Auteur Topic: mijn ervaringen over prostaatoperatie  (gelezen 28013 keer)

Odul

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
mijn ervaringen over prostaatoperatie
« Gepost op: augustus 27, 2014, 20:14:54 pm »
Je wordt 50 en voelt je kerngezond, proficiat zeggen ze, een mijlpaal in uw leven, laat de volgende 50 maar komen. 
Toch weet je beter, de volgende 50 zullen niet zijn als de eerste, de kwaaltjes liggen op de loer, je bent over de 'top' dat is nu éénmaal de realiteit.
Het spreekwoord zegt: Iedereen wordt graag oud, maar niemand is graag oud.

Enfin, om die enge kwaaltjes voor te zijn gaan we naar de huisarts voor een grondige 'check-up' .
Alles is prima, zegt mijn huisarts...enkel uw PSA-waarde is een ietsie pietsie te hoog.
Normale waarde liggen tussen 0.10 en 3.50 voor mijn leeftijd. Ik had toen een waarde van 3.74. Maar geen probleem, we gaan dit gewoon opvolgen. Elk half jaar uw bloed laten testen op die PSA.
Die bleef echter stijgen, weliswaar minimaal maar toch. Ik ben nu 53 en de waarde was 5.14.
Ik wil weten hoe dat komt en bezoek uit eigen beweging een uroloog.
Hij doet de nodige onderzoeken in eerste instantie is er weinig aan de hand.
Geen vergrote prostaat en ook niks abnormaal te voelen of te zien via echografie.
Maar deze chirurg is alert. Als uw prostaat nu lichtjes vergroot was, is die PSA waarde niet echt abnormaal. Maar omdat er niet meteen een aanwijzing is voor die PSA stijging, kunnen we via het nemen van biopten uitsluitsel geven. Oké dan doen we dat maar.
Een week later terug voor de uitslag...en dan komt het.
Mijnheer ...  ik heb geen goed nieuws, er is kwaadaardig tumorweefsels in uw prostaat gevonden. Ja, dan stort uw wereld in. Hij gaf me meteen de verschillende behandelingsmethodes, maar die gingen het één oor in en het andere er terug uit.
Je hebt kanker, dat moest eerst aanvaard en verwerkt worden. Uiteindelijk de nodige brochures gekregen en een volgende afspraak gemaakt voor een MRI-scan.
Hiervoor moest ik al een maand wachten, overbezetting van het toestel, om het zo even uit de drukken.
In die tijd had ik dus de ruimte om alles uit te pluizen info te vergaren en ook om het te aanvaarden.
Die MRI-scan wees uit dat er geen uitzaaiingen zouden zijn en dat de tumor volledig binnen het kapsel zit.
Ondertussen wist ik ook dat er gleason score 3+3 en éénmaal 3+4 was vastgesteld.
Mijn uroloog had me vertelt dat er van de 8 biopten 6 positief waren. Hij was hier heel correct in, waren er maar 2 of 3 positief geweest. Dan had ik gezegd, we wachten af en blijven opvolgen. maar nu zijn er dat teveel. Aangezien uw jonge leeftijd voor deze ziekte, raad ik u aan een  volledige verwijdering van de prostaat via een operatie met de robot.
Het was nu aan mij om te beslissen.
Uit de info op het internet merkte ik al snel dat elke behandeling 'complicaties kan hebben.
Sommige lotgenoten hebben er veel last, andere bijna niets. Dus je moet gewoon een beetje "geluk" hebben of de behandeling goed geslaagd is.
Om eerlijk te zijn, heeft vooral het artikel uit Humo "kameraad prostaat", van een journalist die ook te horen kreeg dat hij prostaatkanker had, mij de doorslag gegeven om een radicale prostatectomie te laten uitvoeren.
Hij heeft alle soorten behandelingen tegen het licht gehouden, en ook de artsen er mee geconfronteerd. Dan merk je al snel dat de meeste voor eigen winkel spreken.
Ik zou dan ook zeggen, kies gewoon wat voor u  het belangrijkste is. En dat is volgens de levensstijl  bij iedereen anders, buiten dat de gezondheid op de eerste plaats moet komen volgens mij.  ( je kan het artikel nog steeds lezen op het internet..tik bij google :'kameraad prostaat' in je kan het hele verslag lezen.)

Wat de operatie zelf betreft, daar wil ik niet dieper op ingaan. Je moet dat gewoon 'ondergaan'.  in grote lijnen is dat steeds hetzelfde daarover informeer je het beste bij uw chirurg. Als deze arts echt met u  meeleeft, dan vertelt hij of zij u precies hoe uw lichaam zal reageren na de operatie.
 Zoals na die volledige narcose, dan moet uw lichaam terug op gang komen, en dat gebeurt in fase, als er iets niet goed werkt, of je voelt het rommelen in uw buik, heb je soms schrik. Maar mijn uroloog stelde me steeds gerust. Hij zij mij precies wanneer ik wat zou voelen en dat het allemaal van voorbijgaande aard is. Wat ook klopte.
Hoewel er toch een paar minpuntjes waren. Zo had ik de eerste dagen pijn in mijn schouders als op  mijn zij lag. Ik dacht dat het aan dat ziekenhuis bed lag, omdat het toch niet hetzelfde is als uw eigen bed thuis. Maar achteraf bleek dat te zijn door een onderdeel uit de operatie.
Doordat uw buik opgeblazen wordt met CO2.

