet meer bovenop gaat komen. Hij geniet liever kort met deze mooie momenten dan lang afzien met de neveneffecten om alleen maar te rekken. We begrepen het allemaal en hebben hem gesteund in zijn keuze.

De dag nadien is palliatieve zorg langs geweest om dit ook even te bespreken en begrepen zijn keuze ook volledig. Uiteraard blijft de ondersteuning van dokters en verpleging gelden. Die dag hebben we dan ook alles afgezegd. Van de oncoloog (die we niet aan de lijn kregen) hebben we niets meer gehoord.

Die week heeft papa goed genoten (ups en downs weliswaar). Inslapers werden ondertussen stop gezet omdat hij raar begon te doen 's nachts (verward en hallucineren) en het mogelijks daaraan lag.

Laatste vrijdag ging het weer heel slecht en zaterdag was een topdag. Zondag (gisteren) weer slecht en suf. Vandaag de slechtste dag ooit.
Sinds vandaag is hij terug suf en verward, brabbelt veel, praat over onlogische dingen, valt in slaap en kan geen gesprek volgen.

Naar palliatieve zorg gebeld om dit te melden (was zo met hen afgesproken). Zij hebben de dokter verwittigd die morgenmiddag langs komt voor onderzoek. Ofwel moet medicatie aangepast worden, ofwel is het door de uitzaaiingen in de hersenen.

Eigenlijk weten we het wel hoever het staat maar gewoon toekijken is verschrikkelijk hard.

Ik maak gebruik van elke tip of ervaring van jullie. Ik spendeer veel tijd men men eigen gezin en ook met men ouders.
Heb leuke gesprekken gehad, praat veel met hen en we proberen zoveel mogelijk te genieten of er gewoon voor elkaar te zijn.

groetjes

HansB

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 31, 2015, 17:08:59 pm »
Beste Ray,
De situatie lijkt met heel moeilijk met al deze ups en downs, alle achting hoe je hiermee omgaat en vooral hoe je probeert vader ook van die enkele positieve momenten te laten genieten en er ook bent als het veel slechter gaat.
Via palliatieve zorg kunnen ze hopelijk het nodige doen om de omstandigheden voor vader enigszins dragelijk te maken, met goede pijnbestrijding kan veel gedaan worden om de laatste fase acceptabel te maken.
Heel veel moed en sterkte voor jullie allemaal,
Hans

krietje

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 31, 2015, 19:30:40 pm »
Ray

Wat doet het mij verdriet te moeten lezen dat het slecht gaat met je papa. Het was te verwachten natuurlijk gezien de fase waar je vader zich in bevindt. Geweldig dat hij zo heeft kunnen genieten van het feestje voor je kleintje. Zo een opflakkering had mijn man ook, 3 dagen later ben ik hem verloren. Geniet nu nog zoveel mogelijk van het samen zijn. Je bent realistisch genoeg om te beseffen dat het, jammer genoeg, niet lang meer  zal zijn.
Ik wens je heel veel moed en sterkte in deze moeilijke dagen.
Liefs
Krietje

Ray

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: september 13, 2015, 12:24:41 pm »
Lieve mensen,

Met grote droefheid moet ik meedelen dat papa vrijdagavond is overleden in het bijzijn van het volledige gezin.
Het was een mooi afscheid. Hij heeft gewacht dat iedereen aanwezig was, opende zijn ogen en is vredig in geslapen.
Het doet zo'n pijn om hem af te geven maar we vormen hier een sterke band met iedereen en vinden troost bij elkaar.

Bedankt voor de aanmoedigende woorden die ik van jullie heb gekregen.

Ray

HansB

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: september 13, 2015, 13:20:05 pm »
Beste Ray en familie,
Onze innige deelneming met het overlijden van vader, na zoveel leed en afzien, blijft het afscheid toch heel moeilijk, wensen jullie veel sterkte.
Trieste groet, Hans

krietje

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: september 13, 2015, 21:15:37 pm »
Lieve Ray en familie,

Hoewel het te verwachten was komt het overlijden dan toch nog onverwacht en keihard aan. Het is een kleine troost te zeggen dat je papa geen pijn meer heeft. Mooi dat jullie toch nog intens afscheid hebben kunnen nemen van je papa dat maakt het toch iets draaglijker voor jullie.

Ik wens je heel veel sterkte in deze trieste dagen.
Liefs
Krietje