Auteur Topic: goede raad aub  (gelezen 5650 keer)

lacuisine

• Gast
goede raad aub
« Gepost op: november 13, 2006, 09:00:32 am »
Hallo,

Sinds een paar dagen begint mijn haar met grote plukken uit te vallen. Ik had reeds voor de chemo een pruik gekozen en nu aarzel ik om ze af te halen.
Ik behelp me nu met mutsjes en sjaaltjes en ik voel me
daar goed bij.
Ik ben bang dat ik die pruik ga kopen en ze nooit ga opzetten.
Zijn er onder jullie die ook niet voor een pruik gekozen hebben en daar dan spijt van gekregen hebben of juist andersom ?
Zit het goed ? Jeukt het niet daaronder ?
We wonen in een klein dorp waar het nieuws van mijn borstkanker al goed rondgegaan is. Ik heb ergens liever dat mensen mij aankijken en zien dat ik kaal ben door de sjaaltjes, dan dat ze lopen te gissen of ik nu een pruik draag of niet.
Een paar jaar geleden heb ik dergelijke opmerkingen gehoord over een familielid en dat gegis vond ik zeer kwetsend voor de vrouw in kwestie.
Graag raad
Lacuisine

donnamaribel

• **
    • Bekijk profiel
Re:goede raad aub
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2006, 13:37:30 pm »
Hallo,

Ik begrijp je weerstand tegen het dragen van een pruik. Het is een onnatuurlijk iets. Ik had er ook wat moeite mee. Ik koos een mooie pruik en mijn eigen haarstijl werd erin geknipt. In het begin was het wennen. Ik droeg ze steeds om buiten te komen maar zelden thuis. Deze zomer was het erg warm en ik droeg dan zeer leuke sjaaltjes om thuis en in de tuin te zitten, naar het strand te gaan etc...  In het begin voelt een pruik wat raar aan maar je geraakt er snel aan gewoon en je zit er niet zo ziek uit vind ik als met sjaaltjes.
Ik kreeg opmerkingen over mijn mooie coiffure en toen ik vertelde dat het een pruik was konden de meeste mensen dat niet geloven.
Mijn haar is nu aan het teruggroeien maar mijn pruik is nu nog steeds mijn vriend . Ik voel me zekerder om buiten te komen voorlopig althans met een pruik op.
Echt waar nu is het weer even wennen aan die korte haartjes.Bovendien is een pruik lekker warm . Ik had nooit last van jeuk hoewel het deze zomer erg warm was. Het is wel van belang om de juiste producten te gebruiken om je hoofdhuid te verzorgen. Ik kon dit kopen bij de man waar ik mijn pruik kocht.
Het is natuurlijk je eigen beslissing wat je ermee doet maar ik hoop alvast dat ik je hiermee wat verder kon helpen.
Oh ja ik liet direct mijn haar helemaal afscheren van het moment dat de plukken meekwamen. Want hier en daar kale plekken vond ik maar niets en zo wendde ik reeds aan een kaal hoofdje

Het allerbeste
Donna

marianneT

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2006, 14:31:01 pm »
Hallo,

Ik heb voor een pruik gekozen. Ik draag ze altijd als ik naar buiten ga, en soms ook thuis. Als ik dan in de spiegel kijk, zie ik geen zieke vrouw, maar iemand die net naar de kapper geweest is en er best wel verzorgd uitziet! Met een sjaal weet iedereen dat je ziek bent. In mijn buurt zullen de mensen die weten dat ik ziek ben wel denken dat ik een pruik draag, maar ik krijg ook zoveel positieve reacties! Je ziet het eigenlijk echt niet! Zelfs vroegere kankerpatiënten die ook een pruik gedragen hebben, dachten dat ik mijn haar nog had! Het is nochtans een confectiepruik (gemakkelijker dan echt haar en veel minder duur) maar ze zit fantastisch! Het is zelfs al gebeurd dat ik voorbij de kapper reed en een affiche van een leuk kapsel zag. Ik was vergeten dat ik geen haar meer had!! Het is ook lekker warm aan je hoofd en het stoort niet. Je kan het met niets vergelijken. Een sjaaltje of een petje moet ik soms goed trekken maar mijn pruik vergeet ik en zit altijd goed. Mijn raad is: stap eens een winkel binnen. Zorg dat je je goed voelt bij de verkoopster en pas tot je iets vindt wat je echt aanstaat (let wel, 100% hetzelfde als je natuurlijk haar vind je niet). Neem iemand mee die je vertrouwt. Mijn echtgenoot was mee en we hebben ons eigenlijk goed geamuseerd. Raar hoe je uiterlijk compleet veranderd met een kapsel! Neem je tijd en ga ergens anders kijken als je in een bepaalde winkel niets vindt. Ik ben echt blij dat ik de stap genomen heb! Succes!
Marianne

anitap

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 13, 2006, 19:38:15 pm »
Hallo,