Ondertussen ben ik bijna 3 weken na mijn operatie. Pijn in de  buik heb ik niet, ook niet bij de vrees van hoesten of eens te niezen.
Wat ik wel heb, is lichte incontinentie. Tijdens de nacht ben ik volledig droog, en in de voormiddag gaat het ook wel, maar in de namiddag begint het soms. Telkens een paar druppeltjes, toch steeds kort op elkaar.  Vooral bij het bukken Het is precies of mijn mijn blaas en sluitspier blijkbaar niet overeen. Er wordt dan onbewust een 'verkeerd' signaal naar mijn hersens gestuurd. Maar ook dit komt in orde volgens mijn uroloog.
Dan wat de sex betreft, ja de goesting komt terug. Hier hoor je ook angstige verhalen.
Termijnen van 3 maanden tot 1 of 2 jaar voor je terug een erectie kan krijgen, als onderaan de zenuwen niet kapot zijn.
Ik moet zeggen, spontaan gebeurt er nog niks ' beneden,' maar als ik mijn penis stimuleer komt er serieus wat volume in, nog niet zoals voorheen, maar het was echt leuk om te zien dat er al 'werking' inzat.

Ondertussen heb ik ( na één maand)  mijn eerste PSA-waarde gekregen.
Die is minder dan 0.04, dus in feite onmeetbaar.
Dat is goed nieuws, maar dat had  ik ook wel verwacht.
De prostaat is uit uw lichaam, en er waren geen uitzaaien vastgesteld.
De operatie was eveneens volgens mijn uroloog goed geslaagd..vandaar.
We beginnen dus met een propere lei, het zullen  vooral de volgende metingen  zijn die  doorslaggevend  zijn. Er moet maar één  microscopisch klein tumorcelletje nog in mijn lichaam zitten, en de kanker kan van vooraf aan terug beginnen. Met als eerste indicatie een stijgende PSA.

De eerste zes weken zijn voorbij. Uit de verschillende brochures mag je vanaf dan terug 'normaal' gaan leven. Terug fietsen, gaan werken, of de dagelijkse gang van uw leven hervatten.
Eerst nog de zegen krijgen van de uroloog. Alhoewel, hij vroeg gewoon hoe het met me ging... Ik dacht te antwoorden, dat zal u wel beter weten dan ik. (Hij heeft alle uitslagen van de nodige onderzoeken, hij weet hoeveel en wat hij weggesneden heeft) Hoe ik me voel zou een betere vraag geweest zijn.
Wel ik voel me vrij goed, ik heb zo goed als geen urineverlies meer en de potentie komt stilaan opgang. Fijn dat te horen zij hij, je mag weten dat we voor het oplossen van die complicaties 3 maanden tot een jaar voorzien.
Toch is er één minpuntje. Namelijk dat ik 's nachts soms wakker word met felle "aandrangpijn". Eens het toilet gepasseerd, is het over. Je mag hier een pijnstiller voor nemen, was zijn antwoord. De oorzaak zou liggen dat een volle blaas geïrriteerd geraakt door de nieuwe situatie in mijn onderbuik. Maar ook dit zou vanzelf moeten overgaan.

Ondertussen zijn we 2 maanden na de operatie, Heel af en toe heb ik een branderig gevoel in de penis als ik aandrang heb om te plassen.
De potentie is nog hetzelfde, dat zal dus effectief de nodige tijd kosten.
Verder kan ik weer alles doen, vorige week nog een fietstochtje gedaan van 60 km...zonder problemen.

Tot zover "mijn verhaal" ..
Het ergste zou achter de rug moeten zijn, zolang de PSA-waarde maar onder de 0.0 blijft.
Gewoon weer verder leven, was het advies van mijn chirurg, dus zullen we dat maar doen...

Een paar tips zou ik zeker nog willen geven.

1)Als je je laat opereren, doe het dan in het voorjaar of in de zomer.
In het najaar of in de winter liggen er veel verkoudheden op de loer.
Als je die vermijd, heb je minder last van hoesten en niezen. Want die kunnen hevige pijnscheuten voortbrengen, en het eventuele  urine verlies versterken.

2)Verder kan je best, eenmaal je uit de narcose komt, vochtige wattenstaafjes vragen.
Hier kan je uw lippen mee nat maken, wat een hele opluchting is. Want je  mag  niet meteen drinken.
En na 24 uur snak je echt  naar vocht.

mvg

Odul
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2014, 16:37:13 pm door Odul »

Ploesmuis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: mijn ervaringen over prostaatoperatie
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2014, 22:56:15 pm »
Uw bericht helpt me enorm, waarvoor dank! Ik kreeg vandaag net hetzelfde verdict op mijn 54j. Op 14 prikjes biopsie zijn er 2 kwaadaardige gevonden ... Psa was 10,5 en Gleasol 6 .
De uroloog wil nu eerst nog een ct. scan en dan afspreken operatie met de da Vinci robot...
Heb nu weinig zin om meer uitleg te geven, ben even sprakeloos ... Wil wel vechten...

