Auteur Topic: Is jouw relatie nog dezelfde?  (gelezen 5141 keer)

PinkChick

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Is jouw relatie nog dezelfde?
« Gepost op: april 21, 2014, 09:58:54 am »
Hoi iedereen,

Even kort mijn situatie schetsen: ik ben 36 en heb in mei 2013 diagnose borstkanker gekregen. Ik heb 6 chemo behandelingen gehad, ben geopereerd en heb een reeks van 25 bestralingen gehad. Ik ben ook gestart met 5 jaar hormoontherapie. Mijn man heeft mij fantastisch geholpen door de hele behandeling, echt super. Nu het stilaan achter de rug is, heb ik toch het gevoel dat er tussen ons "iets" veranderd is.
Het is moeilijk te definiëren, we kunnen nog altijd goed met elkaar praten en we zien elkaar nog graag. Toch lijkt de spontaniteit een beetje weg of zo. We deden vroeger heel veel dingen op korte termijn. Bijvoorbeeld: een weekendje weg gaan en dat maar enkele dage vooraf beslissen, geen zin hebben om te koken en ergens gaan eten,... Nu lijkt het wel alsof dat niet meer kan, er is altijd wel iets waar ik rekening mee moet houden  :-\ Het is altijd ofwel: jamaar ik moet naar de kine, of ik moet die namiddag nog naar het ziekenhuis, of ik moet dan thuis zijn want de verpleegster komt voor mijn spuit,....
Ik weet ook niet of dat nu de echte en enige reden is dat er "iets" is veranderd. Misschien heb ik te weinig verteld hoe ik me voel? Je weet wel, je wil niet zagen om hem te sparen. Maar dan wist hij natuurlijk ook niet hoe moeilijk ik het soms had...
Hij zegt dat hij ons oude leven mist, en ik ook, maar er lijkt geen pasklare oplossing voor. Gelukkig zijn we beide bereid om te zoeken en eraan te werken, maar we moeten natuurlijk wel in de juiste richting starten hé.
Is dit herkenbaar voor iemand? Of zijn er mensen die elkaar juist terug gevonden hebben?

Grtz,
PinkChick

Kristina

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Is jouw relatie nog dezelfde?
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2014, 13:29:44 pm »
Voor mij is het eigenlijk een gigantisch bewijs dat mijn vriend me ontzettend graag ziet.

Vorig jaar in maart heeft hij me thuis in coma gevonden. Hup naar het ziekenhuis en daar is de bal aan het rollen gegaan. Ik heb een zeer zeldzame vorm van kanker, neuro-endocriene tumoren (NET) + insulinomen (tumors die teveel insuline aanmaken). Ik was toen 24 jaar en we waren al 6 jaar samen.

We zijn nu nog meer naar elkaar toe gegroeid en hij steunt me ontzettend. Soms heeft hij het er ook moeilijk mee maar dat is normaal. Het was een serieuze klap in ons gezicht en we moeten ook alles plannen rond de ziekenhuis bezoeken. En het ook een beetje van dag tot dag bekijken. Ik kan nooit weten hoe ik me volgende week ga voelen. Maar het gaat voor ons en we gaan er samen door :-)

Ilse

• Niet-roker met longkanker
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2014, 13:06:59 pm »
In februari vorig jaar had ik een galcrisis, er is toen bij toeval ontdekt dat ik longkanker had.  In maart hebben de artsen een halve long verwijderd waarbij ik heel wat zenuwbeschadiging heb opgelopen.  Ik ben lang bedlegerig geweest, en kan nog niet terug gaan werken,  ik heb ook nog heel veel hulp nodig in het huishouden.  Mijn man heeft me gedurende die hele periode ontzettend goed gesteund, en voor me gezorgd.   Hij zorgt dat het huishouden blijft draaien en neemt ook de zorg voor onze 3 kinderen op zich.  Ik doe wat ik kan, maar dat is niet veel.
Ons leven is totaal veranderd.  We waren heel actief, We deden beiden veel aan sport, we gingen graag op skivakantie.  Dat kan nu allemaal niet meer.  Mijn man heeft ondertussen zijn sporten terug hervat.  Ik mis mijn oude leven, onze relatie is anders door al mijn beperkingen, maar daardoor niet minder goed.   Mijn man zegt nu dat hij doordat hij me bijna kwijt was nog meer beseft hoe graag hij me ziet.  Ons leven zal nooit meer worden zoals het was, maar we maken er het beste van.

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2014, 13:46:34 pm »
wel herkenbaar ja, al is de "verandering" voor iedereen waarschijnlijk een beetje anders. Mijn man heeft me ook enorm gesteund tijdens mijn behandelingen tegen non-hodgkin. Hij was er bij ieder ziekenhuisbezoek bij en heeft gedurende een jaar zowat in zijn eentje de zorg voor onze - toen 1-jarige - dochter op zich genomen, want ik was te zwak om haar op te tillen. Ik heb na de chemo heel lang met mezelf in de knoop en het verwerkingsproces in de knoop gelegen, zo erg dat wij heel felle ruzies gehad hebben. Mijn man is gelukkig een rustig type, en heeft alle stormen doorstaan. Wij hebben ook jarenlang alles in functie van mij moeten plannen: op zondag naar familie? Dan moest ik op zaterdag rusten. geen 2 activiteiten na mekaar. 's Avonds op tijd naar huis want anders zou ik instorten. Helemaal niet fijn voor hem, maar geleidelijk aan is dat wel weer steeds beter gegaan. Nu hebben weer een zo goed als normaal sociaal leven, zonder dat we ons nog hoeven af te vragen wat kan of niet kan. Ik ben blij dat we het "gehaald" hebben, en heb ook wel het gevoel dat we er dichter door naar elkaar gegroeid zijn.

keikopje

craeymeersch

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 16, 2014, 14:28:04 pm »
De ziekte heeft zeker niet alleen een impact op de patiënt, maar zeker zoveel op de partner, de kinderen, het gezin...

Wat jullie beschrijven is heel herkenbaar bij andere koppels die we begeleiden in het ziekenhuis. Het is opnieuw zoeken naar een nieuw evenwicht in de relatie. Iedereen gaat anders om met ingrijpende gebeurtenissen en dat kan soms botsen.
Hoe moeten we elkaar het beste steunen? Wat verwacht mijn partner van me? Al deze vragen komen vaak terug tijdens gesprekken met koppels.

Daarom organiseren wij sinds een drietal jaar een koppelprogramma voor koppel die gefronteerd worden met kanker om hen verder op weg te zetten. Het is de bedoeling dat we samen stilstaan bij wat de ziekte met jullie als koppel doet.
het is geen therapiegroep, maar vooral lotgenotencontact.
We kunnen zeggen dat deze groepen telkens weer heel verrijkend zijn voor de koppels, mensen spreken nadien nog af, er wordt veel gelachten tijdens de sessies... kortom het programma slaat echt wel aan!

Moesten er mensen geïnteressseerd zijn, dan kunnen jullie contact opnemen met mij!
Het programma start rond de 2e helft van oktober in het Middelheimziekenhuis te Antwerpen en staat open voor alle mensen die ook buiten ons ziekenhuis werden behandeld.

contacteer me op: 03/280.22.46 of hanne.craeymeersch@zna.be

Mvg,

Hanne Craeymeersch