Auteur Topic: Terug gaan werken grote tegenvaller ...  (gelezen 4733 keer)

Bart-xtrakan

• **
    • Bekijk profiel
Terug gaan werken grote tegenvaller ...
« Gepost op: april 04, 2014, 00:14:21 am »
Hallo allemaal,

Al enkele maanden lees ik mee op dit forum en merk ik op dat velen onder jullie verlangen om terug aan het werk te gaan.
Toch zou ik iedereen willen aanraden om dit met de nodige voorzichtigheid te benaderen.
Ikzelf ben Hodgkin patiënt (stadium 4b en voorlopig clean).
Ik ben meer dan 2 jaar thuisgeweest na 8 maand zware chemo met blijvende? neuropathie als gevolg.
Na aandringen van mijn kant ben ik nu sinds 8 weken terug aan het werk in een regime van 2x 4 uur per week.
Langer dan 4 uur zou echt niet lukken want ik heb na 4 uur wel een uurtje bedrust nodig om te bekomen.
Maar waar ik zo naar uitkeek om terug te gaan werken is al snel uitgedraaid op een nachtmerrie met het gevoel "waarom wou ik terug werken???"
Omdat ze niet goed weten wat ze met me aan moeten vangen op het werk hebben ze mij dan maart tussen mensen van een beschutte werkplaats gezet (alle respect voor deze mensen hoor) maar na 13 jaar dienst had ik toch wat meer respect verwacht.
Van de vooraf besproken aangepaste job komt voorlopig niet veel in huis.
Maar het ergste vind ik vooral de behandeling door oversten...
Opmerkingen als " haha, de hardste werker komt vandaag ook nog eens langs" of "zo een beer van een vent kan nog geen knoop uit een plastic zak halen (neuropathie probleem)" of zelfs "als je geen 4 uur kunt rechtstaan was je beter niet teruggekomen" zijn maar enkele van de dingen die ik te horen krijg.
De vakbond dringt erop aan om een officiële klacht in te dienen wegens pesten op het werk maar als kankerpatiënt denk je wel 2 keer na want ik mag tenslotte al blij zijn dat ik nog werk heb na 2 jaar ziekteverlof.
Voor alle duidelijkheid, ik werk voor een groot bedrijf met een 600 tal mensen op de werkvloer, dus niet voor een klein baasje.

Ongetwijfeld zijn er mensen bij wie het wel allemaal positief verlopen is maar ik wil er gewoon even op wijzen dat het niet allemaal succesverhalen zijn en dat sommige mensen misschien niet durven uitkomen met hun negatieve ervaringen.
Dus bezint eer ge begint, want eenmaal je terug aan het werk bent is er geen stap terug.

Ik zoek met mijn bericht geen medelijden maar misschien kan het meehelpen om andere lotgenoten een betere begeleiding in de toekomst te geven.

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
Re: Terug gaan werken grote tegenvaller ...
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2014, 10:50:36 am »
Dag Bart,

ik vind het iedere keer zo jammer te moeten lezen dat werkgevers op een brute manier omgaan met iemand die moeite doet om na lange tijd weer te gaan werken. EN dan besef ik iedere keer hoeveel geluk ik gehad heb. Bij mij is de instap heel goed verlopen, ik heb uiteindelijk bijna 5 jaar lang in deeltijdse invaliditeit gewerkt en niemand heeft er ooit moeilijk over gedaan. Ik heb mijn rechtsreekse managers regelmatig de vraag gesteld of mijn job in gevaar was door mijn medisch verleden, en heb iedere keer de verzekering gekregen dat dat niet zo was. Mijn collega's hebben in de beginperiode mijn werk ook echt opgevangen, taken van mij overgenomen als ik te moe was. Ik kon in het begin ook niet meer dan 4 uur werken, en moest na die 4 uur iedere keer thuis in bed kruipen om te gaan slapen (ik heb NHL gehad, 3B) Maar dat is heeeeeeel langzaam echt wel verbeterd, tot het moment waarop ik besefte dat ik geen rust meer nodig had.
Ik wil nog geloven dat mensen, zowel collega's als bazen, zo ruw reageren uit pure onwetenheid, omdat ze geen ervaring hebben met kankerpatiënten of niet weten wat er moeten zeggen. Dat neemt niet weg dat het heel kwetsend is. Ik ken geen enkele kankerpatiënt die uit vrije wil extra lang thuis blijft als "karottentrekker". Als die rotziekte overleeft, ben je blij dat je weer als een normaal mens kan gaan werken.

Misschien een idee voor de VLK en Stichting tegen Kanker: een campagne rond sensibilisering van werkgevers over hoe om te gaan met ex-kankerpatiënten zou de mentaliteit op de werkvloer misschien wel kunnen veranderen.

Sterkte, ik hoop dat je toch langzaamaan terug met een fijner gevoel kan gaan werken.
keikopje

PinkChick

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Terug gaan werken grote tegenvaller ...
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2014, 18:13:05 pm »
Hey Bart,

Wat ellendig zeg... Ik vrees dat er inderdaad wel meer mensen zijn bij wie het allemaal niet goed loopt. Sommige werkgevers kunnen echt bruut zijn, zeker in de huidige economie (voor elke job zijn er toch een hele reeks kandidaten).
Ik ben recent terug beginnen werken (parttime) en ga waarschijnlijk binnenkort terug voltijds aan de slag. Bij mij loopt het tot nu toe allemaal wel vlot met mijn werkgever. Hopelijk is dat in de toekomst ook zo... Maar het idee van keikopje vind ik wel wat, met een grotere organisatie zijn de werkgevers iets bereikbaarder.
Toch nog veel succes in je job, ik hoop voor jou dat er snel een ommekeer komt!

Grtz,
PinkChick