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2014, 02:17:22 am »
Odul, 
Fijn dat je er zo vroeg bij was en het herstel al goed gevorderd is.
Ploesmuis,
Na de eerste schrik komt de vechtlust, er zijn goede mogelijkheden die je gaan helpen straks.. veel vragen en niet onbelangrijk is..de rust bewaren..
100% zoals het voorheen was, is een mooi streven .. echter..'t belangrijkste is toch wel dat de prostaat kanker een halt toegeroepen is of wordt..

Veel goeds op jullie verder pad.. ..
 ;)Jet

Odul

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 18, 2014, 21:44:17 pm »
We zijn nu 5 maanden na mijn operatie.
Een spontane erectie is er nog niet, wel na stimulatie.
Ik ben voor 95% droog, soms, heel soms heb ik nog een heel klein beetje urineverlies.
Meestal na een vermoeiende dag of na een stresssituatie.
Dan merk je echt dat er iets ontbreekt.
Vroeger waren er twee afsluitingen van de blaas, één tussen de prostaat en de blaas, niet controleerbaar (welke onvermijdelijk verwijdert wordt) en de andere is de controlerende bekkenbodemspier die eveneens  voor een afsluiting zorgt
Deze laatste moet nu alles alleen tegenhouden, vandaar.

Verder heb ik geen last meer van deze operatie.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2014, 22:32:49 pm door Odul »

xyvanx

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 28, 2015, 17:35:58 pm »
februari 2012 verwijdering prostaat glaeson score 5+4 dan 3 klieren aangetast na operatie gevolg 33 bestralingen dan psa nnar 0 na 3 maanden en dan stillaan stijging om de 3 maand zo van 0.0002-0.0004-0.1-0.9-1.5-3.2-afwachtend in een studie van gent en leuven aangesloten dan in 6 maand tijd naar psa 6.34 onmiddelijk opstart zoladex en casodex(1 maand) zoladex elke 3 maand heb  nu mijn 2e inspuiting zoladex gekregen en de psa was 0.25 er is weer hoop ondanks in februari een longembolie gehad die gepaard ging met 1 uitzaaiing in een klier waarvan de oorzaak te wijten was aan 5 jaar  nolvadex te nemen na mijn borstkanker operatie in 2010 die gelukkig wel in orde is,het enige nadeel van zoladex is vapeurs echt inwendig hevig zweten,erecties zijn niet meer aan de orde ondanks dat mijn zenuwen bij de operatie gespaard bleven,ik hoop dat ik zo lang mogelijk met zoladex verder kan en de psa niet terug gaat oplopen,ondanks alles blijf ik optimistis en probeer het alledaagse leven te beleven zoals voor de kanker,ik deel dit om met andere mensen ook hun verhaal eens te mogen horen,mvg yvan

levar

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2015, 22:30:39 pm »
Hallo xyvanx Uw verhaal te hebben gelezen zou ik je willen vragen even mijn verhaal te willen lezen , vermits ik momenteel in behandeling ben in  het UZ GENT en nu reeds bijna 3 jaar zonder medicijnen ben .Ben geopperreerd in 2007 en had een glaeson van 9/10 en zeer aggressieve pk.
mijn hele verhaal vind je onder de naam levar

xyvanx

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 05, 2015, 17:32:52 pm »
Ik ontving een bericht van levar maar ik zou graag van die persoon zijn bericht lezen maar heb het wa moeilijk met deze site kan u mij wat op weg helpen op de prostaat site, mijn naam is xyvanx ben 61 jaar en zoek zo veel mogelijk lotgenoten en hun ervaring bedankt allesinds

levar

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 06, 2015, 19:04:36 pm »
HALLO  XYVANX, u gaat naar het forum vermits bijna alle kankers daarin vermeld zijn, en klikt daar op prostaatkanker ,dan scroll je naar beneden en U zult dan mijn naam levar zien onder de tittel :  lotgenoten met uitgezaaide aggressieve  prostaat kanker Ik hoop U hierbij van dienst te zijn en wens je heel veel sterkte in deze ongelijke strijd tegen deze vervloekte aandoening.hET IS ZEER GOED DAT JEZELF OOK OP ZOEK GAAT WANT WE MOETEN VOOR ONS ZELF OPKOMEN DAT HEB IKZELF ONDERVONDEN DAT KUNT JE IN DE VERSLAGEN LEZEN
GROETEN VAN LEVAR.

xyvanx

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2015, 19:49:08 pm »
bedankt  levar zo eens een schouderklopje doet altijd deugd en het is zoals je zegt we mogen ons ni opsluiten en blijven vechten,morgen weer bloedname en alle hoop gevestigd op nog meer daling van de psa,ik blijf hier alle berichten volgen en iedereen is steeds welkom om wat dan ook te vragen groeten xyvanx