Auteur Topic: Meld uw verzekeringsproblemen!  (gelezen 7084 keer)

admin

• Administrator
  • Nieuwkomer
    • Bekijk profiel
Meld uw verzekeringsproblemen!
« Gepost op: november 21, 2006, 15:33:58 pm »
Vlaamse Liga tegen Kanker roept op om verzekeringsproblemen te melden

Mensen die kanker hadden, kunnen problemen krijgen als ze een verzekering willen afsluiten, behouden of als ze een vergoeding voor geleden schade willen verkrijgen. De Vlaamse Liga tegen Kanker wil hier iets aan doen. Verzekeringsmaatschappijen moeten de toegankelijkheid van hun verzekeringen voor kankerpatiënten verbeteren. De overheid moet zorgen voor een wetgeving die de belangen van (ex-)kankerpatiënten zo goed mogelijk beschermt. In de loop van 2008 zal de Vlaamse Liga tegen Kanker een studiedag over dit probleem organiseren. Zo willen we bijdragen aan de ontwikkeling van oplossingen. Voor deze studiedag is een goed onderbouwd dossier erg belangrijk. Daarom zijn we op zoek naar zoveel mogelijk voorbeelden van mensen die kanker hadden en die problemen kregen met een verzekering.

We roepen iedereen die kanker had en problemen kreeg met een verzekering op om het ons te laten weten. Hoe gedetailleerder uw informatie is, hoe beter:
- Over welke verzekering gaat het?
- Wat was het probleem? (was de premie onbetaalbaar? werd de verzekering geweigerd? was er een weigering om schade of kosten te vergoeden?...)
- Tot hoeveel maatschappijen hebt u zich gewend?
- Hebt u uiteindelijk een oplossing gevonden? Welke?
- Welke aandoening had u (en in welk stadium bevond de aandoening zich)?
- Welke behandeling kreeg u?
- Is de behandeling afgelopen? sinds wanneer? hoe waren de resultaten van de laatste onderzoeken?

Uiteraard blijft deze informatie volledig anoniem.

U kan uw probleem melden bij:
Ward Rommel, Vlaamse Liga tegen Kanker
Koningsstraat 217, 1210 Brussel
tel. 02/225.83.15, fax. 02/223.22.00
ward.rommel@tegenkanker.be

De Vlaamse Liga tegen Kanker zal zelf niet bemiddelen tussen u en de verzekeringsmaatschappij. Daarvoor kan u terecht bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. Dit Centrum heeft de opdracht om slachtoffers van discriminatie bij te staan:

Isabelle Demeester, Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding
Dienst niet-raciale discriminaties
Koningsstraat 138 - 1000 Brussels
Tel: 02-212.31.43 (direct) - 02.212.30.00 (onthaal)
isabelle.demeester@cntr.be

www.diversiteit.be

U kan ook altijd contact opnemen met de ombudspersoon van de verzekeringen. De Ombudspersoon  onderzoekt geschillen tussen de consument  en de Belgische verzekeringsondernemingen:
Mevrouw Van Elderen
Ombudsman van de Verzekeringen
de Meeûsplantsoen 35
1000 Brussel
Tel.: 02/547.58.71, fax:  02/ 547.59.75
info@ombudsman.as

www.ombudsman.as

Alvast bedankt!

Ward Rommel
Vlaamse Liga tegen Kanker
« Laatst bewerkt op: november 13, 2007, 14:50:37 pm door admin »

eigenaar Hans

• Gast
Re:Meld uw verzekeringsproblemen!
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2007, 15:07:01 pm »
Beste,

Zeer goed initiatief!
Omdat ik net een woning gekocht heb met mijn vriendin, word ik momenteel geconfronteerd met de hoge prijs van een schuldsaldoverzekering.  Ik heb namelijk 4 jaar geleden teelbalkanker gehad. Dit zorgt ervoor dat elke bank wel een schuldsaldoverzekering wil geven, maar dat deze verzekering veel duurder is in vergelijking met andere "gezonde mannen van mijn leeftijd".
Ik vind het normaal dat ik meer moet betalen dan mijn gezonde leeftijdsgenoten.  Maar het is niet normaal dat die meerkost zo groot is.

Misschien kan de stichting met banken en verzekeraars gaan onderhandelen dat de meerkost beperkt blijft of men meer rekening houdt met elk individueel dossier.
Blijkbaar heeft de vereniging voor diabetespatiënten ook dezelfde problematiek onder de loep genomen. Ondertussen heeft het lobbywerk ervoor gezorgd dat de premies bij een aantal verzekeraars realistisch zijn. De vereniging verwijst ook naar een aantal banken of verzekeraars. Ook de Vlaamse Liga zou deze onderhandelingen kunnen voeren en info verschaffen over verschillende banken en verzekeraars.
Bovendien zou ik op dit moment enorm geholpen worden als ik meer info zou kunnen krijgen over lotgenoten die dezelfde problemen hebben gekend. Bij welke banken zijn ze terecht gekomen? Welke banken geven realistische voorwaarden?

