Auteur Topic: problemen bij poortkatheter  (gelezen 2934 keer)

Thomaske

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
problemen bij poortkatheter
« Gepost op: juni 30, 2014, 23:51:29 pm »
Beste mensen,

Ik studeer verpleegkunde en zit nu in mijn laatste jaar en wij moeten een probleemstudie (eindwerk) maken. Mijn studie gaat over de oncologie, namelijk over de problemen bij de poortkatheter.  heeft u tijdens of na het plaatsten van de PAC problemen onder vonden, bij het aanprikken of afkoppelen van de poortkatheter problemen onder vonden.

Problemen die er kunnen voor doen zijn onder andere:

- een gekantelde poort ( gebeurd zelden maar mensen met een gekantelde poort, gelieve te reageren)
- pinch off (katheter zit geklemd tussen sleutelbeen en rib)
- niet doorlaatbaar (geen vloeistoffen in kunnen spuiten)
- niet kunnen optrekken ( geen bloed of vloeistoffen kunnen optrekken)
- katheter dat loskomt van de poort --> leid tot extravasatie (chemo dat zich buiten de bloedbaan bevind, en schade toebrengt aan de huid
- ......

Er zijn nog vele meer problemen die zich kunnen voordoen, ik begrijp dat het zeker niet gemakkelijk is om online u problemen te vertellen. Als dit te moeilijk is kan u mij ook steeds een persoonlijk berichtje sturen.

Maar jullie hebben meer aandacht nodig en als ik mijn studie tot een goed einde breng dan kunnen we deze problemen vroegtijdig opsporen en snellere interventies toepassen.

Alvast bedankt,
Thomas
Student 3de jaar verpleegkunde van HBO 5, Sint-norbertusinstituut te Duffel

Tigerlilly

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: problemen bij poortkatheter
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2014, 22:14:08 pm »
Beste Thomas,

Ik heb je berichtje hieronder grondig gelezen en heb enkele vraagjes hierover.
Zelf ben ik zorgkundige van beroep en vorige maand mijn mama verloren aan longkanker met botuitzaaiingen.
Nu had zij ook een poort katheter en deden er zich enkele problemen voor.
Ik weet nu niet of het ook mogelijk is om als dochter hierop te reageren?
Ik alles heb tot het einde zeer dicht opgevolgd en meegemaakt, dus ben over alles op de hoogte.
Op sommige medische zaken zelf meer of men mama zelf begreep..
Als je geïnteresseerd bent kun je mijn verhaal terug vinden bij het topic Longkanker en dan in de eerste en tweede onderverdeling heb ik het geplaatst vandaag.
Graag hoor ik van je, je kunt me steeds bereiken op volgend e-mail adres: vandueren_kim@hotmail.com

Liefs Kim

wannes1952

• Bekijk profiel
Re: problemen bij poortkatheter
« Reactie #2 Gepost op: september 21, 2014, 22:42:27 pm »
Dag Thomas, wat mij verbaast is dat je, bij mogelijke probleem(en) met poortcatheter als probleem niet vermeld hebt:  mogelijke ontsteking > is nochtans veel voorkomend probleem. Ik heb 2 poortcatheters gehad die ontstoken zijn en ook een hickman !