Ook ik heb een verhaaltje over het wel of niet dragen van een pruik.
Een van mijn allerbeste vriendinnen heeft 15 jaar geleden borskanker gehad.  Haar beide borsten werden geamputeerd doch vervangen door namaak.
Al die tijd van chemo/bestralingen en zomeer droeg zij een pruik, maakte zij zich op, kleedde zich mooi. Wat een ongelooflijke moed had zij.  Nu dit jaar werd er weer kanker in de buik vastgesteld.  Ze hebben alles weggehaald en wederom chemo enz.  
Weer heeft ze een pruik laten maken naar haar eigen haarmodel.
Als je het niet weet zie je dit niet !! Zij had dat nodig, zij voelde zich zo goed.  In juli van dit jaar mocht haar pruik af. Ze was wel blij want met die warme zomer was het best wel te warm hé. Haar haar begon zachtjes weer te groeien.  Nu heeft ze zo wat piekjes haar - heel kort - heel modern.  Mijn dappere vriendin ziet er 10 jaar jonger uit. Haar man denkt zelf dat hij een nieuw vrouwtje in huis heeft.  Maar die pruik was voor haar essentiëel. Maar je moet enkel aan jezelf denken.  Als jij een sjaaltje wil dan doe je dat toch gewoon zeker.  Jij mag nu best eens even enkel en
alleen aan jezelf denken. En als mensen willen kijken ach dan doen ze maar hé.  
Verder veel moed hé.
Groetjes, Anitap

LLDM

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2006, 20:13:46 pm »
Hallo "lacuisine",

Mijn pruik heb ik nooit gedragen, had wel geluk dat ik in een redelijk warme periode behandeld werd. Mijn partner vond die pruik maar niks en thuis liep ik kaal rond. Van een vriendin kreeg ik een "buff" , zo'n soort muts in fleece en andere stof eraan, die je in allerlei vormen kan dragen. Je kan er een knoop in leggen, je kan ze dubbel overstrikken enz...enfin, je hebt er heel veel mogelijkheden mee en dat beviel me uitstekend.
Verder droeg ik hoedjes ( in de Inno heb je héél veel keuze van mooie hoedjes en modelletjes) en nu draagt 1 van mijn zussen er zelfs één van. Sjaaltjes vond ik minder praktisch. Thuis heb ik ook heel veel "deugd" gehad van een dikke pyjama waar een kap aan was. Zag er een beetje als een training uit en als ik te koud kreeg aan mijn hoofd, ging de kap op.
De pruik is 1 keer opgezet, afgekeurd (zou met andere pruiken ook zo geweest zijn ) , terug in de doos gegaan en nooit meer uitgehaald. De onderhoudsproducten en het staandertjes zitten er nog bij.
Ik zou als raad geven : Test gewoon uit waar je je goed bij voelt en voel je je beter met een hoedje of muts of sjaal, dan hoef je geen pruik te dragen. Voel je je goed met de pruik, draag ze dan maar.
Jouw gevoel telt en wat de "anderen" daarvan vinden hoeft jouw keuze niet te gaan bepalen.
Het allerbeste gewenst !
LLDM

lacuisine

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2006, 13:45:16 pm »
Beste allen,
Bedankt voor jullie raad.
Inderdaad, ik moet doen wat ik het beste vind en mij
niets aantrekken van wat anderen denken.
Ik heb de pruik afgebeld en de dame van de winkel was heel begripvol. Chapeau hiervoor !
Ik houd mij bij sjaaltjes, mutsekes en hoedjes.
Bedankt voor de "buff" raad. Ik had daar al iets over gevonden op een Nederlandse site.
Weet je soms waar ze in het Gentse te vinden zijn ?
Ik loop nu reeds een paar dagen rond met een sjaaltje
en de kijkers deren mijn niet. Dus ik doe zo voort.
Groetjes
Lacuisine

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2006, 18:41:40 pm »
Hei Lacuisine,

Bij ons kregen we een adres door via de Sociale Dienst van het ziekenhuis. Misschien weten ze ook wel meer op de dienst oncologie hoor.
Tip: Anders kan je ook eens kijken in winkels met toebehoren voor motorrijders!!!

Groetjes, Steven

marianneT

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 15, 2006, 21:24:02 pm »
Hey,

's nachts draag ik ook een Buff (en soms ook overdag, als ik thuis blijf). Je vindt dit in zowat elke sportwinkel, dikwijls bij de zaken voor fietsers.

groetjes,

Marianne

LLDM

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2006, 21:53:34 pm »
Hallo Lacuisine,

Een Buff vind je in de ASadventureStores.  Er is er één in de Veldstraat in Gent en één in St Denijs-westrem. Kan je allemaal terugvinden op internet onder http://www.asadventure.com
Zoals ik zei :ik kreeg de mijne cadeau en denk dat mijn vriendin ze in zo'n winkel heeft gehaald want ze doet nogal veel aan trekking enz... In andere sportwinkels vind je ze misschien ook.
Alvast heel veel succes ermee ! Ik was er echt heel content mee en kreeg zelfs van een kamergenote die weer eens 10 jaar jonger was een complimentje ervoor. Zij droeg sjaaltjes maar voelde ook wel iets voor zo'n Buff. Nu heb ik er nog veel deugd van als "kraagsjaal" aan mijn hals. Echt multifunctioneel.
Laat je er ook maar 1 cadeau doen !
Groetjes
LLDM