Auteur Topic: Testiscarcinoom (teelbalkanker)  (gelezen 2960 keer)

Doc

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Testiscarcinoom (teelbalkanker)
« Gepost op: januari 29, 2015, 10:25:54 am »
Hallo,

Ik ben nieuw en zal me kort even voorstellen.

Ik ben 28 jaar, arts en kanker patiënt. Ik kende kanker tot voor kort vanuit het standpunt van dokter, en hoewel ik echt wel altijd meelevend ben geweest, merk ik dat dat bijna onmogelijk is en dat we altijd wel tekortschieten...

Ik zelf kreeg kort na mijn 28e verjaardag het slechte nieuws en werd daags nadien geopereerd (standaard bij dit type tumor). De stadiëring van de tumor was gelukkig wel gunstig. Op dit ogenblik ben ik terug aan het werk, maar wel onderworpen aan de vele controles om herval in de kiem te smoren.

Door mij hier aan te melden wil ik twee dingen bereiken:
- Enerzijds een steun zijn voor wie vragen heeft... Zeker patiënten met teelbalkanker, of jonge mensen maar eigenlijk iedereen! Ik ken kanker nu jammerlijk vanuit twee perspectieven en wil zeker ieders vragen beantwoorden... Zeker nu ik ziekenhuizen door en door ken zowel als patiënt als arts...

- Anderzijds was ik tot voor de diagnose een fervent hardloper. Veel loopwedstrijden zijn al ten voordele van goede doelen. Aan de volgende wedstrijden (weliswaar met bescheiden ambitie) zou ik graag een vereniging ten voordele van kankeronderzoek onder de aandacht brengen (raise awareness zoals dat beter klinkt in het Engels) gezien onderzoek lang duurt en veel kost, denk ik dat elke gift welkom is... Als iemand hieromtrent ideeën heeft dan hoor ik het ook graag!

Groeten,
Doc

vespaster

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Testiscarcinoom (teelbalkanker)
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2015, 14:23:50 pm »
Hallo Doc,
Ik ben 30 jaar, en heb in december hetzelfde nieuws gekregen; kanker in linker testis. Ook ik werd daags nadien geopereerd, en ook mijn uitslag was oké, voor hoeverre zoiets allemaal oké kan zijn. Ondertussen ben ik ook terug aan het werk, maar merk wel, nu dat mijn eerste controle dichterbij komt, ik toch angstiger begin te worden, je weet nooit wat er nog gevonden zal worden... Ondertussen heb ik ook veel last van pijnen aan de linkerkant, ter hoogte van waar de teelbal en zaadleider zaten. Misschien spelen mijn hersenen een spelletje met me, maar na mijn nare ervaring in december, denk ik al snel het ergste...
Sinds mijn operatie speelt ook bij mij het idee om iets te doen om kankerpatiënten te steunen, en dan vooral mannen met teelbalkanker. Ik vind dat er vooral veel aandacht wordt geschonken aan bijvoorbeeld borstkanker, maar dat de mensen vergeten dat er meer is dan enkel borstkanker. Dus in dit opzicht denk ik dat het goed zou zijn om effectief de mensen wakker te kunnen schudden. Moest je concretere ideeën hebben hieromtrent, hoor ik het graag.

Mvg,
Vespaster

Doc

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Testiscarcinoom (teelbalkanker)
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2015, 11:38:12 am »
Beste Vespaster,

Wij zijn dan blijkbaar ongeveer op hetzelfde tijdstip geconfronteerd met testiskanker. Ik kreeg de diagnose begin januari en mijn eerste controle is nabij. Bij jou is deze misschien al gepasseerd...mijn excuses voor het late reageren!
Het is heel normaal dat je momenteel aan het ergste denkt... Ook ik verval nog in dat denken. Ik heb wel geen last van pijn meer. Maar dat was ook voorafgaand geen symptoom, extra zorgen om die pijn zou ik me dus niet maken. Ik hoop in elk geval op een goed eerste controle voor jou!

Testiskanker is een eerder zeldzaam gegeven (al is in het stijgende lijn) en met een globaal heel gunstige prognose... En niet dat er een goed tijdstip is waarop kanker kan of mag voorvallen... maar het treft echt wel jonge mensen op het moment dat je je leven aan het opbouwen bent.
En gezien het belang van vroege diagnose, want het kent echt wel een agressieve snelle groei, denk ik inderdaad dat het aandacht verdient!
Echt concrete ideeën had ik nog niet (behalve een of andere slogan op mijn loopshirt eventueel gebonden aan een link op sociale media), maar ik sta open voor suggesties!

Mvg
Doc