Auteur Topic: Fec  (gelezen 1628 keer)

marianneT

• Bekijk profiel
Fec
« Gepost op: december 12, 2006, 20:04:50 pm »
Hey Miranda,
Mijn eerste gedacht was ook "gelukkig ben ik het en niet de kindjes".
Ik heb 3 keer fec gekregen en krijg maandag de laatste van 3 keer taxotère. Ik vond fec minder erg dan taxotère, maar in het ziekenhuis zei men dat dat eerder een uitzondering is. De nevenverschijnselen hangen echt af van persoon tot persoon. Fec bestaat uit 3 zakjes. 2 kleine en 1 grote, de gevreesde "rode" zak. De vloeistof erin is rood en er zit een rode plastiek rond, omdat de stof niet tegen het zonlicht kan. Als je na een tijdje moet plassen, ziet dit ook rood, maar dat verdwijnt. Terwijl je deze toegediend krijgt, moet je op ijsblokjes zuigen (door de kou komt er minder bloed in je mond, dus ook minder chemo, waardoor de kans op ontstekingen in je mond afneemt. Het is vooral van die zak dat je ziek wordt. Ongeveer 4u na het toedienen van de chemo moest ik 2 keer overgeven, en dat was het. De eerste 2 dagen na de chemo voelde ik niets. Ik was zo blij, dacht dat ik een uitzondering was... Te vroeg gejuigd... De derde en vierde dag was ik vrij misselijk. Ik moest niet meer overgeven, maar lag toch veel in de zetel. Ik was niet volledig uitgeteld, maar voelde me toch zwak en misselijk. Daarna nog 3 dagen zwakjes, dan was het over. Het komt erop neer dat je je de eerste week slecht voelt, de 2de week veel beter, de derde week terug ok. Maar ik had het veel erger verwacht. Leuk is het natuurlijk niet! Ik had ook last van constipatie, snel een bloedende neus, jeukende uitslag. Maar ik kon toch nog licht huishoudelijk werk doen, naar de winkel gaan, eens gaan eten en met de kindjes spelen! Mijn haar is wel uitgevallen, en sinds enkele weken heb ik bijna geen wimpers meer en heel dunne wenkbrouwen. In het begin valt alles nog mee, het is pas vanaf de 4de keer dat het zwaar wordt voor je lichaam. Je voelt dat je vatbaarder bant voor allerlei ziektes en je bent heel moe. Meld dit allemaal aan je arts. Ik heb spuiten gekregen omdat ik zo moe was (ze zien dit wel aan je rode bloedcellen, maar als als je niets zegt, nemen ze aan dat het wel lukt). Het zijn spuitjes met epo, dus dat is een product dat je lichaam zelf aanmaakt (was belangrijk voor mij, wou niet nog meer "vergif" in mij). Vorige keer stonden mijn witte bloedcellen ook heel laag, waardoor ik vataar was voor infecties, dus heb ik daar ook een spuit voor gekregen. Voor bijna elke klacht heeft men wel een oplossing hoor! Ik wens je veel moed en sterkte!
Marianne