Alvast bedankt,
Veel succes met de studiedag!
Hans

dagmar04

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 23, 2007, 09:30:48 am »
kheb nu wel geen kanker gehad maar was belast met het BRCA2-gen en heb een preventieve bilaterale operatie laten uitvoeren. Zoals algemeen bekend komt het ziekenfonds niet tussen als je kiest voor eigen weefsel  :( De kosten voor je gezondheid lopen enorm op met risico op het verwoesten van je (financiële) leven, normaal is anders

Rallygirl

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2007, 20:07:06 pm »
Toen ik in februari te horen kreeg dat ik een Willemstumor had (een zeldzame niertumor) kreeg ik ook onmiddellijk te horen dat de chemotherapie ervoor zou zorgen dat ik onvruchtbaar wordt. De enige mogelijkheden om dit tegen te proberen te gaan was een eierstok laten invriezen en me kunstmatig in de menopauze te brengen. Daar ik 24 ben en een grote kinderwens heb waren voor ons de financiële gevolgen geen reden om hier niet mee door te gaan, maar ik vindt het toch iets waar zowel de mutualiteit als de hospitalisatieverzekering in tussen zouden moeten komen. Ze betalen de operatie voor het verwijderen van de eierstok, maar niet het invries en bewaarproces. Het ziekenhuis betaalt de eerste twee hormoonspuiten om me in de menopauze te brengen, maar al de andere en de medicijnen om de bijwerkingen van de menopauze tegen te gaan betalen we zelf. Dit kost driemaandelijks 450€!
De reden dat aangegeven wordt is dat de mutualiteit niet tussen komt in experimentele behandelingen die niet levensnoodzakelijk zijn!
Misschien kunnen jullie dit ook bekijken?

Kimmeke

• Bekijk profiel
    • Studio Sleyckzift
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2007, 10:11:51 am »
Ik ben het volledig eens met Rallygirl...

Ik moest Zoladex-spuiten krijgen om me tijdens de chemo 'tijdelijk' in de overgang te zetten, zodat ik terug vruchtbaar zou kunnen worden als alles achter de rug zou zijn.
Deze spuiten kosten 147,50 euro per maand en worden NIET terugbetaald... ik heb me laten vertellen dat enkel mannen met prostaatkanker deze spuiten terugbetaald krijgen... is borstkanker dan van geen tel ??
Jonge vrouwen willen later nog kinderen, dus deze spuiten zijn echt wel noodzakelijk voor ons !

Wij hebben er tenslotte niet om gevraagd om deze klote-ziekte te krijgen, het overviel ons... we hebben allemaal een vechtersmentaliteit, wij vechten om te genezen maar dikwijls worden we in de put geduwd door deze bijkomende financiële problemen...

Zelf zat ik 5,5 maanden op 60% van mijn wedde, probeer dan maar eens rond te komen!! Niet alleen de ziekenhuiskosten zijn er, maar ook nog de vaste onkosten... ik kan u garanderen dat het als alleenstaande NIET meevalt en dat je daardoor de moed soms verliest !

Als kankerpatiënt krijg je twee kloppen van de houten hamer:
* je gezondheid is in gevaar
* maar je portemonnee ook !!

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2007, 21:27:37 pm »
Vandaag hoorde ik van iemand, die een hyp. lening wou aanvragen bij een erkende maatschappij voor" sociale leningen", dat de persoon te horen kreeg, dat hij (omdat hij kankerpatient was) waarschijnlijk GEEN
schuldsalodoverzekering zal kunnen afsluiten, omdat, ja omdat????
Omdat hij, ongevraagd deze klote ziekte "cadeaux" heeft gekregen,
en nu "gedoemd" is om gedurende de rest van zijn leven, als
"niet  meer normaal" aanzien te worden door dergelijke verzekeringsmaatschappijen.... :-[
Ik hoop dat er ooit een keer een wetsvoorstel zal ingediend worden, zodat deze" discriminatie " verplicht zal afgeschaft worden!

groetjes,

Daniël

kel

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 03, 2008, 15:56:08 pm »
wij hebben vorig jaar een nieuwe auto gekocht, en hiervoor ook een lening aangegaan, je kan je dan voor enkele eurotjes ook verzekeren voor het geval dat er een van de twee sterft en dat je de lening dan niet moet afbetalen een soort schuldsaldo op een autolening, en omdat ik kanker had kreeg ik dit ook niet nemen, dit is bij de fortis bank...

groetjes kelly