Auteur Topic: adviserend geneesheer  (gelezen 4465 keer)

hildevn

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
adviserend geneesheer
« Gepost op: maart 25, 2014, 20:58:35 pm »
Hallo

Mijn naam is Hilde en ik ben 45. Ongeveer drie jaar geleden kreeg ik te horen dat ik leukemie had.
Meteen opgenomen geweest en chemo gestart,de behandeling duurde 2,5jaar.
Zoals jullie kunnen vermoeden mijn leven veranderde.
Buiten de verandering in mijn leven heb ik nog steeds last van vermoeidheid,misselijkheid,hoofdpijn (ik neem medicatie) en ook psychische klachten.
Bij de laatse controle van het ziekenfonds kreeg ik van de adviserend geneesheer te horen dat ik mijn werk moet hervatten omdat ik genezen ben.

Op dit moment lijkt het me onmogelijk om mijn werk te hervatten,zowel lichamelijk als geestelijk kan ik het nu echt niet aan.

Ik werk in de zorgsector waar ouderen in de laaste fase van hun leven verkeren...

kan de adviserend geneesheer van het ziekenfond mij verplichten om mijn werk te hervatten?
Welke opties heb ik?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
Re: adviserend geneesheer
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2014, 11:11:45 am »
Dag Hilde,

Ik heb 6 jaar geleden non-hodgkin gehad. Ik ben nu 43 jaar. Door de zware chemo en een psychische weerbots na de behandelingen heb ik er ook lang over gedaan om weer voltijds te gaan werken. Ik heb 5 jaar lang halftijds gewerkt in het stelsel van deeltijdse arbeidsongeschiktheid (dus deeltijds loon, deeltijds ziekte-uitkering). Na ca. 2 jaar werd het ook wat 'moeilijker' om de advisierend geneesheer te overtuigen dat ik voltiojds werken echt nog niet aan kon. (als moet ik zeggen dat ik veel geluk had en 2 heel begripvolle artsen gekend heb in die periode). Ik kreeg het advies om te zorgen voor een verslag van de psycholoog of psychiater. Volgens de adviserend geneesheer heeft een dergelijk verslag in Brussel bij de RVA meer gewicht dan het verslag van de oncoloog. Ik ben ook een tijd in gesprekstherapie geweest en heb medicatie genomen, dus was het niet zo moeilijk om van mijn psychiater een verslag te krijgen. Voor de laatste 2 controles bij het ziekenfonds ben ik echter alleen nog langs geweest om dat verslag van werkonbekwaamheid te laten opmaken, omdat ik toen al niet meer in behandeling was. En dat heeft mijn psych ook zonder problemen gedaan. En bij elke controle bij de oncoloog liet ik dan ook optekenen dat ik nog niet in staat was om te gaan werken. Ik ben terug voltijds beginnen werken zodra ik zelf voelde dat ik het zou aan kunnen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het is inderdaad belangrijk dat je op je eigen tempo kan genezen, niet alleen fysisch, maar ook mentaal.

keikopje

hildevn

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2014, 15:52:40 pm »
Bedankt voor je reactie keikopje.

Ik ben ondertussen naar mijn baas geweest om het met hem te bespreken.
Hij zegt dat halftijds werken enkel voor een periode van paar maanden mogelijk is.
Hierna moet ik ofwel voltijds gaan werken of mijn contract laten aanpassen voor een halftijds contract.

Ik vind het niet eerlijk dat ik verplicht ben om bijna meteen mijn werk voltijds te hervatten of zonder tussenkomst van de ziekenfonds een halftijds contract te krijgen...

denken jullie dat ik nog andere mogelijkheden heb?

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 31, 2014, 20:30:02 pm »
Wat jammer dat je baas zo reageert. Heb je het ook bij de personeelsdienst nagevraagd (ls die er is op je bedrijf). Tja, ik denk dat je de werkgever niet kan verplichten, maar misschien kan je we nog uitvissen waarom hij zo reageert. Eventueel de vakbond inschakelen? Als je voltijds gaat werken en dan om de haverklap ziek wordt omdt je weerstand nog niet op punt staat en je oververmoeid bent, heeft je baas er ook niets aan, zou ik zo denken...
Ik duim voor je dat je een oplossing vindt.

keikopje